شناسهٔ خبر: 61738 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی وضعیت صنعت پوشاک و جایگاه مد اسلامی در روسیه

در روسیه مسلمانان بزرگترین گروهی هستند که لباس‌های ظاهریشان با قوانین دینی آنها در ارتباط مستقیم است و به دلیل افزایش جمعیت روز افزون مسلمانان، بازار پوشاک اسلامی هم رو به رشد است.

مسلمانان روس تنها گروهی که پوشاک آنان با دین‌شان هماهنگ است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ طبق اعلام سایت اطلاعات تجاری Market Line امروزه حجم کلی بازار پوشاک جهانی حدود ۱.۴ تریلیون دلار و برابر با ۲% تولید ناخالص داخلی جهان است. طبق پیش بینی‌ها بازار پوشاک در آینده‌ای نزدیک ۴ تا ۵ درصد در سال رشد خواهد داشت. در میان مناطق کلان، منطقه آسیا و اقیانوسیه ۳۷%، آمریکای شمالی ۲۳% و اروپا با ۲۳% در این بازار سهیم هستند، لازم به ذکر است که پیشرو کشورهای آسیایی چین محسوب می‌شود.

صنعت تولید و فروش پارچه، لباس و کفش در تمامی زمان‌ها تحت تأثیر روندهای مختلف قرارگرفته است. امروزه خریداران نسبت به کیفیت و هزینه محصول بسیار حساب شده عمل می‌کنند و با استقبال یا عدم استقبال خود، توانایی حمایت یا تغییر مارک‌ها، فروشگاه‌ها و… را دارند، اما به‌طور کلی سه عامل مشخص می‌کند امروزه مصرف کنندگان در این حوزه چه اجناسی را خریداری می‌کنند.

۱- رکود درآمد خریدار ۲- اشباع بازار با ورود بازیگران جدید ۳- نوآوری‌های جدید و تغییر نسل

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی صنایع نساجی روسیه روند کاهش فعالیت‌های خود را آغاز کرد. این دوران مصادف با مشکلات اقتصادی بسیاری بود که از زمان فروپاشی شوروی دو چندان شده و به روسیه ی تازه شکل گرفته منتقل شده بود.

دلایل اصلی رکود اقتصادی شامل هجوم گسترده کالاهای وارداتی ارزان به کشور، از بین رفتن کانال‌های تهیه مواد اولیه که در درون کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق حضور داشتند و همچنین نبود طراحان مد جهانی در آن زمان است.

این روند نقش منفی را در وابستگی بیشتر روسیه به کالاهای وارداتی ایجاد کرد. به‌طور مثال بحران اقتصادی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ بر وضعیت صنعت کشور تأثیر منفی گذاشت اما توانست خیلی سریع بهبود یابد. بحران اقتصادی ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ نیز بر وضعیت صنعت پوشاک و لباس تأثیر منفی داشت، در سال ۲۰۱۶ رشد فعال آن آغاز گردید که از دلایل آن می‌توان به ارزان‌تر بودن تولید در داخل کشور و اجرای برنامه‌های جایگزین اشاره کرد. با این حال در سال ۲۰۱۷ این روند مجدداً شروع به کند شدن کرد اما در سال ۲۰۱۸ پویایی چند جهته در بخش‌های اصلی صنعت مشاهده شد.

