شناسهٔ خبر: 62471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارسال پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو/واکنش درباره اقدام ترکیه

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اگر ترکیه پرونده میراث ناملموس خوشنویسی را هم تهیه کرده باشد برای سال ۲۰۲۰ مطرح نمی‌کند ضمن اینکه فروردین امسال پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو ارسال شد.

ارسال پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو/واکنش درباره اقدام ترکیه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در واکنش به انتشار خبری درباره تهیه پرونده ثبت جهانی خوشنویسی توسط ترکیه در گفتگویی تلویزیونی بیان کرد: خبری از قول دیلی صباح ترکیه نوشته شده که در آن نوشته‌اند ترکیه پرونده خوشنویسی را برای سال ۲۰۲۰ فرستاده‌اند اما برای ما این موضوع مبهم بود پس بلافاصله در سایت یونسکو نگاه کردیم و متوجه شدیم که ترکیه در فهرست میراث جهانی سه پرونده دارد که یکی از آنها مشترک است و در بین آنها اصلاً خوشنویسی مطرح نیست. ممکن است این پرونده را تهیه کرده باشند اما برای سال ۲۰۲۰ نیست.

وی گفت: حتی فیلمی که برای خوشنویسی قرآنی و اسلامی وجود دارد فیلم مقدماتی در وزارت فرهنگ آنهاست و همه اینها در حد یک خبر بوده است پس برای ۲۰۲۰ چنین پرونده‌ای ندارند از طرف دیگر پرونده خوشنویسی ایران در ایام نوروز به همراه چهار پرونده دیگر به یونسکو فرستاده شده تا برای سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ مطرح شود.

طالبیان گفت: هر کشوری بین دو تا سه سال یک سهمیه ملی دارد پس اگر پرونده‌ای را می‌نویسیم برای آنهایی است که مشترک هستند. ما فرهنگ مشترک داریم هر کشوری که روی یکی از این فرهنگ‌ها دست می‌گذارد، جزو پرونده‌های مشترک می‌شود. اکنون سهمیه ملی ما با پرونده یلدا پر شد و با پرونده خوشنویسی و زیارت رضوی فرستاده شده است.

نظر شما