شناسهٔ خبر: 62235 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه و دولت ـ ملت‌سازی به روایت مارک کویک

کتاب «دانشگاه و دولت ـ ملت‌سازی» نوشته مارک کویک و دیگران به ترجمه آریا متین و ایمان بحیرایی منتشر شد.

دانشگاه و دولت ـ ملت‌سازی به روایت مارک کویک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «دانشگاه و دولت ـ ملت‌سازی» نوشته مارک کویک و دیگران به ترجمه آریا متین و ایمان بحیرایی به تازگی روانه بازار نشر شده است.
 
دانشگاه امروزی در اثر چرخش‌­های فرهنگی، اجتماعی و فناوری در عصر حاضر دستخوش تغییراتی شده، و این تغییرات موجب ظهور مفاهیم تازه‌­ای در مطالعات آموزش عالی، علم و فناوری شده است.

در این بستر جهانی، در سال‌­های اخیر مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری نه ­تنها مورد توجه واقع شده بلکه در نظام شناخت و آینده ­نگری آموزش عالی اهمیت محوری پیدا کرده است. فهم چالش‌­های پیش­روی آموزش عالی و انتظارات از آن با تکیه بر مولفه­‌های درونی و بیرونی نظام علم، وضعیت فعلی و آینده‌­نگری تعاملات میان دانشگاه و محیط پیرامون به مدد مطالعات فرهنگی و اجتماعی ممکن می­‌نماید و از این طریق می­‌توان راهبردهای تعادل­بخش میان کارویژه‌­های دانشگاه با نیازهای اجتماعی و بازار کار ارائه داد.

براین ­اساس مطالعات آموزش عالی و علم برای شناخت وضعیت موجود، ارزیابی تعاملات آن با جامعه و فرهنگ و ایفای نقش موثرتر آموزش عالی در ترسیم آینده کشور نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت علوم اجتماعی و علوم انسانی و کاربست راهبردهای آن در عرصه سیاست­گذاری و تصمیم‌گیری است. برای دستیابی به این اهداف، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ١٣٨٢ با هدف پژوهش در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی، ایفای نقش نهاد واسط میان دانشگاه و جامعه و به­ عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌­های مورد اشاره تاسیس شده و در پی انجام پژوهش‌ها و مطالعاتی در محورهای زیر است:


پژوهش در زمینه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، توسعه علمی و فناوری 2. مطالعه در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی 3. توسعه کانون‌های تفکر در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی 4. آینده‌نگری دانشگاه‌ها و شناخت نیازهای جدید آموزش عالی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی 5. شناخت و بسط مطالعات میان‌رشته‌ای و روش­های گسترش آن.

با توجه به اهداف فوق، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در کنار برنامه­‌ها و فعالیت‌های پژوهشی‌، اقدام به تالیف و ترجمه آثار علمی در زمینه‌های فوق برای توسعه و رشد این حوزه مطالعاتی و همچنین تامین منابع فکری و علمی لازم برای سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی کرده است که کتاب حاضر ذیل آن منتشر شده است.

لازم به ذکر است که «مرکز مطالعات سیاست‌گذاری عمومی»، واحد تحقیقاتی مستقل دانشگاه پوزنان در لهستان است که در سال 2002 تأسیس شده است. این مرکز بر پژوهش‌های حوزه علوم اجتماعی تمرکز دارد؛ پژوهش‌هایی که غالباً در قالب پروژه‌های بزرگ‌مقیاس و مقایسه‌ای اروپایی و بین‌المللی انجام می‌شوند. مهم‌ترین علایق پژوهشی این مرکز عبارتند از: سیاست‌گذاری و تحقیقات آموزش عالی از منظری ملی، اروپایی، و جهانی؛ سیاست‌گذاری تحقیق و توسعه؛ مدیریت و حکمرانی بر دانشگاه؛ اصلاح آموزش عالی و قوانین آن در اروپای مرکزی و شرقی؛ آموزش عالی و توسعه منطقه‌ای؛ خدمات عمومی و دولتی؛ روند اروپایی‌سازی و جهانی‌سازی؛ نظریه‌های دولت رفاه؛ نظریه‌های دموکراسی؛ گذار سیاسی و اقتصادی در کشورهای اروپایی پساکمونیستی.

کتاب «دانشگاه و دولت ـ ملت‌سازی» نوشته مارک کویک و دیگران به ترجمه آریا متین و ایمان بحیرایی با شمارگان هزار نسخه، در 300 صفحه، به بهای 29 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما