شناسهٔ خبر: 62491 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چالش‌های سال تحصیلی آینده برای دانشجویان بین‌المللی

بحران کروناویروس سال تحصیلی دانشگاه ها را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داد و چالش های بسیاری را برای دانشگاه ها ایجاد کرده، تا جایی که نحوه مدیریت کرونا بر انتخاب دانشجویان تاثیر گذاشته است.

چالش‌های سال تحصیلی آینده برای دانشجویان بین‌المللی

به گزارش فرهنگ امروز  به نقل از مهر؛  نظام آموزش عالی کیواس (QS) در گزارشی جدید تأثیر بحران کروناویروس را بر چگونگی پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ مورد بررسی قرار داده است.

آموزش عالی جهان به دلیل بحران کروناویروس در سال ۲۰۲۰، شاهد تغییرات گسترده‌ای در نحوه آموزش، تدریس و جذب دانشجو بوده‌است. همانطور که به سمت سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ حرکت می‌کنیم، موسسات آموزش عالی به طور واضح نگران تأثیر جذب دانشجو، نیروی انسانی و مسائل مالی مؤسسات خود هستند.

با وجود عدم اطمینانی که هنوز در مورد سطح محدودیت‌هایی که مؤسسات در سال تحصیلی آینده با آن روبرو هستند وجود دارد، بسیاری از موسسات برنامه‌های احتمالی متعددی را تهیه کرده‌اند.

سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ در برخی دانشگاه‌های خارجی به طور کامل مجازی خواهد بود

برخی از موسسات قبلاً اعلام کرده‌اند که سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ را به طور کامل آنلاین و مجازی آغاز می‌کنند. به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا اعلام کرد که ترم پاییز این دانشگاه در ۲۳ پردیس و با بیش از ۴۸۰ هزار دانشجو به صورت کاملاً آنلاین خواهد بود. در انگلستان هم دانشگاه کمبریج اعلام کرده است که تمام سخنرانی‌ها برای مدت یک سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ به صورت آنلاین ارائه خواهند شد.

بنابراین، موسسات چگونه می‌توانند برای سال تحصیلی آینده ۲۰۲۰/۲۰۲۱ آماده شوند و تأثیر کروناویروس در پذیرش دانشجو را پیش بینی کنند؟

برای پاسخ به این سئوال نظام رتبه بندی آموزش عالی کیواس از دانشجویان بین المللی که قصد دارند در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند، پرسیده است که چقدر برنامه‌های تحصیلی خود را تغییر داده‌اند و پیش بینی آنها از زمان آغاز تحصیل شان چیست؟ در این میان بررسی شده است که کدام کشورها فکر می‌کنند بهتر توانسته‌اند پاندمی کروناویروس را کنترل کنند. برنامه‌های تحصیلی دانشجویان بین المللی آینده به دلیل بحران کرونا ویروس چگونه تغییر کرده است؟

نظام رتبه بندی آموزش عالی کیواس هر ماه یک نظرسنجی از دانشجویان انجام می‌دهد و یافته‌های نظرسنجی خود را منتشر می‌کند تا جزئیات چگونگی واکنش دانشجویان بین المللی بین المللی به بحران کرونا را نشان دهد. از زمان آغاز این نظرسنجی در ماه فوریه ۲۰۲۰، شاهد تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی آینده هستیم که برنامه‌های تحصیلی آنها تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. نظرسنجی ۱۱ ژوئن کیواس نشان می‌دهد که ۵۹ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که شیوع کرونا برنامه آنها برای تحصیل در خارج را تحت‌تاثیر قرار داده‌است.

افزایش دانشجویانی که کرونا برنامه‌های تحصیلی آنها را برهم زد

نتیجه نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از دانشجویان برنامه‌های تحصیلی خود را متوقف کرده‌اند. این بحران بر ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان تاثیر نداشته و ۲۴ درصد نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که گزارش ماه گذشته نظام رتبه بندی کیواس نشان که می‌دهد ۵۷ درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که برنامه‌های تحصیلی آنها تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته‌است. علاوه بر این، در گزارش ماه آوریل آمده بود که ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که برنامه آنها تحت‌تاثیر قرار گرفته و ۲۹ درصد گفته بودند که تاثیری نداشته است.

این افزایش نسبت ۴۶ درصد در ماه آوریل به ۵۹ درصد در ماه ژوئن نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی آینده به شکل فزاینده ای هنوز تحت تأثیر کروناویروس قرار دارند.

تحلیلگران کیواس از پاسخ دهندگان خواسته‌اند که جزئیات این موضوع را تشریح کنند و بگویند شیوع کرونا چگونه برنامه‌های تحصیلی آنها در خارج از کشور را تغییر داده، انتظار دارند چقدر تحصیل شان به تأخیر بیافتد و آیا تصمیم گرفته‌اند که در کشور دیگری تحصیل کنند یا برنامه تحصیل در خارج از کشورشان منتفی شده است.

تعویق ادامه تحصیل در خارج از کشور تا سال آینده در نیمی از متقاضیان

۵۵ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که قصد دارند ادامه تحصیل در خارج از کشور را تا سال آینده به تعویق بیاندازند، ۹ درصد گفته‌اند قصد دارند در کشور دیگری تحصیل کنند، ۷ درصد گفته‌اند دیگر نمی‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند، ۱۵ درصد سایر موارد و ۱۵ درصد هیچکدام از این گزینه‌ها را انتخاب نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد باز هم تغییرات جزئی نسبت به گزارش ماه می وجود دارد. در آن زمان هم ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان قصد تأخیر یا تعویق را داشتند. به طور مقایسه‌ای در گزارش ماه آوریل ۴۷ درصد از پاسخ دهندگان قصد داشتند که برنامه خود را به تعویق بیاندازند. با توجه به روند صعودی تأخیر و تعویق، بسیاری از موسسات به طور واضح نگران پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی آینده هستند.

با این حال، یافته‌های دیگری از نظر سنجی کیواس درباره کروناویروس برخی از شاخص‌های مثبت را برای موسسات و چشم انداز آنها برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

اما دانشجویان بین المللی آینده چه زمانی را برای آغاز تحصیلات خود پیش بینی می‌کنند؟

تحلیلگران کیواس (QS) هنگام بررسی نتایج در بخش قبلی، تشخیص دادند که سوالات بیشتری لازم است تا بتوان به برنامه‌های تحصیلی و اهداف دانشجویان بین المللی آینده پرداخت. آنها برای مشخص کردن ترجیح دانشجویان بین المللی آینده سوالی را به نظرسنجی اضافه کرده و پرسیدند ترجیح می‌دهند چه سالی تحصیل خود را آغاز کنند.

در یک دنیای ایده آل ۴۲ درصد دانشجویان می‌خواهند سال ۲۰۲۰ تحصیل خود را شروع کنند

آنها در پاسخ به این پرسش که در یک دنیای ایده آل، چه سالی می‌خواهید تحصیلات خود را شروع کنید؟ ۴۲ درصد پاسخ دادند سال ۲۰۲۰، ۴۰ درصد گفتند سال ۲۰۲۱، ۱۱ درصد گفتند سال ۲۰۲۲ و تنها ۸ درصد گفتد بعد از ۲۰۲۳ قصد دارند تحصیل خود را در یک دانشگاه خارجی آغاز کنند.

پاسخ‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان مشتاق هستند که تحصیلات خود را طی دو سال آینده آغاز کنند.

در سؤال بعدی از پاسخ دهندگانی که گفته‌اند می‌خواهند تحصیلات خود را در سال ۲۰۲۰ شروع کنند، پرسیده شد که در کدام سال انتظار دارند وارد دوره دانشگاهی شوند که ۶۲ درصد گفتند می‌خواهند سال تحصیلی شان نیز در سال ۲۰۲۰ آغاز شود. این نتایج امیدوارکننده حاکی از آن است که آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند در سال ۲۰۲۰ شروع به تحصیل کنند، انتظار دارند که همان سال ۲۰۲۰ وارد دانشگاه شوند.

تعداد قابل توجهی (۳۵ درصد) از پاسخ دهندگان انتظار دارند که از سال ۲۰۲۱ سال تحصیلی خود را آغاز کنند که نشان می‌دهد این پاسخ دهندگان معتقدند که بحران کروناویروس باعث می‌شود آنها برنامه‌های خود را به تاخیر بیاندازند.

دانشجویان به دلیل کرونا از مقاصد تحصیلی سنتی مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس دور شدند

اخباری که اخیراً منتشر شده موجب شده برخی متخصصان آموزش عالی به این نظر برسند که ممکن است دانشجویان بین‌المللی آینده به دلیل بحران کروناویروس از مقاصد تحصیلی سنتی مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس دور شده و به مقصدهای دیگر روی بیاورند.

آکوس کایرالی مدیر بازاریابی و جذب دانشجو در دانشگاه لنکستر لایپزیگ می‌گوید: «محبوبیت آلمان در بین دانشجویان بین المللی بر اساس نتایج برخورد با Covid-۱۹ در حال رشد است. آلمان یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در جهان را دارد و پیش بینی می‌کنم که تعداد دانشجویان بین المللی آلمان در آینده نزدیک حتی از اتحادیه اروپا هم بیشتر شود.»

وی می‌گوید: «بسیاری از دانشجویان به دنبال گزینه‌های جایگزین برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در اتحادیه اروپا هستند.»

برای بررسی این موضوع، کیواس (QS) از دانشجویان بین‌المللی آینده پرسیده است که آیا نحوه برخورد دولت‌های مختلف با کروناویروس بر انتخاب آنها برای مقصد تحصیلی تأثیر داشته است؟ و آیا روش مدیریت کروناویروس دانشجو را مجبور به تجدید نظر تحصیل در خارج از کشور کرده است یا خیر.

پاسخ ۵۴ درصد دانشجویان بله بود، ۳۲ درصد گفته‌اند خیر و ۱۴ درصد نیز نمی‌دانستند. این نتایج حاکی از آن است که ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان براساس چگونگی برخورد دولت‌های مختلف با بحران کروناویروس، نسبت به جایی که می‌خواهند تحصیل کنند، تجدید نظر کرده‌اند.

اهمیت برخورد دولت‌ها در بحران جهانی کرونا برای مؤسسات آموزش عالی دنیا

از همین رو برای مؤسسات آموزش عالی دنیا، برخورد دولت‌ها در بحران جهانی کروناویروس و اطمینان از اینکه به مردم و پیشگیری از بروز همه گیری بیماری توجه کرده، مهم است.

از دانشجویان بین‌المللی آینده خواسته شد بگویند به نظر آنها کدام کشور بهترین شیوه را برای برخورد با شیوع بیماری کرونا داشته است. ۲۸ درصد نیوزلند، ۱۲ درصد چین، ۹ درصد آلمان، ۸ درصد کره جنوبی، ۵ درصد استرالیا، ۴ درصد کانادا و هند، ۳ درصد ایتالیا و ژاپن و ۲ درصد سنگاپور، انگلستان و آمریکا را انتخاب کرده‌اند. ۲۲ درصد از پاسخ دهندگان یک کشور را انتخاب کردند که در این فهرست نیست.

برای مؤسسات آموزش عالی نیوزلند این خبر خوبی است زیرا همزمان با برداشته شدن محدودیت‌ها از اوایل ماه ژوئن این کشور به وضوح به کارآیی در همراهی مردم و کنترل بحران کروناویروس مشهور شده است و جای تعجب نیست که ۲۸ درصد از پاسخ دهندگان فکر می‌کنند این کشور به بهترین شکل بحران را برطرف کرده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فقط اقلیتی فکر می‌کردند که ایالات متحده آمریکا یا انگلیس بحران را به خوبی اداره کرده‌اند.

هنگامی که پاسخ دهندگان نظر خود را در مورد اینکه کدام کشور بهترین کنترل درباره بیماری کرونا را داشته، گفته‌اند مشخص شد بیش از نیمی از دانشجویان بین المللی آینده در حال بررسی مجدد گزینه‌های ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. از همین رو اقداماتی که توسط نیوزیلند، آلمان و کره جنوبی انجام شده ممکن است به مؤسسات آموزش عالی در کشورهای مربوطه کمک کند تا از تغییر جریان‌های دانشجویی بهره مند شوند.

نظر شما