شناسهٔ خبر: 62529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با ستار اورکی ـ آهنگساز راه‌یافته به آکادمی اسکار: چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت

چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ ستار اورکی به‌عنوان آهنگساز به‌تازگی به آکادمی اسکار دعوت شده است. او تا به امروز موسیقی بیش از۸۰ فیلم مانند «مردی بدون سایه»، «ریسمان باز»، «ویلایی‌ها»، «دربند»، «فیلشاه» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» را ساخته است که برخی از این آثار جوایزی در داخل و خارج از ایران کسب کرده‌اند. حضور او به عنوان آهنگساز در دو فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» کمک زیادی به دیده شدن هنر و آثارش در سطح جهانی داشت که سرانجام به دعوت از او برای حضور در آکادمی اسکار ختم شد.

این هنرمند تنها در عرصه موسیقی فیلم فعالیت نداشته است و همکاری با خوانندگانی همچون علیرضا قربانی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، محمد معتمدی، حامی، نیما مسیحا، رضا یزدانی و... در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد.

در پی دعوت از اورکی برای پیوستن به آکادمی اسکار، تصمیم گرفتیم با او صحبتی داشته باشیم.

او به ایسنا گفت: هر ساله بر تعداد اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی افزوده می‌شود. دعوت از اعضای جدید برای آکادمی اسکار دارای سلسله مراتب خاصی است، به این صورت که نامزد دریافت اسکار شده باشید یا خودتان یا فیلمی که در آن حضور داشته‌اید، برنده اسکار شده باشد. من نیز به دلیل برگزیده شدن دو فیلم آقای اصغر فرهادی در جایزه اسکار توانستم به این آکادمی راه پیدا کنم. همچنین زمانی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد، موسیقی آن در سالن دالبی اسکار ( این سالن از سال ۲۰۰۲ میزبان مراسم اسکار است) توسط آهنگساز هالیوود ـ جیمز هورنر ـ اجرا و رهبری شد؛ البته فیلم‌های دیگری که ساخت موسیقی آنها را برعهده داشته‌ام، در جشنواره‌های بین‌المللی پذیرفته شده‌اند.

از اورکی سوال کردیم که همکاری او با آکادمی اسکار به چه صورت خواهد بود؟ پاسخ داد: همکاری‌ام با آکادمی از امسال به صورت دائمی خواهد بود و همیشه یک رأی برای داوری فیلم‌هایی که هر ساله به جشنواره ارسال می‌شوند، خواهم داشت. باید فیلم‌هایی را که برای شرکت در اسکار فرستاده می‌شوند، دنبال کنم که اصولا خود جشنواره آثار را برای داورها ارسال می‌کند.

او درباره جایگاه موسیقی فیلم ایران در جهان اظهار کرد: جدا از نداشتن ابزارهای خاص، استودیوهای بسیار درجه یک، نوازنده‌های خوب و حمایت‌هایی که از آهنگسازان فیلم‌های بزرگ می‌شود، آهنگسازهای بسیار خوبی داریم و اشل موسیقی فیلم ایران در مقیاس جهانی استاندارهای خاص خود را دارد.

«چشم‌انداز حضور آهنگسازان ایرانی را در چنین جایگاه‌هایی به چه صورتی می‌بینید؟» گفت: حضور من به عنوان آهنگساز در آکادمی اسکار می‌تواند فرصتی برای برقراری ارتباطات جدید در عرصه جهانی باشد. به عنوان اولین آهنگساز ایرانی می‌توانم ارتباطات و همکاری‌هایی در فضاهای بین‌المللی داشته باشم و کارهای بیشتری را به سرانجام برسانم. برنامه دارم با پروژه‌های خارجی کار کنم ولی هیچ گاه سینمای کشور را ترک نخواهم کرد؛ زیرا کشورم و سینمای این مملکت را دوست دارم و فکر کنم زود است که بخواهم شانه خالی کنم و نباشم. به هر حال وظایفی دارم که باید انجام بدهم.

در پایان درباره شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با او صحبت کردیم؛ توضیح داد: بحرانی که در آن قرار گرفته‌ایم در کل ابعاد سینمای ما تأثیرات منفی داشته است. ما هم دورادور کارهای خود را با وسواس و ترس انجام می‌دهیم ولی خیلی کم کارتر از سال قبل شده‌ایم؛ چون خیلی از آثاری که باید ساخته می‌شدند، ساخته نشدند و منتظر هستند که چه خواهد شد؟ من هم همانند دیگر دوستان چندین ماه است که کار نکرده‌ام.

نظر شما