شناسهٔ خبر: 62128 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فصل جدید کتابفروشی‌ها آغاز شده؟/تحلیل روزنامه گاردین از آینده بازار کتاب

ریچل کوک خبرنگار روزنامه گاردین آماری از کتابفروشی‌های انگلیس جمع کرده که نشان می‌دهد آنها حتی بعد از بازگشایی نیز چندان به رونق بازار کتاب مثل دوره قبل از شیوع کرونا امیدوار نیستند.

فصل جدید کتابفروشی‌ها آغاز شده؟/تحلیل روزنامه گاردین از آینده بازار کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  در زمانی که بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی به خاطر شیوع ویروس کرونا مجبور هستند اوقات خود را در قرنطینه سپری کنند، بسیاری از اصناف مثل کتابفروشی‌ها و انتشارات نیز در معرض تعطیلی قرار گرفته و شاید به نظر برسد آنها به طور موقت بسته شده باشند ولی بعد از این اوضاع برای تمام کسب و کارهای این چنین تغییر خواهد کرد. ریچل کوک خبرنگار روزنامه گاردین آماری از کتابفروشی‌های انگلیس جمع کرده که نشان می‌دهد آنها حتی بعد از بازگشایی نیز چندان به رونق بازار کتاب مثل دوره قبل از شیوع کرونا امیدوار نیستند.
 
کوک در مصاحبه و گفتگو با بسیاری از کتابفروش‌های شهرهای مختلف بریتانیا به این نتیجه رسیده است که دوره پساکرونا فصل جدیدی از فروش کتاب برای تمام اهالی این بازار شروع شده است که آنها دیگر نمی‌توانند به فصول گذشته حرفه خود استناد کنند. هرچند پیش از این بسیاری از کتابفروش‌ها از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر برای تبلیغ خود استفاده می‌کردند ولی حالا به نظر می‌رسد بیشتر به این شبکه‌ها وابسته شده باشند.
 
در دوران قرنطینه بسیاری از کتابفروشان با تکیه به روش‌های خلاقانه توانستند سهم خوبی از کتاب‌های خود را بفروشند ولی آیا این روش‌ها می‌تواند تا مدتی طولانی کارکرد مطلوب خود را داشته باشد. اتحادیه کتابفروشان بریتانیا آماری از سه ماه گذشته بازار کتاب این کشور ارائه کرده که نشان می‌دهد کتابفروشان حتی با این روش‌ها نیز نتوانستند بیشتر از 18درصد از فروش معمول خود را قبل از دوره کرونا داشته باشند.
 
حالا سوال اینجاست که بعد از بازگشایی کامل کتابفروشی‌ها روند عادی فروش کتاب به بریتانیا و دیگر کشورهای جهان بازخواهد گشت؟ سازمان جهانی بهداشت گزارشی منتشر کرده است که خبرنگار گاردین به آن استناد کرده و می‌گوید: بعد از کرونا هنوز سلامت روحی افراد آسیب‌پذیر خواهد بود و یعنی اینکه هنوز ترس از ابتلا به ویروس کووید 19 در مردم زنده خواهد ماند و در یک عبارت سال‌های طولانی مردم با این ترس زندگی خواهند کرد. در این میان به نظر می‌رسد فصل جدیدی برای فروش کتاب در تمام کشورهای جهان گشوده شده است. در این فصل همه با احتیاط به اشیای اطراف خود دست می‌زنند و کتابفروشان باید فکری به حال صنعت خود کنند چون مردم مثل گذشته بدون دغدغه وارد این مکان‌ها نمی‌شوند و این مکان‌ها را برای آرامش انتخاب نخواهند کرد.
 
جرمی تریواتان مدیر بخش کتاب‌های بزرگسالان انتشارات مشهور مک‌میلان می‌گوید دیگر مثل گذشته نمی‌توان به طور معمول و عادی کتاب فروخت چون بار روانی کرونا حتی بعد از نابودی کامل ویروس وجود دارد. جو پریور یکی از مدیران انتشارات پنگوئن نیز وضعیت آینده صنعت کتابفروشی را ترسناک ارزیابی می‌کند و اعتقاد دارد به هرحال مثل گذشته نمی‌شود و این وضعیت برای کتابفروشان و ناشران مستقل به مراتب بدتر است. به نظر می‌رسد تکیه به سایت‌ها و شبکه‌های آنلاین بیشتر از گذشته جلوه‌گر شود. کتابفروشی‌های مستقل بودجه بازاریابی خاصی ندارند و مجبورند با شبکه‌ها و سایت‌های خود مشتری دست و پا کنند.
 
در انتشارات بزرگی مثل مک‌میلان طرحی از سوی مدیران پیشنهاد شده که 20درصد از حقوق خود را نگیرند تا انتشارات سرپا بماند و به حیات خود در این بازار کساد ادامه دهد. دولت بریتانیا گفته در ماه سپتامبر کتابفروشی‌ها باز خواهند شد ولی بسیاری از کتابفروشان این کشور هنوز به فروش عادی خود اطمینان ندارند. در انتشارات پنگوئن بسیاری به مرخصی‌ اجباری فرستاده شده و بعد از بازگشایی کامل نیز وضعت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 

نظر شما