شناسهٔ خبر: 62639 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش زبان انگلیسی با شعر و موسیقی به کودکان

سعید مرکب‌سازی در مجموعه «آموزش زبان انگلیسی با شعر و موسیقی» با بهره‌گیری از شعر و موسیقی راهی در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده است.

آموزش زبان انگلیسی با شعر و موسیقی به کودکان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آموزش زبان انگلیسی به کودکان معمولا از موضوعاتی است که بسیاری از خانواده‌ها به آن توجه می‌کنند و به دنبال راهی هستند تا بتوانند این کار را به ساده‌ترین روش انجام دهند. مجموعه کتاب‌های «آموزش زبان انگلیسی با شعر و موسیقی» ازجمله آثاری است که به قلم سعید مرکب‌سازی از سوی انتشارات خارا منتشر شده و تلاش می‌کند یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان را راحت‌تر کند.
 
سعید مرکب‌سازی درباره این کتاب‌ها به ایبنا می‌گوید: سال‌ها فکر این که چرا راندمان یادگیری زبان انگلیسی به عنوان رایج‌ترین زبان مشترک مردم دنیا در کشور ما اینقدر پایین است مرا به چالش می‌کشید. با اینکه اغلب خانواده‌های ایرانی اهمیت خاصی برای تسلط فرزندان خود به این زبان قائل هستند ولی متاسفانه شاهد ریزش‌های ۸۰ درصدی زبان‌آموزان در این رشته هستیم، بدون اینکه زبان‌آموزان بتوانند به جایگاه قابل قبولی از یادگیری زبان انگلیسی برسند. لذا بر این شدم تا گام‌های موثری در راستای بر طرف کردن این معضل بزرگ بردارم. درآغاز شروع به تحقیق درباره نارسایی‌ها و شیوه‌های کم اثر و بی‌اثر و گاهی نادرست کردم و در نهایت به شیوه‌ای کارآمد در عرصه آموزش زبان انگلیسی که برای اولین بار در این سطح، تبدیل به متدی منحصر به‌فرد در ایران و جهان شده، دست پیدا کردم.

وی یکی از بزرگترین معضلات رایج را اجبار زبان‌آموزان به نوشتن و نگارش حروف و کلمات زبان انگلیسی و درگیر شدن بیش از اندازه آن‌ها با جزوه‌ها و کتاب‌هایی به نام work book می‌داند که منجر به سرخوردگی و مایوس شدن هرچه بیشتر زبان‌آموزان از یادگیری زبان انگلیسی می‌شود و می‌گوید: به نظر من پیش‌زمینه و ابزار لازم جهت تسلط به مهارت نوشتاری زبان انگلیسی تسلط کافی زبان‌آموز به مهارت‌های گفتاری و شنیداری است.

              



معضل مهم دیگر اصرار بی‌اندازه و بی‌مورد درباره لهجه و نحوه تلفظ کلمات و جملات زبان انگلیسی از سوی زبان‌آموزان است. در صورتی که می‌دانیم لهجه هر انسانی تا ۱۳ سالگی بسته به اینکه در کجا بزرگ می‌شود، شکل می‌گیرد مثلا اگر یک کودک که در آذربایجان به دنیا آمده و در آنجا بزرگ شود، لهجه آذربایجانی خواهد داشت و حتی اگر در جوانی به شهری فارسی زبان کوچ کند باز هم نخواهد توانست در لهجه خود تغییری اساسی ایجاد کند. براین اساس تقریبا فرضی محال است که زبان‌آموزی بتواند با هفته‌ای به‌طور میانگین ۷۰ ساعت فارسی حرف زدن و هفته‌ای ۲ تا ۳ ساعت حضور در کلاس‌های زبان انگلیسی، لهجه‌ای مثلا آمریکایی یا انگلیسی پیدا کند، بماند که با لهجه‌های عجیب و غریب برخی معلم‌های زبان انگلیسی مواجه هستیم که تنها به اعتبار بیشتر داشتن اطلاعات نسبت به زبان‌آموزان هر گونه لهجه خود را برای زبان‌آموز وحی منزل دانسته و وی را به پیروی از خود وادار می‌کنند.

