شناسهٔ خبر: 62452 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقف فعالیت «سامانه فروش سینمای ایران»/ گیشه‌ها «شفاف» می‌ماند؟

مدیرعامل موسسه «سینماشهر» از توقف فعالیت «سامانه فروش سینمای ایران» که پیش از این تحت‌نظارت این موسسه اقدام به انتشار آمار فروش فیلم‌ها می‌کرد، همزمان با فعال شدن سامانه «سمفا» خبر داد.

توقف فعالیت «سامانه فروش سینمای ایران»/ گیشه‌ها «شفاف» می‌ماند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  همزمان با آغاز فعالیت سامانه «سمفا» به منظور مدیریت فرآیند اکران و اعلام سازمان سینمایی مبنی‌بر ثبت گزارش روزانه جزئیات آمار فروش و اکران فیلم‌های سینمایی در سراسر کشور در این سامانه، انتشار این آمار در «سامانه فروش سینمای ایران» متوقف شد.

«سامانه فروش سینمای ایران» که یکی از مهمترین دستاوردهای حسین انتظامی در مقام ریاست سازمان سینمایی در مسیر تحقق شعار «شفاف‌سازی» بود، حالا و پس از یک سال فعالیت رسمی و بی‌حاشیه، به‌واسطه تولد «سمفا» تعطیل می‌شود.

مجید مسچی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید این خبر، در این زمینه توضیح داد: از این پس کلیه آمارهای فروش سینماها از طریق سامانه «سمفا» منتشر می‌شود با این وجود اطلاعات مرتبط با اکران و فروش آثار سینمایی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ همچنان روی سامانه «سینماشهر» قابل دسترس علاقمندان خواهد بود.

وی افزود: از اول تیرماه و همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها، سیستم گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی در زمینه آمار فروش فیلم‌ها در سامانه سمفا متمرکز می‌شود از همین رو می‌توان گفت کار سامانه سینماشهر به پایان رسیده است.

مسچی تأکید کرد: سایت این سامانه همچنان در دسترس خواهد ماند تا آمار آرشیوی ثبت‌شده در این سایت قابل استفاده باشد. ضمن اینکه این آمار را در آینده به صورت پی‌دی‌اف هم بارگذاری می‌کنیم تا افراد بتوانند نسخه‌ای از آن را دانلود کنند و در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه «سینما شهر» در پاسخ به اینکه چرا آمار درج شده در آرشیو این سایت تنها شامل اکران سال ۹۳ به بعد است و آمار فروش سال‌های قبل به این آرشیو افزوده نمی‌شود هم توضیح داد: با توجه به اینکه فروش‌های پیش از سال ۹۳ به صورت مکانیزه نبود، آمار مربوط به آن از سوی وزارت ارشاد به صورت کتابچه منتشر شده است اما از سال ۹۳ به بعد و با رسمیت یافتن فروش مکانیزه در سینماهای کشور، آمارهای مرتبط در سامانه سینماشهر به‌طور کامل ثبت شده و قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندماه سال ۹۷ بود که با حضور مدیرعامل خانه سینما و مدیرعامل مؤسسه سینماشهر سامانه فروش سینمای ایران با نظارت مؤسسه «سینماشهر» رونمایی شد. در همان مراسم عنوان شد که این سامانه به صورت آنلاین گزارش به روز فروش در تک‌تک سینماهای کشور را در اختیار مخاطب می‌گذارد.

هر سینمادوستی با مراجعه به پنل «سینماشهر» و وارد کردن شماره تلفن همراه خود می‌توانست به آمار فروش هر سالن سینما حتی در دورافتاده‌ترین شهرها هم دسترسی پیدا کند؛ سامانه‌ای که صاحبانش امیدوار بودند به فضایی علمی و تحقیقی تبدیل شود که البته خیلی زود هم توانست نظر اهالی رسانه را به خود جلب کند.

حالا فعالیت این سامانه موفق با تولد «سمفا» متوقف شده است؛ باید دید آیا سیستم متمرکز ثبت آمار در سمفا می‌تواند توفیق تجربه «سینماشهر» را در قالب جدید تکرار کند یا سینمای ایران از یکی از امیدوارکننده‌ترین نمادهای «شفافیت» خود محروم خواهد ماند!

نظر شما