شناسهٔ خبر: 62557 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امکان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل در مقاطع بالاتر

قائم‌ مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: امکان ادامه تحصیل برای دارندگان مدرک معادل با دو شرط مصوب شد.

امکان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل در مقاطع بالاتر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و سی و چهارم ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اولین موضوع مطرح این جلسه را تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل عنوان کرد و افزود: تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولان از موضوعاتی است که در جلسه گذشته این ستاد مطرح شده بود و در این جلسات مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست تصویب این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور داشتند.

وی ادامه داد: به علت شاید عدم آگاهی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از افراد دارای مدرک معادل در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای این افراد فراهم نبود.

کبگانیان با بیان اینکه این موضوع در جلسه قبل ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شده بود، خاطر نشان کرد: موضوع امکان ادامه تحصیل برای افراد دارای مدرک معادل با دو شرط مصوب شد. اولین شرط آن بازخوانی مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای معین انقلاب فرهنگی و دومین شرط مشخص شدن تعداد و مشمولان این مصوبه بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: هر دوی این شرط از سوی دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور اجرایی شد و مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین مورد بازخوانی قرار گرفت و اکثر اعضا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق بودند. در گذشته وزیر وقت علوم نکته ای را اعلام کرده بود و از آنجایی که وزارت علوم کتباً چنین موضوعی را داده بود، سایر اعضا نیز در خصوص آن نظر مساعد داشتند.

وی شرط دوم تصویب تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل را تعداد دارندگان این نوع مدرک عنوان کرد و افزود: نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید این مصوبه شامل تعداد زیادی از مشمولان دانشجوی دکتری شود که وزارت علوم کتباً به ما اعلام کردند که حداکثر این افراد ۳۵۰ نفر می‌شود.

وی دومین موضوع مطرح شده در این جلسه را گزارش علم و فناوری ذکر کرد و گفت: در این جلسه مدیر عامل شرکت مپنا گزارش خوبی در زمینه خودروهای برقی ارائه کرد ضمن آنکه در این گزارش به فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های هواپیمایی، ساخت توربین‌ها و تجهیزات نیروگاهی و راه آهن و سلامت اشاره شد.

کبگانیان اضافه کرد: این شرکت در زمینه خودروهای برقی اعلام کرد که محققان این شرکت موفق شده‌اند که ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را ایجاد کنند. تاکنون چنین زیر ساختی در کشور وجود نداشته و این شرکت در این زمینه اقدام کرده است.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: بر اساس اعلام مدیر عامل این شرکت در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اولویت کشور در حوزه خودروهای برقی باید بر تبدیل خودروهای بنزینی و فسیلی به برقی باشد نه اینکه اقدام به طراحی و ساخت خودروهای برقی از صفر تا صد در کشور کنیم.

کبگانیان خاطر نشان کرد: بر این اساس این شرکت طراحی‌هایی را انجام داده تا بتوان خودروهای فعلی را به راحتی به برقی تبدیل کرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه گزارش بنیاد ملی نخبگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و گفت: ریاست بنیاد ملی نخبگان درخواست کرده بود که این گزارش را ارائه دهند. این گزارش دارای چند بخش است و امروز به یک بخش آن پرداخته شد.

وی ترفندهای اجرایی سازی سند راهبری امور نخبگان را از موضوعات مطرح شده در این زمینه ذکر کرد و توضیح داد: این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس این سند، بنیاد ملی نخبگان موظف شده که گزارش‌های سالانه‌ای را به ستاد اجرای نقشه ارائه دهد که ارائه این نقشه به تاخیر افتاده است و در این جلسه گزارشی از عملکرد این بنیاد ارائه شد.

کبگانیان اضافه کرد: بر اساس این گزارش برخی از دستگاه‌ها در امور نخبگانی عملکرد مناسبی داشتند و برخی از دستگاه‌ها همکاری مناسب نداشتند و بنیاد ملی نخبگان درخواست داشت که دستگاه‌هایی که همکاری ضعیفی با این بنیاد دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

به گفته وی دستگاه‌های کلان که اثرگذاری زیادی ندارند مانند کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم همکاری قابل قبولی با بنیاد داشتند ولی دستگاه‌های موثر در امور نخبگان چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش عدم همکاری و یا همکاری ضعیفی داشتند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: ما از این دستگاه ها درخواست داریم همکاری بهتری داشته باشند تا شاهد ارائه گزارش‌های بهتری از این دستگاه ها باشیم.

نظر شما