به گفته مرکب‌سازی، در این نوع کلاس‌ها معمولا در جلسات اولیه با معلم‌هایی طرف هستیم که با حضور در کلاس و صحبت‌های چند دقیقه‌ای حفظ شده با لهجه غلیظ، اسباب واماندگی زبان‌آموزان را فراهم کرده و محیطی امن را برای خودشان فراهم می‌کنند که در آن، زبان‌آموز جرات عرض اندام ندارد و مدرس با فراق بال به جولان دادن ادامه می‌دهد و دوره‌های آموزش زبان انگلیسی همواره طولانی‌تر و همچنین کم‌اعتراض‌تر ادامه می‌یابد.

این نویسنده در ادامه می‌گوید: در این شیوه‌ها معمولا آموزشگاه‌ها با تکیه بر اعتبار نویسندگان کتاب‌های زبان انگلیسی که عمدتا دانشگاه‌های آمریکایی یا انگلیسی هستند، سعی در معتبر جلوه دادن محیط‌های آموزشی خود هستند و در همین راستا است که مثلا ما در این گونه کتاب‌ها هرگز کلمه‌ای معادل خورشت قرمه سبزی را که هفته‌ای یک بار زینت بخش سفره‌هایمان است را نمی‌بینیم ولی استیک را که در لیست غذاهای اصلی رستوران‌های داخل این کتاب‌ها است، تا به حال از نزدیک ندیده‌ایم و البته آنچه که از آموزش باقی می‌ماند به جهت یادگیری چنگی به دلمان نمی‌زند و انگیزه‌ای برای ادامه این مسیر پر از پیچ و خم جلوه داده شده برایمان به وجود نمی‌آورد.

مرکب‌سازی درباره آثارش توضیح می‌دهد: با توجه به موضوعات ذکر شده، اقداماتی را انجام داده‌ام که منجر به نگارش ۱۰ جلد کتاب در ۴ موضوع هم راستا شده است. در این آثار از حروف الفبا تا اغلب مطالب کنکور بصورت کاملا آهنگین با قافیه‌های بسیار خوشایند و همآهنگ بر روی چندین شعر و آهنگ ایرانی یا انگلیسی بسیار نوستالژیک بارگذاری شده است. آهنگ‌های ایرانی تولدت مبارک، سلطان قلب‌ها، خونه مادر بزرگه و آهنگ‌های انگلیسی مثل  قطعه‌ای که به سمفونی شماره ۹ بتهوون معروف است، جینگل بلز، قطعه‌ای بنام لبخند که چارلی چاپلین در فیلم معروف خود با این آهنگ حرکات موزون انجام داده و با آن می‌خواند، تولدت مبارک به زبان انگلیسی و قایق ران رود ولکا از آن جمله هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: این شیوه منجر به یادگیری صددرصدی زبان‌آموزان می‌شود به طوری‌که من مدعی هستم امکان از یاد رفتن حتی یک کلمه از مطالب آموزشی در کل ترم‌ها وجود ندارد، فضای آموزشی به قدری جذاب است که والدین کوچکترین دل‌نگرانی بابت امتناع زبان‌آموز در کلاس نخواهد داشت و حجم مطالب دریافتی در این کلاس‌ها ۲ تا ۳ برابر بیشتر از بقیه شیوه‌هاست و هیچ‌گونه نیازی به درگیر شدن والدین در مسیر یادگیری با فرزندانشان نیست و آن‌ها با اطلاعاتی که در قالب شعر و موسیقی بسیار جذاب در حافظه خود دارند در کلاس درس شرکت می‌کنند.

به گفته مرکب‌سازی، با تلفیق موسیقی، شعر و قافیه، به همراه مطالب نه‌چندان دلپذیر زبان انگلیسی معجون گوارایی فراهم شده که حتی اغلب والدین را به آموزش مجدد و زودبازده زبان انگلیسی تشویق می‌کند. 

نظر شما