شناسهٔ خبر: 61567 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه جلال و کتاب سال باید یکی شود

برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روند جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: بهتر است که یا این دو جایزه یکی شود یا روند بررسی مجزا باشد؛ چراکه فکر می‌کنم درغیر این صورت حق سایر افرادی که اثر ادبی تولید می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.

جایزه جلال و کتاب سال باید یکی شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد حنیف در گفت‌وگویی در توضیح اثرش اظهار کرد: کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران» اثری مشترک از من و پسرم، محسن حنیف است. ما در این کتاب به ویژگی‌های ساختاری و ریشه‌های تاریخی رئالیسم جادویی پرداخته‌ایم و راه بومی‌سازی آن را نشان داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این کتاب به شکل کامل توضیح داده‌ام که رئالیسم جادویی چیست و چه زمینه‌های تاریخی باید داشته باشد. در این کتاب خواننده متوجه می‌شود که رئالیسم جادویی قبل از مارکز به چه شکلی بوده است و در ایران نیز چه شخصیتی‌هایی روی آن کار کرده‌اند و کدام نویسنده نگاه کاملی به همه ابزارها و عناصر رئالیسم جادویی داشته‌ است و کدام یک بعضی از این شیوه‌ها را استفاده‌ کرده‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر در توضیح دیدگاه‌اش نسبت به انتخاب برگزیدگان جایزه جلال برای بخش ادبی جایزه کتاب سال گفت: من از گرفتن دو جایزه کتاب سال و جلال خوشحالم و بدون شک برای من خوب است؛ اما طبیعتا بهتر است که یا این دو جایزه یکی شود یا روند بررسی مجزا باشد؛ چراکه فکر می‌کنم درغیر این صورت حق سایر افرادی که اثر ادبی تولید می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.


وی در پایان گفت: من در دو دوره داور بخش رمان و مجموعه داستان جایزه جلال آل‌احمد بوده‌ام و در هیات علمی نیز حضور داشته‌ام؛ به نظرم این جایزه موفق عمل کرده است و می‌توان نام ملی روی آن گذاشت. اگر کسی این جایزه را با سایر جوایز ادبی مقایسه کند، متوجه می‌شود که این تنها جایزه‌ای است که به همه سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها توجه دارد و به بهترین آثار جایزه می‌دهد.

نظر شما