شناسهٔ خبر: 62523 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانلود رایگان ۳۰۰ نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ارائه و بارگذاری ۳۰۰ نسخه خطی در مجموعه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در فضای مجازی برای دریافت و بهره‌گیری پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان خبر داد.

دانلود رایگان 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  غلامرضا خواجه‌سروی؛ مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به در دسترس قرار گرفتن این نسخه‌های خطی گفت: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ه‌زمان با دهه کرامت و در آستانه فرارسیدن زادروز خجسته سلطان سریر ارتضا حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، ۳۰۰ نسخه خطی در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را برای دریافت و بهره‌گیری پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان در وب‌سایت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (www.malekmuseum.org) بارگذاری کرد. پژوهشگران می‌توانند فایل دیجیتال هریک از این نسخه‌ها را دانلود و دریافت کنند.
 
وی افزود: این کوشش فرهنگی در تداوم ارائه خدمات غیرحضوری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دوران رویارویی با بیماری کرونا در فضای مجازی انجام می‌شود.
 
خواجه‌سروی اظهار کرد: ۳۰۰ نسخه‌ای که برای دسترسی پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان در وب‌سایت این موسسه بارگذاری می‌شود، همه زمینه‌های علوم و دانش‌های قدیم از سده‌های نخستین دوران ایران اسلامی تا روزگار قاجار را دربرمی‌گیرند. دسترسی مستقیم به این نسخه‌ها و دریافت آن‌ها بستری مناسب برای گسترش پژوهشگر در نسخه‌های خطی و تولید علم برپایه علوم و دانش‌های اسلامی- ایرانی در سده‌های گذشته پدیدار می‌کند.
 
علاقه‌مندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در قالب این خدمت جدید مجازی امکان دسترسی آسان به منتخبی از آثار گنجینه خطی ملک در محورهای موضوعی دینی، ادبی، تاریخی، فلسفه، عرفان، پزشکی، نجوم و هنر در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را از طریق لینک  http://malekmuseum.org/multimedia/download/۱۸ در اختیار دارند.
 
از نسخه‌های خطی زیارت‌نامه امام رضا (ع)، ترجمه ذهبیه، الصحیفه الرضویه، القصیدهالتائیه فی مدح الرضا و همچنین فقه الرضا، با موضوع این امام همام در محورهایی مانند پزشکی، احادیث شیعه، شعر عربی و ... اشاره کرد. همچنین آثاری از بزرگان، مشاهیر و دانشمندان کشور همچون شیخ بهایی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، عطار نیشابوری و... در بین رساله‌های خطی این مجموعه دیجیتال وجود دارد.

نظر شما