جدول شاخص‌های تولید در بین سالهای ۲۰۱۵ - ۲۰۱۸

انواع فعالیت‌ها

شاخص تولید با توجه به سال قبل، اعداد به درصد

تغییرات شاخص تولید

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۷

۲۰۱۷

۲۰۱۸

تولید نساجی

۱۰۰,۶%

۱۰۴,۶%

۱۰۷,۱%

۱۱۰,۷%

۴,۰%+

۲,۵%+

۳,۶%+

تولید لباس

۸۱,۲%

۱۰۷,۱%

۱۰۳,۸%

۱۰۷,۹%

۲۵,۹%+

۳,۳%-

۴,۱%+

تولید چرم، محصولات چرمی

۹۱,۸%

۱۰۴,۴%

۱۰۴,۳%

۱۰۰,۶%

۱۲,۶%+

۰,۱%-

۳,۷%-

عوامل مؤثر در صنعت مد و لباس روسیه

از زمان اتحاد جماهیر شوروی آنچه که به کشور وارد می‌شد، اساس مد را شکل می‌داد. بعد از فروپاشی شوروی هم اوضاع تغییر چندانی نکرد. صنعت طراحی مد و لباس روسیه به خودی خود رضایت بخش نیست، بیشتر تجهیزات قدیمی شده‌اند (بیش از ۵۰ درصد)، ورود تجهیزات جدید هم تنها با واردات امکان پذیر است.

با نگاهی عمیق‌تر به این مسئله مشخص می‌شود که مشکل اصلی صنایع سبک روسیه کمبود میزان سرمایه گذاری در این بخش است. به گفته‌ی تولید کنندگان، وجوه سرمایه گذاری شده فقط برای حفظ سطح تکنولوژی موجود کافی هستند، تولید تجهیزات صنعتی در روسیه عملاً متوقف شده است و لوازم تولید، وارداتی هستند که به‌طور معمول هزینه بالایی دارند. لازم به ذکر است که با وجود مشکلات مالی ذکر شده، در سال ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ تعدادی از پروژه‌های فناوری در زمینه صنایع سبک روسیه راه اندازی شد.

تصویر زیر حجم سرمایه گذاری‌های بخش صنایع سبک روسیه را نشان می‌دهد. (بر اساس میلیارد روبل)

تضعیف شدید روبل، افزایش تورم و هزینه‌ها، کاهش تقاضای مصرف کننده در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ در بازار پوشاک روسیه تأثیر بسیار منفی داشته است. در سال ۲۰۱۵ خرده فروشی نسبت به سال قبل ۷% کاهش داشت و به ۲.۲۷ هزار میلیارد روبل رسید. اما در سال ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ پویایی مثبت از سر گرفته شد، نرخ رشد در این سال‌ها از ۳/۱ به ۶/۲ درصد رسید. رتبه‌های ۲۰۱۸ متفاوت است، برخی منابع اعلام کرده‌اند رکود وجود داشته است و برخی دیگر افزایش ۸/۱ درصدی را اعلام کرده‌اند.

از دیگر مشکلات این صنعت میزان بالای کالاهای تقلبی است، از جمله کالاهای وارداتی سیاه و کالاهای غیرقانونی ساخته شده در فدراسیون روسیه، همچنین حدود یک سوم از کالاهایی که در روسیه تولید و وارد می‌شوند به‌صورت غیر قانونی فروخته می‌شوند.

کالاهایی که در طرح‌های خاکستری و سیاه هستند از کشورهای مستقل مشترک المنافع و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روسیه وارد می‌شوند. چنین کالاهایی در بازارها، فروشگاه‌های کوچک، شبکه‌های اجتماعی و مکان‌های تجاری خیابانی به فروش می رسند.

جعل کالاها نیز می‌تواند از طریق شرکت‌های تجاری قانونی با قیمت اصلی صورت گیرد. طبق تحقیقات مؤسسه حقوقی Brand Monitor حدود ۸۶% از روس‌ها از خرید کالاهای تقلبی استقبال می‌کنند و ۷۵% از ایشان حتی برای خرید کادو از این کالاها استفاده می‌کنند.

با وجود در دسترس بودن تولیدات داخلی، اکثر کفش‌ها و لباس‌هایی که به عنوان مد جدید وارد روسیه می‌شوند، برای کاهش هزینه عمدتاً در جنوب شرقی آسیا تولید می‌شوند، علاوه بر این برخی از شرکت‌ها حتی دفاتر تولید خود را به این کشورها منتقل می‌کنند.

