شناسهٔ خبر: 61559 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انسداد راه خرید از خارج دانشگاه ها را فناور می کند

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: انسداد راه خرید از خارج برای صنایع و افزایش درخواست از محققان و متخصصان، دانشگاه ها را فناور می کند.

انسداد راه خرید از خارج دانشگاه ها را فناور می کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بابک شکری در گفتگویی درپاسخ به این سوال که تشدید تحریم ها، چه میزان منجر به ارتباط بیشتر و نزدیک تر میان این دانشگاه و صنعت شده است، گفت: با توجه به اینکه همواره میزان ارتباط میان صنعت و دانشگاه را بر پایه مبالغی که ناشی از قراردادهای برون سازمانی است، پایش می کنیم، لذا می توان عنوان کرد که در این خصوص، طی ۲ سال گذشته، میانگین رشد حدود ۳۰ درصدی داشته ایم.

وی افزود: از آنجا که دانشگاه شهید بهشتی، یک دانشگاه جامع است و صرفا دانشگاهی صنعتی به شمار نمی رود، اکثر قراردادهای ما طی ۲ – ۳ سال اخیر، مربوط به دانشکده علوم انسانی بوده است؛ البته بیشتر منظور حجم مبالغ ریالی قراردادها است.

وی با اشاره به اینکه با این وجود، هنوز مشکلات و موانع میان همکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه برطرف و حل نشده است، افزود: معمولا صنعت، از آنجا که نیازمند پاسخ سریع است، طبیعتا ساده ترین راه را در پیش گرفته و مایحتاج خود را از خارج از کشور تامین می کند؛ در این بین اما، تحریم ها باعث شد این راه سهل و ساده، مسدود شود. در این شرایط چاره کار صنایع چیست؟ این است که به توان داخلی تکیه کرده و در نتیجه به سراغ دانشگاه ها بیاید.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این یک واقعیت است که پاسخ دهی دانشگاه ها به نیازهای صنایع، یک فرآیند زمان بر است. به این علت که تا پیش از این، دانشگاه های ما در چنین شرایطی قرار نداشته و صنایع نیازها و خریدهای خود را از خارج طلب می کردند، اکنون اما، رفته رفته و با توجه به شکل گیری رویکردی جدید، ایجاد دانشگاه های نسل سوم فناور محور و در ادامه لزوم بوجود آمدن دانشگاه های نسل چهارم کارآفرین، در حال تقویت است و دانشگاه ها، باید از مراکز آموزشی و پژوهشی صرف، به مراکز تولید فناوری و کار آفرین، تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه موفقیت در این راه، مشروط به حمایت صنایع و مسئولان بالادستی از دانشگاه ها، پژوهشگران و محققین است، گفت: در حال حاضر، تحریم موجب شده است که این فرآیند، بصورت خودکار شکل بگیرد. در نتیجه صنعت مجبور است که نیازهای خود را به دانشگاه منتقل و با تکیه بر دانش موجود در آن، انتظار پاسخگویی و کمک داشته باشد و در مقابل، دانشگاه هم ملزم به هم راستا کردن خود با این سیاست است. لذا در چنین شرایطی هم دانشگاه سود می برد و هم صنایع منتفع می شوند.

شکری افزود: با این وجود اما، پیش بینی من این است که چه بسا بعید نیست زمانی که تحریم ها برداشته شود، شاهد رویه و روال پیش از تحریم باشیم. چرا که صنایع همچنان با هدف دستیابی سریع تر به منافع مالی و اقتصادی خود، ترجیح می دهند مسیر کوتاه تر و ساده تر را پیش بگیرند.

وی ادامه داد: در عین حال این باور را نیز دارم که اگر صبر و حوصله در داخل کشور و میان صنایع نهادینه شود، در بلند مدت قطعا تلاشها و تحقیقات دانشگاه ها جواب خواهد داد. این راه، دقیقا راهی است که کشورهای پیشرو و توسعه یافته صنعتی جهان پیش گرفته و از آن عبور کرده اند. پس ما هم برای موفقیت در توسعه صنعتی و پیشرفت فناوری، باید همین مسیر را طی کنیم، مسیری که میان بر ندارد و اگر مصمم به رشد و شکوفایی صنعتی هستیم، مجبور به در پیش گرفتن این مسیر سخت هستیم.

نظر شما