شناسهٔ خبر: 62190 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعطای وام 12درصدی برای ناشران و کتاب‌فروشان زیان‌دیده/ ثبت تقاضای 400 کتاب‌فروش برای دریافت تسهیلات کرونایی

افسر موم‌وندی با بیان اینکه 400 تقاضای کتاب‌فروش برای دریافت تسهیلات کرونایی، شیوه‌های حمایت از کسب و کارهای فرهنگ، هنر و رسانه را تشریح کرد.

اعطای وام 12درصدی برای ناشران و کتاب‌فروشان زیان‌دیده/ ثبت تقاضای 400 کتاب‌فروش برای دریافت تسهیلات کرونایی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ افسر موم‌وندی، نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی درباره ثبت اطلاعات صاحبان کسب و کارهای فرهنگ، هنر و رسانه متضرر از کرونا بیان کرد: طی 9 روز با دو بار تمدید، اطلاعات متقاضیان تسهیلات کسب‌وکارهای زیان‌دیده از کرونا دریافت شده‌است. تاکنون حدود 34 هزار  تقاضا در سه رسته فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به ثبت رسید.
 
وی با بیان این مطلب که گزارش جزئیات در حال تحلیل است، افزود: طبق گزارش اولیه، تا روز گذشته 400 تقاضا از سوی کتاب‌فروش‌های سراسر کشور در سامانه ثبت شده‌بود. انتشارات، ناشران و ناشر کتاب‌فروشان نیز اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده‌اند.
 
موم‌وندی ادامه داد: براساس توافق با وزارت کار اطلاعات با «سامانه کارا» پیوند داده می‌شود. پیش‌تر تقاضای مشاغل فرهنگی و هنری ثبت نمی‌شد اما با رایزنی‌های انجام شده از روز گذشته ثبت اطلاعات کسب‌وکارهای فرهنگی نیز آغاز شده‌است.  
 
وی درباره شیوه حمایت از مشاغل اسیب‌دیده حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، گفت: این حمایت‌ها شامل چند دسته است. برخی حمایت‌ها بیمه‌ای و معیشتی است که از طریق صندوق اعتباری هنر با تلاش وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شده و در دست اقدام است. همچنین امحال سه ماه حق بیمه  کسب‌وکارهای از نتایج این پیگیری‌هاست و مقرر شده از سوی صندوق اعتباری هنر پرداخت شود.
 
موم‌وندی، درباره پرداخت کمک‌های معیشتی نیز توضیح داد که با توجه به نشست مشترک هیات‌مدیره صندوق و نمایندگان اصناف با معاون اول ریاست جمهوری رایزنی‌ها در حال انجام است.  
 
نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: اعطای تسهیلات 12 درصدی به کسب‌وکارها نیز در دو مرحله انجام می‌شود؛ نخست ثبت درخواست کسب‌وکارهایی است که دارای کد تامین اجتماعی هستند. به این کسب و کارها، به ازای هر نفر شاغل، 12 میلیون تومان وام با سود 12 درصد پرداخت می‌شود.  
 
مومیوندی ادامه داد: با توجه به اینکه در پرداخت تسهیلات، کسب‌وکارها، بنگاهی دیده شده‌اند، صاحبان بنگاه‌هایی که نیروی کارشان را حفظ کرده‌باشند به ازای هر فرد می‌توانند 12 میلیون تومان وام دریافت کنند. علاوه‌براین کسب‌وکارهایی که با دستور ستاد مقابله با کرونا تعطیل شده‌بودند نیز می‌توانند تا سقف 16 میلیون تومان وام دریافت کنند.
 
به گفته موم‌وندی، دریافت کنندگان، 24 ماهه مدت زمان بازپرداخت با چند ماه تنفس طبق اعلام وزارت کار از اول خردادماه این تسهیلات پرداخت خواهد شد.   
 
وی افزود: براساس دستور کمیته ساماندهی تسهیلات کرونا حدود 70 درصد وام باید به حقوق کارکنان تعلق بگیرد و مابقی برای دیگر هزینه‌ها مصرف شود.

نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشاغل غیررسمی که در تعریف ستاد ملی کرونا، دارای کد بیمه‌ تامین‌اجتماعی نیستند اما فعالیت اقتصادی و مجوز و یا از سوی وزارتخانه تاییده‌اند، مشمول حمایت خواهند شد. سازوکار و نحوه اعطای تسهیلات متعاقبا اعلام خواهد شد. تلاش داریم هیچ‌یک از کسب‌وکارها از تسهیلات محروم نمانند.
 
مومیوندی، درباره پیش‌بینی راه‌های تخصیص تسهیلات براساس میزان خسارت به مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بیان کرد: در سامانه بخش اعلام میزان خسارت پیش‌بینی شده بود و از صاحبان  کسب‌وکارها درخواست کرده‌ بودیم، میزان خسارت وارده طی سه ماه گذشته را اعلام کنند اما ملاک وزارت کار برای اعطای تسهیلات تعداد شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی است.
 
وی ادامه داد: در پیشنهاد به وزارت کار و همچنین جلسه اصناف با معاون رئیس جمهوری به تفاوت ماهیت ینگاه‌های اقتصادی فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرده‌ایم؛ به‌عبارت دیگر خواستیم بزرگی کسب‌وکارها با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و میزان خسارت در نظر گرفته شود اما این موارد پذیرفته نشد. قاعدتا بنگاهی که بزرگتر باشد نیروی‌انسانی بیشتری دارند.

نظر شما