شناسهٔ خبر: 62243 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فینالیست‌های بهترین کتاب طنز انگلیسی زبان سال معرفی شدند

جایزه ادبی «پی‌جی وودهاوس» که برای انتخاب بهترین آثار کمیک و طنز سال اهدا می‌شود، ۶ فینالیست رقابت ۲۰۲۰ را معرفی کرد.

فینالیست‌های بهترین کتاب طنز انگلیسی زبان سال معرفی شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  پی جی‌وودهاس که به عقیده بسیاری عنوان بزرگ‌ترین نویسنده طنز انگلیسی‌زبان در قرن بیستم شناخته می‌شود، با شخصیت‌هایی که خلق کرده و با گفتار آنها در زبان و متدولوژی انگلیسی جای خاصی دارد.

جامعه ادبی بریتانیا با اهدای جایزه‌ای به نام وی از بخش طنز داستان‌سرایی تجلیل می‌شود و این تنها جایزه‌ای است که به نوشته‌های طنز در بریتانیا تعلق می‌گیرد.
اعضای هیات داوران این رقابت امسال با برگزاری یک نهار آنلاین مفرح، اسامی نامزدهای خود را اعلام کردند.

این جایزه امسال از میان ۶۹ اثر که همه آنها بین یکم ژوئن سال پیش تا ۳۱ ماه می امسال منتشر شده‌اند، نامزدهای خود را انتخاب کردند.

این جایزه که امسال بیستمین سال خود را برگزار می‌کند به برنده یک مجموعه متشکل از ۵۲ جلد از آثار وودهاوس را اهدا می‌کند.

سال پیش نینا استایب برای «دلایل سرخوش بودن» از انتشارات پنگوئن این جایزه را از آن خود کرد.

در میان فینالیست‌های امسال برای نخستین بار یک رمان گرافیکی جای گرفته و هانا روتچایلد نیز برای دومین بار به میان فینالیست‌های این جایزه راه یافته است.
نام برنده ۲۴ ژوئن اعلام می‌شود.

فینالیست‌ها عبارتند از:
«پوسته» نوشته متیو دولی از پنگوئن رندوم هاوس
«احمق» نوشته اویسین فاگان از انتشارات هچت
«قوانین ملاقات» نوشته جسیکا فرانسیس کین از انتشارات گرانتا
«آب و هوا» نوسته جنی اوفیل از انتشارات گرانتا
«٪۴۶ بهتر از دیو» نوشته آلیستر پودیک از انتشارات راون کرست بوکز
«خانه ترلاونی» نوشته هانا روتچیلد از انتشارات بلومزبری
در توصیف این دوره آمده است: داوران خیلی خوشحال بودند که در این دوران سخت که طنز از همیشه مهم‌تر است، توانستند چنین فینالیست‌های پرقدرتی را انتخاب کنند؛ آن هم در بیستمین سال اهدای جایزه.

رییس سازمان حامی جایزه نیز گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری باید از لذت‌های ساده شاد شویم و هیچ چیز بهتر از این نیست که با یک کتاب عالی به جهان طنز برویم.

داوران جایزه نیز گفته‌اند: در اینجا فرصتی ارزشمند برای بازیگران صنعت نشر فراهم می‌شود تا توجه کنند که فعالیت‌های عادی هم در این دوران سخت تاریخی، می‌تواند سخت باشد. در عین حال اگر سوء‌مدیریت‌های دولت‌ها در بسیاری از بازارها نتایجی تهدیدآمیز به بار نمی‌آورد می‌توانست اوضاع بهتر از این هم باشد؛ آن هم در دورانی که یک ویروس کشنده حداقل در ۲۱۳ کشور و سرزمین وجود دارد.

در عین حال یادآوری شده که در لحظه معرفی نامزدها بر مبنای آمار مرکز کرونا ویروس جان هاپکینز ۳۵۶ هزار و ۴۲ نفر جان خود را در دنیا از دست داده‌اند که از این میان ۳۷ هزار و ۵۴۲ تن از بریتانیا بوده‌اند. بریتانیا با این آمار در مکان چهارم جهان جای دارد.

نخستین جایزه این رقابت سال ۲۰۰۰ به هاوارد جیکوبسون برای «رقصنده توانای والس» اهدا شد. پل تاردی، تری پرچت، ایان مک اوان، جاناتان کو، الکساندر مک کال اسمیت و هانا روتچایلد از دیگر برندگان این رقابت در سال‌های پیش بودند.

تنها یک بار جایزه این رقابت به نویسنده‌ای از آمریکا تعلق گرفت.

نظر شما