شناسهٔ خبر: 62199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از طرحی پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

معاون دفتر توسعه کاربردهای تجارت الکترونیکی وزارت صمت جزئیاتی از طرح پیشنهادی این دفتر برای برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی را بیان کرد.

جزئیاتی از طرحی پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این روزها به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش زیادی از برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور، موضوع برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب بسیار مطرح شده است. برخی از ناشران در مخالفت و برخی از فعالان فرهنگی دم از موافقت با آن می‌زنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماجرا را به شورای سیاست‌گذاری سپرده است و البته چیزی که هنوز مبهم است امکان سنجی و ایده‌های موجود برای این اتفاق است. چندی قبل مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب صحبت از آماده کردن طرحی برای برگزاری این نمایشگاه و نیز طرح بهارانه کتاب به میان آورد و البته جزئیات پیشنهادش در این زمینه را هرگز منتشر نکرد کما اینکه در همان روزها مؤسسه تحت مدیریت وی یک گام به انحلال و ادغام در سایر مؤسسات وزارت ارشاد نیز نزدیک‌تر شد. با این همه به تازگی در دفتر توسعه کاربردهای تجارت الکترونیکی واقع مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت پژوهش و پیشنهادهایی کاربردی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی ارائه شده است.

به همین بهانه با سارا جامی معاون این دفتر و مسئول این پژوهش گفتگویی انجام دادیم.

وی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: وزارت صمت متولی برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌ها در طول سال است. به همین خاطر و پس از شیوع کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌ها، در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به ایده برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت مجازی به شکل جدی فکر کردیم. باورمان این بوده و هست که ما مانند بسیاری از کشورهای دنیا امکان برگزاری نمایشگاه‌هایمان به صورت مجازی را داریم و این اتفاق در حوزه کتاب نیز میسر است. در همین زمینه پژوهشی روی الگوی برگزاری این نمایشگاه در قالب مجازی در پنج کشور انجام شد و در قالب گزارشی به وزارت صمت اعلام شد.

جامی ادامه داد: در برگزاری یک رویداد مانند نمایشگاه کتاب به صورت مجازی چند اصل باید مد نظر قرار بگیرد. نخست ایجاد امکان نمایش الکترونیکی محصول، دوم ایجاد تعامل برخط میان خریدار و فروشنده و سوم ایجاد امکان معامله برخط. به باور ما هر سه این موارد در کشور ما در نمونه‌های موفقی تجربه شده است.

وی در همین زمینه گفت: ایجاد امکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت الکترونیک بسیاری از مشکلات و هزینه‌های پیرامون این اتفاق شامل حمل‌و نقل، تردد، اختصاص زمان از سوی مشتریان، ازدحام و…را رفع می‌کند و جدای از آن زیرساخت مورد نیاز برای آن در یک نوبت اجرایی و تهیه شده و هزینه‌های برگزاری را در دراز مدت به شدت کاهش می‌دهد.

معاون دفتر توسعه کاربردهای تجارت الکترونیکی وزارت صمت همچنین تاکید کرد: کتاب محصولی است که به دلیل داشتن شناسه ISBN امکان تقلب در معامله برخط آن بسیار کم است. از سویی به تازگی ما مجوزی از وزارت کشور گرفته‌ایم که این امکان را فراهم می‌کند که سامانه حمل‌نقل اینترنتی مسافر در داخل شهر تهران به جابجایی بار هم بپردازد. این امکان می‌تواند در کنار خدمات پستی مانند هفت در بیست و چهار کمک زیادی به جابجایی محصولات خریداری شده از این نمایشگاه مجازی بکند. به باور ما این امکانات در کنار هم و در مجموع هزینه‌های بسیاری از ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کاهد و امکانات زیادتری برای ناشران به منظور ارائه محصولاتشان به مخاطبان فراهم می‌سازد

جامی افزود: بسترهای زیادی در کشور برای برگزاری این رویداد وجود دارد. شرکت‌های متعددی پلتفورم برگزاری این رویداد را مهیا کرده‌اند و متولی نمایشگاه تنها کافی است از میان آنها دست به انتخاب بزند. ما در وزارت صمت با تجربه برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه بهاره، جشنواره رمضان و....این اتفاق را کاملاً امکان پذیر تلقی می‌کنیم و بر این باوریم که توانایی‌های بومی ما برای برگزاری چنین رویدادی کافی است و تنها نیاز به باور و عزم متولیان برای اجرایی شدن دارد.

نظر شما