شناسهٔ خبر: 62442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی» اثر دیوید بال با ترجمه کریمی حکاک منتشر شد/ راهنمایی برای خواننده مبتدی و حرفه‌ای نمایشنامه

«شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی: از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان» اثر دیوید بال سومین عنوان از مجموعه مطالعات اجرا در نشر بیدگل منتشر شد.

راهنمایی برای خواننده مبتدی و حرفه‌ای نمایشنامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی: از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان» اثر دیوید بال سومین عنوان از مجموعه مطالعات اجرا در نشر بیدگل است که با ترجمه محمود کریمی حکاک منتشر شد.

«شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی» راهنمایی است برای دانشجویان و سایر اهالی تئاتر، که آنها را در خوانش و درک بهتر جزئیات نهفته در یک نمایشنامه راهنمایی می‌کند. این کتاب ابزاری را معرفی می‌کند که بازیگران، کارگردانان و طراحان با کمک آن می‌توانند ساختار یک نمایش را گام به گام از نوشته تا اجرا، به دور از لغزش‌های ناشی از بی‌دانشی و ناآگاهی طی کرده و در پیچ و خم این مسیر از کشف زیبایی‌های آشکار و نهان آن لذت ببرند.

درواقع این اثر برای یک خواننده مبتدی متن‌های نمایشی روشی را ارائه می‌دهد که تقریبا دربرگیرنده تمامی ابزارهای مفیدی است که در خواندن یک نمایشنامه به آن‌ها نیاز دارند. همچنین برای خواننده با تجربه و حرفه‌ای نیز این کتاب راهنمایی است روشنگر بر طبیعت نمایش.


دیوید بال در کتاب «شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی» نه تنها هنرمندان تئاتر را در بسط و ارائه کامل خلاقیت خود یاری می‌دهد، بلکه به تماشاچی تئاتر نیز کمک می‌کند که زیروبم این هنر را بشناسد، درک خود را از محدوده یک تماشاچی صرف تا منتقدی آگاه بالا برده و از لحظه لحظه نمایش لذت ببرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«پایان هر نمایش (لحظاتی بین نقطه اوج و پایین آمدن پرده) می‌تواند آغاز نمایش دیگری باشد، زیرا که آن نیز سکون است و نمایش با سکون آغاز می‌شود. به همین ترتیب، شروع هر نمایش می‌تواند پایان نمایش دیگری بوده باشد. تصور نمایشی که ممکن است در سکون آغازین هملت پایان گرفته باشد زیاد دشوار نیست. و پایان شهریار ادیپ در حقیقت بسیار شبیه آغاز نمایش دیگری است که سوفکل سال‌ها بعد آن را نوشت. یک خواننده دقیق حتما در نظر خواهد داشت که چگونه نمایشی می‌توانسته به نمایشی که او هم اکنون مطالعه می‌کند منتهی شود. نمایشی که ادامه سکون نهایی نمایش در حال مطالعه است نیز باید در نظر گرفته شود. این دقت، به خواننده کمک خواهد کرد که عمل نمایش در حال مطالعه را در معیار عظیم دنیار آن روشن‌تر ببیند، نه اینکه  فقط به صورت یک سری وقایع مقطع و نامربوط به مطالعه آن بنشیند.»

نشر بیدگل کتاب «شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی: از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان» اثر دیوید بال را با ترجمه محمود کریمی حکاک در 158 صفحه و با قیمت 25000 تومان منتشر کرده است.

نظر شما