شناسهٔ خبر: 62191 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شناخت‌نامه احمد محمود بعد از ۱۵ سال منتشر می‌شود

کیوان باژن از انتشار شناخت‌نامه داستان‌نویس بزرگ معاصر با عنوان «همراه با احمد محمود» خبر داد.

شناخت‌نامه احمد محمود  بعد از ۱۵ سال منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کیوان باژن در گفت‌وگویی  درباره کتاب «همراه با احمد محمود» گفت: این کتاب که از زمان شروع پروژه آن تا به امروز حدود ۱۵ سال می‌گذرد، در واقع شناخت‌نامه احمد محمود است. در زمان شروع این کار، احمد محمود در قید حیات بود و بخشی از محتوا، صحبت‌های خود او را هم شامل می‌شود. اما چون عمر ایشان به دنیا نبود، پروژه با همکاری فرزند ایشان «بابک اعطا» ادامه یافت و ایشان هم به‌رغم داغ‌دار بودن، همکاری کردند.
 
باژن گفت: «در دوران شروع این پروژه، با نشر ثالث پیرامون «تاریخ شفاهی» همکاری می‌کردم و آن را برای نام‌هایی نظیر صمد بهرنگی، مهدی غبرایی، عمران صلاحی و شمس لنگرودی پیش بردم اما در مورد احمد محمود، احساس کردم ظرفیت او فراتر از این محدوده است و یک شناخت‌نامه را می‌طلبد که همه ابعاد زندگی و آثارش را شامل شود. شروع اثر در سال ۸۰ (یک سال پیش از درگذشت احمد محمود) بود و  تجمیع نسخه اولیه آن تا حدود سال ۸۵ به طول انجامید. تلاش شده در طول اثر، جنبه روایی جریان داشته باشد تا مطالعه برای خواننده خسته کننده نشود.»
 
وی پیرامون علت وقفه طولانی از زمان تجمیع این شناخت‌نامه تا انتشار آن تصریح کرد: «در تلاش نخست، این اثر یک بار نیمه دهه هشتاد خورشیدی به همت نشر روزگار و با عنوان «جان جاری جنوب» برای اخذ مجوز نشر رفت و در روزگاری که «احمد محمود» ممنوع‌الچاپ بود، این اثر هم غیرقابل چاپ اعلام شد. به ویرایش اثر پرداختم و ضمن تغییر عنوان، در تلاش دوم که به دوران یازدهم ریاست جمهوری برمی‌گردد، این بار با انتشارات هزاره سوم اندیشه موفق به کسب مجوز شدم.»
 
باژن با اشاره به اینکه کتاب در حدود هفتصد صفحه دارد و با تیراژ اولیه ۱۰۰۰ نسخه به چاپ می‌رسد درباره محتوای آن گفت: «این اثر مشتمل بر ۷ بخش است: بخش اول، تاریخ شفاهی است و شرایط زیستی احمد محمود و تاثیر متقابل اینها بر یکدیگر در گفت‌وگو با خانواده، دوستان و نویسندگان نزدیک به او بررسی شده است. نویسندگانی مثل هوشنگ آشورزاده، عبدالعلی دستغیب و... همچنین نویسندگان جوانی مثل محبوبه میرقدیری  که در مکتب احمد محمود حاضر می‌شدند و از احوال و شرایط او چه به لحاظ شخصی، چه حرفه‌ای، دوران تبعید و ممنوعیت از کار، اطلاع داشتند. همچنین انتشار مجموعه اول داستان‌ها و رمان همسایه‌ها در اهواز، طی این بخش مطرح شده‌اند.

بخش دوم، محمود از نگاه اهل قلم است و نقد آثار او در گفت‌وگو با نویسندگانی مثل علی‌اصغر شیرزادی، محمدعلی علومی، حسن اصغری و... صورت پذیرفته است.

بخش سوم، نقد آثار محمود در مطبوعات است. گزیده مطالب و داستان‌های احمد محمود به صورت منتخب در این بخش آمده است و تلاش شده نقدهایی انتخاب شوند که با این اثر در ارتباط باشند. نظیر نقد هوشنگ گلشیری، محمد محمدعلی و دیگران بر آثار احمد محمود.

بخش چهارم، شامل گفت‌وگوهای احمد محمود است.

بخش پنجم ادبیات داستانی از نگاه احمد محمود است. نظریات احمد محمود در رابطه با ادبیات داستانی دسته‌بندی شده و در این قسمت آمده است و صحبت‌ها در روزنامه‌ها و یادداشت‌هایی که از جانب بابک اعطا به دستم رسید آمده است.

در بخش ششم، نامه‌های مرتبط با زندگی احمد محمود که تا به حال چاپ نشدند آمده است. در نهایت هم بخش هفتم، نمونه آثار احمد محمود است. اولین داستانی که او چاپ کرده و آخرین رمان او که ناتمام ماند یعنی «مرد خاکستری». در انتهای کتاب هم تصاویر دیده نشده از احمد محمود و اسنادی مثل دست‌خط احمد محمود گردآوری شده‌اند.»

نظر شما