نمونه‌ای از برندهای روسی که در خارج از کشور تولید می‌شوند

محل تولید

نام تجاری

روسیه، چین

Gloria Jeans

چین ، بنگلادش ، روسیه

Sela

چین ، هند ، بنگلادش

Спортмастер, O’stin

چین ، هند ، بنگلادش

InCity

چین ، هند ، بنگلادش و کشورهای همسایه

Melon Fashion Group (Zarina, Befree, Love Republic)

اندونزی ، بنگلادش ، چین

Zolla

روسیه ، آلمان ، آسیای جنوب شرقی

Baon

واردات پوشاک و کفش به روسیه طی سال‌های ۲۰۱۴ – ۲۰۱۸ (اعداد به میلیارد روبل)

رنگ زرد: پوشاک رنگ طوسی: کفش

کشورهای اصلی تأمین کننده کالاهای مد روز در فدراسیون روسیه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸.( میلیارد روبل)

واردات لباس به ترتیب شامل کشورهای زیر می‌شود:

۱- چین

۲- بنگلادش

۳- ایتالیا

۴- ترکیه

۵- بلاروس

۶- ویتنام

۷- هند

۸- ازبکستان

۹- کامبوج

۱۰- پاکستان

واردات کفش به ترتیب شامل کشورهای زیر می‌شود:

۱- چین

۲- ایتالیا

۳- ویتنام

۴- ترکیه

۵- بلاروس

۶- اندونزی

۷- هند

۸- پرتغال

۹- رومانی

۱۰- اسپانیا

بحران‌های اقتصادی اخیر روسیه به نوعی انگیزه‌ای برای توسعه صنعت پوشاک روسیه بوده است. پس از پایین آمدن ارزش روبل در سال ۲۰۱۴ واردات کالا از خارج از کشور برای بازیگران این صنعت سودآور نبود و با وجود تحریم‌های جدید علیه روسیه به نوعی این کار غیر ممکن می‌نمود، در این حین تولید کالاهای روسی رشد کرد. اکنون روی کالاها نشان " ساخته شده در روسیه " درج می‌شود که در حال تبدیل شدن به یک فرآیند رقابتی برای شرکت‌ها، طراحان و فروشندگان است، همچنین میزان صادرات نیز افزایش یافت، ازطرفی محدودیت‌های واردات باعث تضعیف موقعیت بازیکنان خارجی شد ودرمقابل موقعیت خوبی را برای سرمایه گذارانی که به این حوزه علاقه‌مند بودند ایجاد کرد. در نهایت نیز صنایع جدید داخلی ایجاد گردید که از جمله عوامل تسهیل کننده این شرایط را می‌توان یارانه‌های دولت برای شرکت‌های صنعتی و وام‌های بانکی نام برد.

صادرات پوشاک و کفش از روسیه به سایر کشورها در طی سال‌های ۲۰۱۴- ۲۰۱۸. (اعداد به میلیارد روبل)

رنگ زرد: پوشاک رنگ طوسی: کفش

به ترتیب سه کشور قزاقستان، بلاروس و اوکراین وارد کنندگان اصلی لباس و کفش روسیه در سال ۲۰۱۸ بودند. (اعداد بر حسب میلیارد روبل)

اما همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با توجه به تغییرات مثبت در بخش صادرات، همچنان میزان کالاهای وارداتی بسیار زیاد است. (۸۰% محصولات کل بازار).

تجارت به صورت آنلاین

امروزه به دلیل ورود فناوری و تکنولوژی‌های جدید، خرید و فروش اجناس و عرضه آنها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شده است. در این میان می‌توان به سرویس خدمات بین المللی مدیریت اسناد الکترونیکی ( عمومی و تجاری ) به نام e-com اشاره کرد. افزایش سهم e-com در صنعت نساجی به عنوان کانال قدرتمندی برای فروش محصولات در خارج از کشور عمل می‌کند همچنین انتقال صنعت نساجی به سکوی e-com ابزارهای قدرتمندی را برای هر بخش از صنعت فراهم می‌کند. گردش مالی e-com در این بخش تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۳۰ میلیارد روبل رسیده است که این رقم بطور پیوسته در حال رشد است.

