شناسهٔ خبر: 62027 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میرزایی: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را تسهیل می‌کنیم

رئیس صندوق احیای بناهای تاریخی گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت کنشگران اجتماعی در خارج از صندوق، روند واگذاری‌ها را تسهیل و کاربری‌هایی در شأن و هویت بناهای تاریخی ارائه کنیم.

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را تسهیل می‌کنیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هادی میرزایی رئیس صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در گفتگویی  گفت: سال ۸۴ اساسنامه صندوق تصویب شد و مسئولان وزارت میراث فرهنگی به این‌نتیجه رسیدند که با منابع ملی نمی‌توان آثار تاریخی را مرمت کرد. امروز برای بناهایی مانند تخت‌جمشید ۲۰ میلیارد تومان بودجه در نظر می‌گیرند که شاید ۵ میلیارد آن تخصیص پیدا کند که آن مبلغ حتی هزینه نگهداری از تخت‌جمشید نمی‌شود.

وی افزود: ما در حوزه بناهای تاریخی، هزینه مرمت و نگهداری را داریم. وقتی بنایی مرمت می‌شد، چندسال به‌عنوان موزه از آن نگهداری می‌کردند و دوباره باید هزینه مرمت و فرسودگی را می‌پرداختند. باید این‌هزینه‌ها از دوش دولت برداشته می‌شد. در صندوق حفظ و احیا این ظرفیت وجود دارد که بناها را به بخش خصوصی بسپاریم. در حوزه واگذاری بناها، افراد صاحب‌نظر طرح مرمت برای یک‌بنای تاریخی را می‌دهند که مبتنی بر اصول مرمت و حفاظت است و کاربری متناسب با نیاز امروز برای آن بنای تاریخی در نظر گرفته می‌شود.

رئیس صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه گفت: امروزه در کاربری بناها، حتی خانه یا حمام داریم. قانون می‌گوید صندوق باید بستر واگذاری بناها به بخش غیردولتی با نگاه حفاظت‌محور را داشته باشد. اولین‌کار ما برگرداندن زندگی و بازْزنده‌سازی است تا مردم با فرهنگ و تاریخ ملت آشنا شوند. در این باززنده‌سازی، نقطه‌نظراتی هم وجود دارد. نمی‌توان گفت همه افراد مانند هم فکر می‌کنند اما برای اینکه از نظر فردی فاصله بگیریم و به خرد جمعی برسیم، شورای فنی صندوق تشکیل شد و افرادی مانند آقایان دولت‌آبادی، رایتی مقدم و افراد صاحب خرد نظر می‌دهند.

میرزایی گفت: تلاش داریم با خرد جمعی تصمیم‌گیری کنیم. هدف ما احیای بافت تاریخی است یعنی کسب و کار در آن جریان داشته باشد و افراد در خانه‌های تاریخی زندگی کنند. یا اینکه در برخی استان‌ها اعلام کردیم افراد می‌توانند بناهای تاریخی را به محل ارائه آموزش‌های صنایع دستی یا آموزش مرمت بناهای تاریخی تبدیل کنند. یعنی اینکه کاربری بناها مختصر به چندبخش یا تنها پذیرایی و اقامتی نشود. ما در کاربری‌ها به جایی مثل حمام، کاربری حمام داده‌ایم مانند حمام شیخ‌بهایی.

وی گفت: معتقدیم باید کاربری‌ها را طبق آنچه که از قبل کارکرد داشته‌اند، انتخاب کنیم. برخی از بناها هم کاربری داشته که دیگر الان نمی‌تواند همان را ادامه دهند. این‌بناها در طول زمان چون صرفه اقتصادی نداشته‌اند، کاربری خود را از دست داده‌اند ولی ما باید با کاربری‌های مناسب و بسترسازی و تعیین کاربری در شأن بنا، هم بافت را احیا کرده و هم امکان بازگشت سرمایه و چرخه اقتصادی را ایجاد کنیم.

رئیس صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی در پایان، درباره اینکه پس از اتمام دوره مأموریت در صندوق چه چیزی به یادگار خواهد گذاشت، گفت: اینکه بتوانیم با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت همکاران در صندوق و ظرفیت کنشگران اجتماعی در خارج از صندوق، روند واگذاری‌ها را تسهیل و کاربری‌هایی در شأن و هویت بنا را ارائه کنیم. هدفمان این است که برنامه‌محور جلو برویم و تلاش کنیم در راستای مأموریت‌هایی که قانون‌گذار تعیین کرده، قدم‌هایمان را درست، دقیق و متقن برداریم.

 

 

 

نظر شما