شناسهٔ خبر: 62485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» منتشر شد

کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» تالیف سیروس پرهام از سوی انتشارات مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد.

کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کمتر مردمی در جهان، جلوه‌های گوناگون فرهنگ و هنر خویش را در قرون و اعصار متمادی، از سپیده دم تاریخ تا روزگار ما، چنین زیبا و فریبا در گره‌های به هم‌ پیوسته و رنگین تار و پود در برابر چشم مردم صاحب‌نظر قرار داده‌اند: فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشم‌نواز و روح‌پرور باغ‌ها و بوستان‌هایی است که از گذشته‌های دور به‌نام کشور ما شناخته می‌شده و نشانه‌هایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفت‌انگیز در آن به جلوه‌گری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دست‌بافت‌های هنرمندان ایرانی، زینت‌بخش موزه‌ها و خانه‌های هنردوستان گیتی است.

کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» در شش فصل تنظیم و تدوین شده است. فصل اول با نام انواع فرش دست بافت شامل واژه قالی، ساختار و اسلوب گره بافی و گلیم زیلو است. فصل دوم با نام مقدمه تاریخی، و فرش بافی ایران پیش از اسلام به قدمت قالی بافی، فرشپاره‌های پیش از هخامنشیان، قالی پازیریک، قالی ساسانی، مدارک و نمونه‌های غیر منسوج، مدارک مکتوب، فرش بهارستان، گلیم بافی و زیلوبافی می‌پردازد.

فصل سوم با عنوان فرش بافی پس از اسلام تا پایان سده 9 ق به سده‌های نخستین اسلامی، سده‌های میانه اسلامی، فرش در مینیاتور و مدارک مکتوب فرش بافی در سده‌های نخستین و میانه اشاره می‌کند. فصل چهارم نیز با نام عصر زرین فرش بافی به قالی‌های اردبیل، قالی‌های گروه «سالتینگ»، سرآغاز و مراکز شکوفایی، مجموعه 13 پارچه مقبره شاه عباس دوم، ارتقای جایگاه جهانی قالی ایران و زیلوبافی می‌پردازد.

فصل پنجم با نام از دوره افشاریان تا عصر حاضر به عصر قاجار، نمایشگاه‌های بین‌المللی، شرکت‌های چند ملیتی، رنگ‌های جوهری، دوره پهلوی، دوران جمهوری اسلامی و فصل ششم با عنوان فرش و دیگر دست بافت‌های عشایر به ویژگی‌های فرش بافی عشایری، اقسام دست بافت‌های عشایری، جوال، خرجین، خرجینه، خرجینک، گبه و جاجیم می‌پردازد. در پیوست نیز فرشپاره‌های ساسانی موزه ملی کویت آمده است.

چاپ نخست کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» در قطع وزیری و 216 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 135 هزار تومان، از سوی انتشارات مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی(مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شده است.

نظر شما