طبق محاسبات مؤسسه НИУВШЭ مرکز توسعه بازار مد روسیه در آینده نزدیک ممکن است رشد ۲% داشته باشد که علت آن را می‌توان تجارت آنلاین معرفی کرد.

اکنون در روسیه علی رغم کاهش قدرت خرید مردم، تجارت آنلاین به خوبی انجام می‌شود و فعالانه در حال توسعه است (در سال ۲۰۱۸: ۲۰%+)، با این وجود سرعت رشد آن تا حدودی کند شده است که دلیل اصلی آن پایین بودن درآمد افراد جامعه محسوب می‌شود. شکل زیر پویایی بازار تجارت آنلاین را در سایت‌های روسی در بین سال‌های ۲۰۱۰- ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

رنگ زرد: فروش کالاهای داخلی رنگ طوسی: فروش کالاهای وارداتی خط نارنجی: حجم کلی فروش آنلاین

طبق برآورد کمپانی‌های اینترنتی، در سال ۲۰۱۷ سهم فروش آنلاین کالاهای مد روز (لباس و کفش) ۱۸۰ میلیارد روبل و به تعبیری ۲۷% بوده است اما در مقابل خرید پوشاک و کفش از فروشگاه‌های آنلاین خارجی ۳۸% بوده است که دلیل اصلی خرید از این دسته فروشگاه‌ها، قیمت مناسب و تقلبی نبودن اجناس عنوان شده است.

حجم خرید پوشاک و کفش از فروشگاه‌های آنلاین خارجی

نکته قابل توجه پویایی مثبت خرده فروشی‌های صادراتی آنلاین روسیه است. طبق آمارData insight صادرات آنلاین روسیه در این حوزه در سال ۲۰۱۸، ۹/۴۶ میلیارد روبل بوده است که افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ داشته است. مقصد اصلی این صادرات فروشگاه‌های آنلاین روسی ابتدا به کشورهای مستقل مشترک المنافع و سپس اروپا و دیگر کشورها است.

برای بهبود و حفظ شرایط بازار پوشاک و مد روسیه، ایجاد یک بخش خلاق و پایدار با حمایت‌های چند میلیارد دلاری دولت نیاز است، از جمله ایجاد شرایط با تسهیلات بهتر مانند اعطای وام‌های بانکی، ایجاد کارخانه‌های هوشمند و تخصصی که برای این منظور یک سند جدید نیز تحت عنوان " استراتژی توسعه آسان صنعت مد روسیه تا سال ۲۰۲۵ " تهیه شده است . از جمله اقدامات دیگر دولت روسیه طرح گسترش یک بازار مد پیشرفته ( از نظر فناوری) به نام Fation net است که در سال ۲۰۱۷ توسط آژانس ابتکارات راهبردی اتاق مد ملی روسیه مطرح گردید. این پروژه به عنوان معرفی تکنولوژی جدید صنعت مد روسیه به عنوان یک ابتکار ملی در برنامه‌های فناوری جهانی مطرح خواهد شد که به گفته‌ی متخصصان روسی پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ روسیه رهبری این طرح را بر عهده خواهد گرفت، همچنین پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۵ رشد بازار مد روسیه به ۲۰۸ تریلیون دلار خواهد رسید که در نتیجه افزایش صادرات در این حوزه را نیز به دنبال خواهد داشت.

بررسی تولیدات پوشاک بانوان و کودکان

توزیع مصرف کنندگان در آمارهای داده شده طی سال‌های اخیر به ندرت تغییر می‌کند. خانم‌ها بطور معمول نیمی از مصرف کنندگان پوشاک را تشکیل می‌دهند اما آقایان بسیار کمتر نسبت به مد و طرح‌های جدید علاقه نشان می‌دهند و تنها ۲۰ تا ۲۵% از حجم کلی مصرف را تشکیل می‌دهند.

تصویر زیر ساختار مصرف لباس و کفش را در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

آبی کم رنگ: پوشاک بانوان

طوسی کم رنگ: پوشاک آقایان

به مدت سه سال از سال ۲۰۱۵- ۲۰۱۷ کاهش پیوسته تولیدات این بخش مشاهده می‌شود، تجزیه و تحلیل بازار پوشاک خانم‌ها نشان می‌دهد که طی این سال‌ها کاهش دوبرابری واحد تولید از ۳۶ هزار به ۱۶ هزار از عوامل اصلی کاهش تولید این بخش است. همراه با سطح افت تولید، واردات اجناس نیز به همان میزان کاهش یافته است. کانال‌های اصلی فروش پوشاک بانوان در سال ۲۰۱۸ را فروشگاه‌ها آنلاین و مراکز خرید تشکیل داده‌اند.

نتایج بررسی بازار پوشاک کودکان، ثبات را در این بخش نشان می‌دهد، اگر در این مجموعه رکودی هم مشاهده شود، تکان شدیدی را در پی نخواهد داشت. بازار مصرف پوشاک نوزادان به موازات تولید به‌طور پیوسته در حال رشد است. تنها در طی چهار سال، تا سال ۲۰۱۶ این بخش موفق به فروش ۲۷۰ میلیارد روبل شده است، در طول سال ۲۰۱۷ افزایش شاخص‌ها بطور متوسط ۲- ۳ درصد ادامه داشته که سطح انتظارات را برای سال ۲۰۱۸ به سطح ۲۸۷ میلیارد روبل رساند.

مد اسلامی در روسیه

همانطور که صنعت مد در جهان به سرعت در حال پیشرفت است، در روند مد پوشاک مسلمانان نیز پیشرفت‌هایی مشاهده می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته در بخش اقتصاد اسلامی، مسلمانان تا سال ۲۰۲۱، ۳۶۸ میلیارد دلار برای پوشاک اسلامی هزینه خواهند کرد. همین امر موجب شد تا طراحان و متخصصان صنعت مد با کنجکاوی به فرهنگ و نوع پوشش مسلمانان بنگرند و تلاش کنند تا بتوانند با تغییر در روند طراحی‌های خود مخاطبان مسلمان را هم با خود همراه سازند.

طبق اعلام شرکت جهانی Salaam Gateway بازار پوشاک مسلمانان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۴۴ میلیارد دلار فروش داشته است، که روسیه از نظر تعداد خریداران بالقوه با داشتن بیست میلیون مسلمان در بین ده کشور نخست قرار دارد.

به دلیل شرایط خاصی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی حاکم بود و ممنوعیت پوشش لباس‌هایی که به نوعی وابستگی دینی را نشان می‌داد، بعد از فروپاشی درک مردم بخصوص طراحان از فرهنگ و پوشش مسلمانان بسیار اندک بود.

در حال حاضر بخش پوشاک اسلامی در روسیه، بخشی جوان اما فعال و در حال توسعه است، با توجه به اینکه امروزه در روسیه تقاضای پوشاک اسلامی بیش از عرضه آن است، تلاش می‌شود تا فروشگاه‌های تخصصی پوشاک اسلامی در کیفیت‌های بالا و در دسترس شهرهایی که متقاضی بیشتری دارند ایجاد شد.

باید توجه داشت که در روسیه مسلمانان بزرگترین گروهی هستند که لباس‌های ظاهریشان با قوانین دینی آنها در ارتباط مستقیم است و به دلیل افزایش جمعیت روز افزون مسلمانان، بازار پوشاک اسلامی هم رو به رشد است.

طبق گفته‌ی دیلیارا صدریوا (رئیس دفتر نمایندگی اتاق بین المللی مد و طراحی اسلامی در روسیه)، امروزه نوعی انقلاب در این صنعت به وقوع پیوسته است، ده‌ها مارک مختلف در روسیه آغاز به کار کرده‌اند اما بازار پوشاک اسلامی در روسیه تا حدودی ناهمگن است زیرا سلیقه و انتخاب خریداران در مناطق مختلف روسیه متفاوت است، بطور مثال بانوان مسلمان منطقه ولگا و تاتارستان تزئینات گلدار و رنگ‌های روشن را می‌پسندند اما بانوان چچنی و داغستانی از پارچه‌های تیره‌تر و مجلل خوششان می‌آید.

