شناسهٔ خبر: 61572 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صنعت چاپ کتاب یکی از قربانیان جنگ اقتصادی چین و آمریکا

دولت چین در سیاست‌های اخیر خود اقدامات تلافی‌جویانه بسیاری از جمله ممنوعیت ورود خودرو و گوشت از آمریکا را اجرا کرده است که آخرین آن به صنعت چاپ کتاب رسیده است.

صنعت چاپ کتاب یکی از قربانیان جنگ اقتصادی چین و آمریکا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ چین به دنبال یافتن راه‌هایی برای انتقام از قوانین جدید دونالد ترامپ نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی در قبال کالاهای چینی است. دولت این کشور در سیاست‌های اخیر خود اقدامات تلافی‌جویانه بسیاری از جمله ممنوعیت ورود خودرو و گوشت از آمریکا را اجرا کرده است که آخرین آن به صنعت چاپ کتاب رسیده است.
 
بر اساس گزارش‌های موجود ناشران داخل و خارج چین برای ترجمه و انتشار کتاب‌های نویسندگان آمریکایی با محدودیت و ممنوعیت بسیاری مواجه هستند که یکی از آخرین نمونه‌های آن کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وودوارد خبرنگار باسابقه آمریکایی است. این کتاب در سال 2018 در بازار کتاب آمریکا منتشر شد ولی هنوز برای ورود به کشور چین با ممنوعیت‌های بسیاری روبرو است.
 
ناشران چینی می‌گویند با تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا انتشار کتاب‌های آمریکایی به بن بست رسیده است. سوفی لین ، سردبیر یک انتشارات خصوصی در پکن گفت: نویسندگان و دانشمندان آمریکایی در هر بخش بسیار مهم هستند و در میان خوانندگان چینی نیز از طرفداران زیادی برخوردار هستند.
 
وی گفت: جنگ تجاری دو کشور تأثیر شگرفی بر صنعت کتاب کشور چین و حتی آمریکا گذاشته است. انتشار بسیاری از کتاب‌های آمریکایی به دستور دولت توقیف هستند و بسیاری از آنها نیز با تعرفه‌های بالای چاپ روبرو می‌شوند.
 
به گفته ناشران باید به مشکلات جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا مشکل دیگر سیاست دولت چین در محدودیت انتشار کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان غربی را نیز اضافه کرد. حزب کمونیست جین‌پینگ نشان داده که به راحتی می‌تواند جلوی انتشار کتاب‌های آمریکایی را بگیرد.
 
برخی می‌گویند حتی قبل از شدت گرفتن جنگ تجاری ، دولت چین موضع سخت‌تری نسبت به کتاب‌های خارجی اتخاذ می‌کرد.

نظر شما