شناسهٔ خبر: 62183 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چطور نتفلیکس بازار پخش فیلم در جهان را تغییر داد؟

این روزها همه‌ی ما با نام نتفلیکس آشنا شده‌ایم؛ یک شرکت توزیع‌کننده‌ی خدمات تلویزیونی و سینمایی در وب که در آمریکا مستقر است و از اواخر دهه‌ی نود فعالیت‌اش را شروع کرده.

فرهنگ امروز به نقل از روزنامه سازندگی:

این روزها همه‌ی ما با نام نتفلیکس آشنا شده‌ایم؛ یک شرکت توزیع‌کننده‌ی خدمات تلویزیونی و سینمایی در وب که در آمریکا مستقر است و از اواخر دهه‌ی نود فعالیت‌اش را شروع کرده.

این سرویس ویژه در ابتدا پلت‌فرمی بود برای توزیع فیلم در فضای اینترنت؛ کل شرکت برپایه‌ی ترکیب دو ایده‌ فعال بود: شبکه‌های کابلی در آمریکا و توزیع فیلم در شبکه‌ی نمایش خانگی. موسسان نتفلیکس این ایده‌ها را گسترش دادند و در هم ترکیب کردند؛ آنها پلت‌فرمی را طراحی کردند که از مزیت‌های آن دو شبکه استفاده می‌کرد و به جای توزیع دی‌وی‌دی در شبکه‌ی نمایش خانگی و شبکه‌ی کابلی در آمریکا متکی بود به فضای وب و اینترنت. حالا در عصری که اینترنت در حال گسترش بود این امکان فراهم می‌شد تا مخاطبان، در سراسر جهان با پرداخت مبلغ مشخصی عضو نتفلیکس شوند و فیلم‌ها را تماشا کنند.

کمی بعد با گسترش اینترنت مجانی و تمایل به نمایش بیشتر فیلم‌ها، نتفلیکس حق پخش آثار را خریداری و در شبکه‌ی خودش پخش کرد. این روندی بود که طی دو دهه به یک موفقیت عظیم منجر شد؛ نه فقط نتفلیکس را به عنوان یک شرکت توزیع‌کننده‌ی موفق فیلم در سراسر جهان بدل کرد که به تولیدکننده‌ی فیلم و سریال هم تبدیل شد. نتفلیکس با راه‌اندازی سرورهایی در سراسر جهان این امکان را برای مخاطبانش فراهم کرد تا آنها با سرعت معقولی فیلم‌های روز و سریال‌ها را تماشا کنند. در حال حاضر سرویس نتفلیکس فقط برای برخی کشورها، مثل چین و سوریه فعال نیست و در ایران هم بعد لغو تحریم‌ها در دوره‌ی برجام این امکان فراهم بود تا تماشاگران از آن استفاده کنند، اگرچه به سرعت به فهرست سایت‌های فیلترشده اضافه شد.

موفقیت نتفلیکس و بازار گسترده‌ی آن باعث راه‌اندازی کلی شبکه‌ی دیگر شد؛ از آمازون تا اپل، از والت دیزنی تا شرکت‌هایی مثل پارامونت و فاکس قرن بیستم در فضای وب سرمایه‌گذاری کردند و نه فقط به پخش که به تولید رو آوردند. نتفلیکس در حال حاضر ۱۴۸ میلیون مشترک دارد که ۶۰ میلیون آن در آمریکا هستند. این گستردگی کمک کرده تا آنها به فکر تولید فیلم هم بیفتند. روش آنها تولید فیلم، اکران محدود در سینماها و بعد توزیع در شبکه‌ی پخش خودشان است. اگرچه این روند با مقاومت و حتی مخالفت سینماگران روبه‌رو شده اما نتفلیکس توانسته چهره‌های مشهوری، از مارتین اسکورسیزی تا برادران کوئن را جلب کند. با وجود این شبکه‌های اینترنتی کمک کرده‌اند به توزیع بخش عمده‌ای از فیلم‌های مستقل و جریان تازه‌ای را کنار سینمای جریان اصلی به وجود آورده‌اند؛ بنابراین به بازار سینمای مستقل و تولید فیلم در تمام جهان کمک کرده‌اند. در ضمن به تماشاگران این فرصت را داده‌اند تا دسترسی به آثار سینمایی در همه‌ی رده‌های سنی و با زبان‌های مختلف داشته باشند. کرونا همه را متوجه اهمیت ویژه‌ی این شرکت‌ها کرده و رشد پنج درصدی مخاطبان آنها در همین یک ماه گذشته نشان می‌دهد که چه بازار فوق‌العاده‌ای وجود دارد.

نظر شما