در همین راستا آمینا بیدژوا، متخصص مدیریت معنوی مسلمانان مسکو اعلام کرد برای زنان مسلمان دشوار است که با لباس‌های موجود در بازار سازگاری پیدا کنند. اکنون خانم آمینا و همکارانشان در حال تلاش برای ایجاد یک نام تجاری مخصوص زنان مسلمان هستند اما طبق گفته ایشان متأسفانه تعداد طراحان مد روسیه در این زمینه بسیار محدود است و همین امر ادامه‌ی این فعالیت را با مشکلاتی رو به رو ساخته است.

اگر به تعدادی از مارک‌های روسی که در حوزه پوشاک اسلامی فعالیت می‌کنند بپردازیم باید از نخستین مارک پوشاک اسلامی در روسیه Irada نام ببریم. فروشگاهی در مرکز مسکو که به نوعی یک انقلاب کوچک در این حوزه به شمار می‌رفت زیرا تا قبل از افتتاح این فروشگاه خرده فروشی‌های پوشاک اسلامی بانوان در مرکز خرید دوبروکا انجام می‌شد و این انتظار نمی‌رفت که چنین فروشگاهی در مرکز مسکو موفق به فعالیت شود.

مارک بلاکاریما نیزاز سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد و دارای هشت فروشگاه در مسکو، نالچیک، کازان و سایر شهرهای روسیه می‌باشد وهمچنین توانایی ارسال محصولات خود را به سراسر کشور دارد. چندی پیش نیز بنیان گذار این برند سرپرست IFDC را برعهده گرفت (شورای اسلامی مد و طراحی) که فعالیت اصلی آنها توسعه و ترویج مد اسلامی می‌باشد. اما از جمله مشکلات طراحی این برند که باعث شده استقبال خوبی از آن صورت نگیرد نگاه اروپایی و پی نبردن به متن و روح اسلام است که صرفاً با تغییراتی در الگوهای اروپایی لباس‌های اسلامی طراحی می‌کنند.

یکی دیگر از مارک‌های موفق داخلی YAND نام دارد که همانطور که از نامش پیدا است، لباس‌هایی را شامل می‌شود که زنان مسلمان برای نمازهای خود می‌توانند از آن استفاده کنند، اما به دلیل آنکه هزینه‌ی این گونه لباس‌ها بسیار بالا می‌باشد تنها عده‌ی خاصی توانایی خریداری از این برند را دارند. متوسط هزینه لباس‌های نماز این مارک پنجاه هزار روبل است.

https://theblueprint.ru/upload/5886/88ce14a0bc14d5eca92bd4210ec0b45c_small.jpg

نمونه‌ای از طراحی لباس نماز برند YAND

https://theblueprint.ru/upload/5886/50d27a4a69681e0b9f8a4f614c65c572_small.jpg

مارک‌های چچنی هم در حال حاضر مجبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به خانه مد Firdaws و Aset اشاره کرد که تلاش می‌کنند در بازه‌های زمانی مختلف نمایشگاه‌های بزرگی را برای مجوعه طراحی‌ها و لباس‌های اسلامی خود ترتیب دهند که نه تنها مورد استقبال بانوان مسلمان بود بلکه مورد توجه سایر اقشار جامعه نیز بوده است.

یکی دیگر از مارک‌های بسیار محبوب بخش مد مسلمانان روسیه Golovkova است که توسط ساشا گلوفکووا مشهورترین وبلاگ نویس با حجاب مسلمان روسی تأسیس شد. او سبک جدیدی را برای دختران جوان مسلمان ارائه کرد. ست کوله پشتی، روسری، کفش ورزشی (بصورت ترکیبی ست)؛ نخستین بار بود که چنین طرح‌هایی در روسیه ارائه می‌شد.

