شناسهٔ خبر: 61543 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زنان دیکتاتورها» وارد بازار نشر شدند

کتاب «زنان دیکتاتورها» نوشته دایان داکرت با ترجمه محمدعلی عسگری توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد.

«زنان دیکتاتورها» وارد بازار نشر شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب «زنان دیکتاتورها» نوشته دایان داکرت به‌تازگی با ترجمه محمدعلی عسگری توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب خاطرات زنانی را در بر می‌گیرد که با موسولینی، لنین، استالین، مائو، هیتلر، صدام حسین و بن‌لادن زندگی کرده‌اند. دایان داکرت روزنامه‌نگار و تاریخ‌پژوه بلژیکی متولد سال ۱۹۸۲ است و عمده شهرتش برای همین‌کتاب و پژوهش‌هایش درباره زنان و موضوعات فمینیستی است. این‌کتاب او جلد دوم هم دارد.

مترجم کتاب می‌گوید این‌اثر نگاهی کاملا زنانه به سیاست و سیاستمداران دارد و دایان داکرت در مواردی معدود و گذرا به‌ آن‌چه در دنیای سیاست می‌گذرد پرداخته و به‌صورت مشروح و با تاکید بر جزئیات فراوان _ که گاه حوصله خوانندگان به‌ویژه مردان را سر می‌برد _ به زندگی زنانی پرداخته که در پشت صحنه زندگی این‌سیاستمداران حضور داشتند. این‌زنان یا معشوقه‌های دوران جوانی و میان‌سالی یا زنان عقدی و همسران رسمی شخصیت‌ها بوده‌اند که برخی‌شان حتی تا پایان عمر با آنان زندگی کرده‌اند.

عسگری همچنین می‌گوید در جریان مطالعه این‌کتاب، مخاطب متوجه می‌شود زنان نیز به این‌سیاستمداران به‌صورت‌های مختلف نگاه می‌کرده‌اند. برای برخی از آن‌ها این‌افراد تنها یک معشوق بوده و اند و برای برخی یک همسر. اما برای عده‌ای نیز ورود به زندگی سیاستمداران،‌ ورود به یک‌دنیای جذاب و شگفت‌انگیز با امکانات و ثروت‌های بادآورده و افسانه‌ای بود که به‌رغم همه تلخی‌هایش می‌شد برای چندی در آن خوش بود و از مواهبش برخوردار شد.

مطالب کتاب پیش‌رو، پیش‌تر بین سال‌های ۹۱ تا ۹۴ در قالب پاورقی در روزنامه شرق چاپ شدند و حالا در قامت یک‌کتاب به چاپ رسیده‌اند.

در بخشی از این‌کتاب که مربوط به هیتلر می‌شود و با عنوان «آدولف هیتلر و زنان» چاپ شده، می‌خوانیم:

نگرانی‌های آن‌دوشیزه با توجه به دیگر ماجراهای عاشقانه هیتلر کاملا به‌جا بود. از پاییز سال ۱۹۲۷ در عمل با تنها زنی زندگی می‌کرد که به قول خودش: «می‌دانست چگونه باید با چشم‌هایش بخندد.» آن‌زمان آنجلیکا راوابال دختر خواهر نوزده‌ ساله‌اش به او ملحق شد تا در آپارتمان جدیدش در مونیخ زندگی و درس پزشکی بخواند. شاید این بهانه‌ای بود تا از مادرش فاصله بگیرد. پدرش زمانی مرد که او تنها هشت سال داشت. مادرش معلمی بود با اراده پولادین که زندگی آن دختر را چنان مدیریت می‌کرد که گویی او هنوز یک کودک خردسال است. این جابه‌جایی به‌سرعت صورت گرفت و کوچکی آنجلیکا موجب شد تا او از درس پزشکی کنده شده و تصمیم بگیرد در کنار دایی‌اش آدولف یا «الف» بماند.

نخستین دیدار بین آن‌ها سه‌سال پیش صورت گرفته بود. یعنی سال ۱۹۲۴ در زندان لاندسبرگ که به همراه برادر و مادرش به ملاقات او رفته بودند. آن‌زمان تنها شانزده سال داشت. هیتلر در او نوجوانی شاد و تپل می‌دید که بعدها احساس کرد جایش در زندگی او خالی است.

این‌کتاب با ۵۵۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما