شناسهٔ خبر: 61582 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آشنایی با هواپیمای یالکوو 42 و چگونگی تهیه بلیط هواپیما خارجی

هواپیما با توجه به گزارش‎هایی که در مورد دمای مناطق روسیه و سیبری منتشر شده است کمترین دما در این منطقه به منفی 88 درجه سانتی‎گراد خواهید رسید.

با توجه به گزارش‎هایی که در مورد دمای مناطق روسیه و سیبری منتشر شده است کمترین دما در این منطقه به منفی 88 درجه سانتی‎گراد خواهید رسید. تصور این موضوع که یک هواپیما چگونه می‎تواند در چنین دمایی به پرواز درآید جالب توجه می‎باشد.

در صورتیکه هواپیمایی در چنین وضعیت دمایی بخواهد در یکی از فرودگاه‎های روسیه فرود بیاد نیاز دارد از تکنولوژی پیشرفته و از سیستم‎های پیشرفته‎ای بهره‎مند باشد تا مسافرانی را که با بلیط هواپیما قصد سفر به منطقه دارند را به سلامت به مقصدشان برساند.

در صنعت هواپیما سازی کشورهای مختلفی در حال رقابت می‎باشند که کشور جماهیر شوروی نیز یکی از آنها می‎باشد که فعالیت‎های گسترده‎ای را در زمینه انجام داده است. همه ساله هزاران نفر با استفاده از این هواپیماها و با رزرو بلیط هواپیما و با استفاده از بلیط خارجی به مقاصد مورد نظرشان خواهند رسید.

در این شرکت هواپیمایی هواپیماهای مختلفی طراحی و ساخته شده است که یکی از این هواپیماها یالکوو 42 می‎باشد که در سال 1972 به بازار جهانی ارائه شد و بسیاری از افراد با استفاده از بلیط هواپیما و در بعضی موارد با استفاده از بلیط ارزان هواپیما موفق به استفاده از این نوع هواپیما منحصربفرد شده‎اند.

در صورتیکه با استفاده از بلیط هواپیما قصد استفاده از این وسیله نقلیه در کشورمان را داشته باشید ممکن است از این هواپیما برای حمل و نقل شما استفاده شود زیرا این نوع هواپیما حضوری چشمگیر در ناوگان هوایی کشورمان داشته است.

در ادامه به معرفی این نوع هواپیما خواهیم پرداخت که بسیاری از ایرلاین‎ها برای جابجایی مسافرانی که قصد انجام سفر با استفاده از بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما دارند مورد استفاده قرار می‎گیرد.

تاریخچه طراحی و ساخت هواپیما یاکوو42

نقشه طراحی و ساخت این نوع هواپیما زمانی در شوروی مطرح شد که این کشور نیاز به داشتن هواپیمایی کوتاه برد برای انجام سفرهای داخلی و برخی از سفرهای خارجی با مسافت کم را به شکلی ملموس احساس کرد. فکر اصلی ساخت این نوع هواپیما برای این بود تا افراد بتوانند با بلیط هواپیما و با استفاده از بلیط ارزان هواپیما به سفرهای داخلی بروند و هزینه کمتری را در این نوع سفرها متحمل شوند.

 البته از این نوع هواپیما برای سفرهای خارجی که با فروش بلیط خارجی شکل می‎گرفت نیز استفاده می‎شد. سفرهای خارجی که مسافت کمی با شوروی داشته‎اند.

زمانیکه شوروی در حال ساخت این هواپیما سه موتوره بوده کشورهای دیگر نیز در حال طراحی و ساخت هواپیماهایی با برد کم بودند تا آنها را به بازار جهانی عزضه کنند.

هواپیمای یالکوو که توسط شوروی طراحی و ساخته شده است بدلیل داشتن موتورهای توربوفن از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و می‎تواند در هر نوبت پرواز 100 تا 120 مسافری را که با تهیه بلیط هواپیما و یا با استفاده از بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند را جابجا کند.

 همانطور که گفته شد این هواپیما برای سفرهای خارجی با مسافت کوتاه نیز کاربرد دارد و افراد می‎توانند با بلیط هواپیما خارجی در اینگونه سفرها نیز از خدمات ارائه شده توسط این هواپیما بهره‎مند شوند.

در هواپیماهایی که قبل از یالکوو 42 طراحی و ساخته شده بودند از موتورهای توربوپراب برای ایجاد قدرت پیشرانه استفاده می‎شده است.

 بعد از روانه شدن این هواپیما به بازار هواپیماهای قدیمی‎تر مانند توپولوف 13 و آنتونیو 24 کم کم از نظرها محو شدند و این هواپیمای تازه وارد که شدیدا مورد توجه قرار گرفته بود جای آنها را به خود اختصاص داد و در بسیاری از پروازهای داخلی که با فروش بلیط هواپیما و فروش بلیط ارزان هواپیما به وقوع می‎پیوست از این هواپیما استفاده می‎شد.

اولین نمونه از این هواپیما که موفق شد در سال 1975 با موفقیت پرواز خود را به پایان برساند مورد توجه بسیاری از ایرلاین‎ها در جهان قرار گرفت و از استقبال جهانی بسیار خوبی برخوردار شد. این هواپیما که در سه نسل طراحی و ساخته شد تا سال 2017 در خط تولید قرار داشته است و پس از 2017 ساخت آن متوقف شده است.

 امروزه از این نوع هواپیما برای سفرهای خارجی با مسافت کم نیز استفاده خواهد شد که برای استفاده از آن ملزم به تهیه بلیط خارجی خواهید بود.

نسل اول این نوع هواپیما تا سال 1981 تنها شامل 10 فروند هواپیما بوده است که در طراحی و ساخت آن 120 صندلی در نظر گرفته شده بود تا مسافران بتوانند با استفاده از بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما از این نوع هواپیما استفاده کنند و به مقاصد مورد نظرشان سفر کنند.

مدل‎هایی که پس از این مدل به بازار ارائه شد بدلیل داشتن کم و همچنین نداشتن تکنولوژی روز دنیا از هواپیماهای ساخته شده در کشورهای عقب ماند و در نتیجه ساخت این سری از هواپیماها به پایان رسید.

مقایسه طراحی یالکوو 42 با مدلهای مشابه

در این کشور قبل از اینکه طراحی و ساخت این نوع هواپیما استارت شود هواپیمای یاک 40 ساخته می‎شد و مورد استفاده قرار می‎گرفت و مسافران زیادی را همه ساله با رعایت نکاتی درباره بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما جابجا می‎کرد. در ساخت هواپیمای یالکوو 42 از موتورهای lotarev d36 استفاده شده است که در مقایسه با هواپیماهای هم دوره خودش که در کشورهای دیگر ساخته می‎شدند ضعیف‎تر بود.

و اما از آیا از اساسی‌ترین مسائل خرید بلیط هواپیما مطلع هستید؟

 در آن دوره هواپیمای انگلیسی فوکر 50 نیز به بازار ارائه شده بود که یالکوو 42 از نظر قدرت موتوری بسیار ضعیف‎تر از این هواپیمای ساخت انگلیس بود.

به دلیل داشتن موتور ضعیف‎تر و همچنین طراحی بدنه تکراری در بین هواپیماهای هم دوره خود از فروش کمتری برخوردار شد اما با این حال یالکوو 42 با توجه به خصوصیاتی که در آن بکار برده شد یک پرنده نسبتا رده بالا به حساب می‎آمد و بسیاری از ایرلاین‎ها برای جابجایی مسافرانی که با بیط خارجی و بلیط ارزان قصد سفر داشتند از این نوع هواپیما استفاده می‎کردند.

  در ساخت هواپیماهای یالکوو42 از موتورهای تازه طراحی شده استفاده شد که موتورهای توربوفن‎دار بودند که از قدرت بیشتری بهره می‎بردند. همانطور که گفته شد در این نوع هواپیما از سه موتور استفاده شده بود که موتور سوم در داخل بدنه جایگذاری می‎شد.

برای اینکه تهویه به شکلی بهتر و موثرتر انجام شود در این هواپیما از برای تهویه موتور از کانکتورهای s استفاده می‎شده است. در طراحی این نوع هواپیما شاهد کوچک‎تر شدن بالها خواهیم بود.

 علاوه‎بر این برای بهبود عملکرد موتورها و افزایش قدرت آنها از APU در این ساخت این هواپیما نیز استفاده شده است. در ادامه به ارائه مشخصات کلی و ظاهری این نوع هواپیما خواهیم پرداخت.

  • این هواپیما ظرفین حمل 100 الی 120 مسافر را در یک نوبت پرواز دارا می‎باشد.
  • حداکثر سرعتی که می‎تواند این هواپیما با بیشترین میزان مسافر داشته باشد 810 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
  • سوختی که این هواپیما در مخازن خود می‎تواند ذخیره کند 6800 گالن آمریکایی می‎باشد.
  • این هواپیما رکوردار سفر 3/38 مایل دریایی میان مسکو و خارباروسک با یک باک بنزین را دارا می‎باشد.
  • طول عمر پروازی مفید این هواپیما 30 هزار ساعت تخمین زده شده است.

پروازهای یالکوو 42

در اولین نسل از این نوع هواپیما سه بخش مجزا برای پروازهای اکونومی، بیزینس و خصوصی در نظر گرفته شده بود. در این نوع هواپیماها تعداد صندلی‎ها از 120 به  96 صندلی کاهش پیدا کرده بود. در این هواپیماها با 96 صندلی فضای بازتر و راحت‎تری برای مسافران بوجود آمده بود که احساس راحتی بیشتری را در طول سفر تجربه می‎کردند.

از یالکوو ابتدا تنها در ناوگان هوایی شوروی استفاده می‎شد که پس گذشت مدتی به سراسر جهان ارسال شد و بسیاری از شرکت‎های هواپیمایی از این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده کردند. از این هواپیما برای انجام سفرهای بین‎المللی نیز استفاده می‎شد.

 اولین هواپیمایی از این نوع که پس از جابجایی 200 هزار مسافر سقوط کرد در سال 1982 بود و همین موضوع سبب شد تا اندکی از محبوبیت این نوع هواپیما کاسته شود. با این حال از این نوع هواپیما در بسیاری از ایرلاین‎ها استفاده شده است و همه ساله هزاران مسافر توسط این نوع هواپیما در سرتاسر کره زمبن جابجا می‎شوند.

منبع: سام سیر

نظر شما