Wandi ( زن و اسلام ) نام شرکتی است که بطور مشخص در حوزه‌ی پوشاک اسلامی فعالیت می‌کند. این شرکت تلاش می‌کند تا مخاطبین مسلمان را با تمام برندهای اسلامی که در روسیه فعالیت می‌کنند آشنا کند. بطور مثال بسیاری از مارک‌های بین المللی از قبیلH&M, Marks&Spencer Dolce&Gabbana, Armani, Valentino را که طرح‌های اسلامی هم ارائه می‌دهند از طریق این شرکت به مخاطبان معرفی می‌شوند. به دلیل استقبال و جمعیت مسلمانان روسیه از این شرکت، در کمتر از یکسال شرکت Wandi موفق شد نمایندگی‌های متعددی را ایجاد کند تا درخواست‌های روز افزون مسلمانان روسیه را پاسخ دهد. یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت متحد کردن تمام برندهای پوشاک اسلامی به منظور برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ پوشاک اسلامی در مسکو است. که هم اکنون موفق شده است ۱۲۰ شرکت کننده از ۴۰ کشور جهان مانند: استرالیا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان، قطر، گرجستان، تاجیکستان، قزاقستان، مراکش، انگلیس و… را شرکت دهد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، صنعت مد و لباس روسیه توانست در سطوح بین المللی حضور پیدا کند، اکنون تعدادی از طراحان حرفه‌ای روسی در داخل و خارج از کشور شناخته شده هستند.

بازار پوشاک و کفش روسیه یکی از سریع‌ترین رشدها را داشته است، به گفته آژانس‌های تحلیلی این حوزه، در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میانگین فروش خرده فروشی‌ها از جمله پوشاک مردانه، زنانه و … حدود ۲۰% بوده است. طبق اعلام رسمی آمار دولتی فدرال روسیه، گردش مالی خرده فروشی پوشاک و کفش روسیه در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۲.۶ تریلیون روبل بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲/۳ درصد افزایش داشته است اما با این وجود باز هم وضعیت بازار چندان رضایت بخش نیست یعنی بازار همچنان تحت تأثیر عوامل منفی قرار دارد. [۳۲]

پویایی بازار مد روسیه در بین سال‌های ۲۰۱۳ - ۲۰۱۸

به منظور جمع بندی موارد ذکر شده در گزارش حاضر، نقاط ضعف، قوت و تهدیدهای پیش رو در صنعت مد و لباس روسیه در موارد زیر خلاصه شده است:

نقاط قوت

۱- افزایش حضور طراحان متخصص در حوزه مد و لباس پس از دوره شوروی

۲- استفاده ازظرفیت های صنایع و فناوری‌های جدید

۳- کاهش موانع برای ورود به بازارهای داخلی

۴- افزایش علاقه مردم روسیه در استفاده از تولیدات داخلی

۵- توسعه بخش بازاریابی

۶- افزایش حمایت‌های در حال ظهور دولت

نقاط ضعف

۱- عدم شفاف سازی در اهمیت جایگاه صنعت مد، در روسیه

۲- عدم توسعه مواد اولیه

۳- کمبود نیروهای متخصص در این زمینه

۴- تجهیزات قدیمی کارخانه‌ها

۵- سطح پایین فناوری دیجیتال

۶- عدم پشتیبانی لازم از طراحان از طرف خرده فروشان و برندهای قدرتمند

تهدیدها

۱- نوسانات زیاد روبل و تنش‌های وضعیت ژئوپلتیکی روسیه

۲- شرایط رقابتی حساس در بازار جهانی پوشاک و کفش

۳- پایه‌های مواد اولیه مورد نیاز روسیه از خارج وارد می‌شوند

۴- وجود فناوری‌های بسیار پیشرفته و سایت‌های تولید تخصصی در خارج از کشور

۵- حجم زیاد واردات در بازار داخلی روسیه (واردات قانونی و غیر قانونی، خریدهای آنلاین از خارج از کشور)

۶- حجم بالای محصولات غیرقانونی تولید شده در کشور روسیه

نظر شما