شناسهٔ خبر: 61757 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد قاصداشرفی: فیلمهای پخش‌شده دراینترنت را اکران نمی‌کنیم/فیلمسازان انتخاب کنند

رییس انجمن سینماداران تأکید کرد: اگر فیلم‌های سینمایی قبل از اکران عمومی در اینترنت عرضه و یا وارد شبکه نمایش خانگی شوند، در آینده دیگر سینماداران از اکران این فیلم‌ها بر پرده معذورند.

فیلمهای پخش‌شده دراینترنت را اکران نمی‌کنیم/فیلمسازان انتخاب کنند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بحث عرضه اینترنتی فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده در مقطع تعطیلی سالن‌های سینمایی برای مبارزه با بحران کرونا، یکی از پیشنهادات جدی در محافل سینمایی بوده است اما سازوکار اجرایی این پیشنهاد برای صیانت از آثار و حفظ حقوق همه صنوف درگیر در فرآیند اکران عمومی آثار سینمایی، هنوز تبیین نشده است.

روز گذشته و با تصمیم غیرمنتظره ابراهیم حاتمی‌کیا و سازمان سینمایی «اوج» برای عرضه اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» پیش از اکران عمومی، این ایده یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شد و دور از انتظار نیست که در آینده نیز صاحبان فیلم‌های دیگری متقاضی بهره‌مندی از این ظرفیت شوند. اما موضع و واکنش اصناف مرتبط با فرآیند اکران عمومی فیلم‌ها نسبت به این انتخاب صاحبان آثار چیست و آیا آنگونه عوامل فیلم «خروج» اعلام کرده‌اند، پس از عرضه فیلم در شبکه خانگی و اینترنت، فیلم‌ها شانس مجددی برای ورود به چرخه اکران عمومی پس از عبور از بحران کرونا خواهند داشت؟

محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عملی شدن این طرح گفت: صاحبان آثار سینمایی مجاز هستند که فیلم‌های خود را به هر نحوی که تمایل دارند در اختیار مخاطبان سینما قرار دهند، اما فیلمی که در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی ارائه شده باشد، قطعاً در آینده در سینماها اکران عمومی نخواهد شد.

وی توضیح داد: زمانی که یک فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی و یا فضای مجازی نمایش داده شود، دیگر لزومی ندارد در سینما اکران عمومی داشته باشد، چرا که مخاطب فیلم موردنظر را پیش از اکران عمومی دیده و دیگر برای تماشای آن فیلم به سینما نخواهد رفت.

قاصد اشرفی ادامه داد: تاکید می‌کنم صاحبان آثار سینمایی هر گونه که بخواهند می‌توانند آثار خود را عرضه کنند تا کمتر در این شرایط دچار ضرر شوند، اما سینماها مسئولیتی برای اکران عمومی فیلم‌ها پس از عرضه اینترنتی نخواهند داشت.

وی با اشاره به استمرار تعطیلی سالن‌های سینمایی با ادامه‌دار شدن بحران کرونا گفت: در شرایط فعلی مشخص نیست که سالن‌های سینمایی چه زمانی باز شوند که بخواهیم برای چگونگی عرضه فیلم‌ها صحبت کنیم. متأسفانه در شرایط فعلی سرنوشت سالن‌های سینما مشخص نیست، حتی اگر مجوز نمایش فیلم‌ها در سینماها صادر شود زمانی باید برای جذب مخاطب و نمایش فیلم‌ها در فضای امن صرف شود.

رئیس انجمن سینماداران درباره فیلم‌هایی که در نوبت اکران قرار داشتند و یا فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در سینماها به دلیل شیوع کرونا متوقف شد نیز بیان کرد: بی‌شک صاحبان این آثار همانند سینماداران به دلیل تعطیلی سینماها دچار ضرر شده‌اند و ما آمادگی این را داریم که بعد از باز شدن سالن‌های سینمایی، این آثار را در شرایط مناسب اکران کنیم، اما اگر صاحبان این آثار نیز تصمیم به عرضه اثر خود در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی داشته باشند، ما از اکران این آثار در سینماها معذور هستیم.

وی ادامه داد: این وظیفه ما است که از آثار سینمایی که مجوز نمایش در سینماها را دارند و به هیچ طریق دیگری نمایش داده نشده‌اند، حمایت کنیم و این آثار را در سینماها به بهترین شرایط اکران کنیم.

قاصد اشرفی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر نسخه متفاوتی از فیلم‌های پخش‌شده در اینترنت برای اکران عمومی در سینماها در نظر گرفته شود آیا احتمال اکران فیلم‌ها در سینماها وجود دارد هم گفت: کافی است که مخاطبان مطلع شوند که یک فیلم قبل از اکران عمومی در شبکه نمایش خانگی و یا فضای مجازی منتشر شده است، حتی اگر نسخه متفاوتی از آن برای اکران عمومی فراهم شود، به کمیت و کیفیت فیلم توجه نمی‌کنند و دیگر تمایلی به دیدن فیلم در سینماها ندارند.

نظر شما