شناسهٔ خبر: 62722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور کارکنان و اساتید در دانشگاه‌ها ضروری است/ دانشگاه تعطیل نیست

وزیر علوم گفت: حضور کارکنان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه مستمر است و در این زمینه دانشگاه‌ها نیز شامل مقررات دستگاه‌های دولتی هستند.

حضور کارکنان و اساتید در دانشگاه‌ها ضروری است/ دانشگاه تعطیل نیست

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شصت و ششمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور تاکید کرد: دانشگاه‌ها این آمادگی را داشته باشند تا در خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی، خدمات استاندارد (هتلی) ارائه دهند زیرا این روش برای حفظ سلامت دانشجویان ضروری است و ما باید تمامی تدابیر بهداشتی را برای این منظور به کار بندیم.

غلامی با بیان اینکه در شرایط خاصی از اوضاع همه‌گیر بیماری نسبتاً جدید کرونا قرار داریم که در جهان شرایط نسبتاً مشابهی را فراهم کرده است، اظهار داشت: از اولین کشورهایی بودیم که این بیماری را تشخیص دادیم و اقدامات سریع و جدی در خصوص پیشگیری و اقدامات بازدارنده صورت گرفت و از جمله بخش‌های درگیر این بیماری، آموزش عالی کشور، مراکز دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی بودند.

وزیر علوم با بیان اینکه به دلیل حضور اقشار مختلف حاضر در مراکز دانشگاهی از جمله اساتید، دانشجویان و کارکنان، لازم بود که توجه ویژه‌ای به این مراکز از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی معطوف گردد، گفت: از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی واکنش مناسبی در قبال مقابله با این بیماری از خود نشان دادند.

وی افزود: در این خصوص بالاجبار تجمعات مردمی و انسانی در راستای عدم شیوع بیماری باید منتفی می‌شد و ما هم در درجه اول بخش‌های رفاهی دانشجویی از جمله خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌های دانشجویی را که از مراکز حساس تجمعات دانشجویی هستند، تعطیل کردیم.

غلامی تصریح کرد: در ادامه مدیریت این بیماری، حرکت به سمت استفاده از روش آموزش مجازی برای دانشجویان در دستور کار قرار گرفت و دانشگاه‌های کشور به سرعت در مسیر جایگزینی روش استفاده از آموزش مجازی قرار گرفتند و این مهم به بهترین نحو با مدیریت مسئولان دانشگاهی در تمامی دانشگاه‌های کشور عملی شد و اکثریت دانشجویان از این روش آموزش بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این نیم‌سال تحصیلی، چابکی در تصمیم‌گیری‌ها توسط مسئولان دانشگاهی بوده است، گفت: در این برهه از زمان، تصمیم گیری‌ها در دانشگاه‌ها به درستی مدیریت شده و معاونت آموزشی هم در مسیر این تصمیم‌گیری‌ها حرکت می‌کند و حوزه معاونت دانشجویی هم باید تدابیر ویژه خود را در این خصوص ارائه دهد.

غلامی با تاکید بر به کار گرفتن رفتارهای منطبق با یافته‌های علمی در حوزه کنترل بهداشت عمومی و فردی جامعه دانشگاهی، گفت: البته تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مسئولان دانشگاهی در خصوص عملکرد در دوران کرونا نباید صرفاً متمرکز بر حوزه دانشجویی باشد، بلکه همه بخش‌ها باید مشمول این مورد شوند و دستورالعمل‌های مناسبی در این خصوص تنظیم شود.

وی افزود: در خصوص ارائه خدمات دانشجویی و بحث خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها که بیشتر برعهده بخش خصوصی است، باید تدابیری اندیشیده شود تا این بخش به دلیل عدم ارائه این خدمات در این دوران، آسیب نبیند.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم توجه به مسائل دانشجویانی که در حال فارغ‌التحصیلی هستند، اظهار داشت: دانشگاه‌ها به خصوص در کمیسیون‌های موارد خاص به موارد دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی بیشتر توجه کنند و با نگاه حمایتی به مسائل این دانشجویان، سعی کنند تا مشکلات‌شان حل شود و باید کمک کنیم در این فضا، دانشجویان ما نگران فارغ‌التحصیلی خود نباشند و این موارد البته در چارچوب قوانین و مقررات به خوبی انجام شود.

غلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها به هیچ عنوان تعطیل نیستند، گفت: در این خصوص می‌توان به حضور مستمر کارکنان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه اشاره کرد که شامل مقررات دستگاه‌های دولتی هستند و حضورشان در دانشگاه ضروری است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم آشنایی دانشجویان جدیدالورود با محیط دانشگاهی افزود: برای دانشجویان جدیدالورود هم باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا برای مدت محدودی آنها را برای حضور در دانشگاه‌ها دعوت کنیم البته با حفظ سلامت دانشجویی؛ این مهم باید در هر زمانی که امکانش میسر بود، برای آشنایی دانشجویان جدید با محیط آموزشی‌شان انجام گیرد.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: قطعاً نباید در این شرایط از امکان ارائه برنامه به صورت مجازی غفلت کنیم. حتی اگر برنامه آغاز سال تحصیلی که برای دانشجویان قدیمی از ۱۵ شهریور و برای جدیدالورودی‌ها بسته به زمان برگزاری کنکور از اواخر مهرماه انجام می‌شود، حتماً باید حضور موقت دانشجویان جدید در محیط دانشگاه صورت گیرد. البته می‌توان اطلاعات لازم برای شناخت هر چه بیشتر محیط دانشگاه محل تحصیل از طریق مجازی هم صورت گیرد.

غلامی با بیان اینکه شیوع بیماری کووید -۱۹ یک‌حالت همه‌گیر و جهانی دارد و دانشگاه‌های سایر کشورها نیز با آن مواجه هستند، گفت: لازم است که همکاران دانشگاهی از تجربیات مثبت، سازنده و قابل استفاده دانشگاه‌های جهان بهره گیرند. همچنین تجربه‌های محلی دانشگاه‌های داخل کشور در خصوص مواجهه با بیماری کرونا نیز می‌تواند با سایر دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و در این خصوص بهتر است با معاونت مرتبط در وزارت هماهنگی صورت گیرد تا این ارتباطات به صورت مستمر و هماهنگ برقرار شوند.

وزیر علوم با تاکید بر ارتباط مستمر مسئولان دانشگاهی با دانشجویان خارجی خود گفت: برای دانشجویان غیر ایرانی هم حتماً باید برنامه ویژه‌ای در نظر گرفت و آنها را که در کشور حضور دارند از حالشان با خبر شد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانشگاه دعوت‌شان کرد و امکان ارائه آموزش‌های زبان فارسی و سایر دروس دانشگاهی به صورت مجازی را برایشان فراهم کرد. آنهایی را هم که به کشور خود بازگشته‌اند سعی شود با آنها ارتباط برقرار کرده و پرسش‌های آنان را پاسخ داد.

وی افزود: ان‌شاالله این بیماری هر چه زودتر برطرف می‌شود و رسیدگی ما به دانشجویان خارجی در این دوران می‌تواند به عنوان یک تجربه مناسب تلقی شود و می‌توان با تشکیل یک کارگروه ویژه در این خصوص تجربیات خود را به سایر دانشگاه‌ها نیز انتقال داد.

غلامی با بیان اینکه معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها باید تمام سعی و همت خود را برای ارائه پروتکل‌های بهداشتی در محیط دانشگاه به کار گیرند، گفت: باید ارائه خدمات رفاهی دانشجویی در هر سطحی را به صورت کامل از دست ندهیم و اگر به فرض زمانی رسید که این امکان فراهم شد، باید آمادگی کامل برای ارائه این خدمات داشته باشیم.

وزیر علوم در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی اظهار داشت: مناسب است این نشست‌ها در بازه‌های زمانی معین برگزار شود و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و صرف دو ساعت می‌توان از تجربیات و عملکرد یکدیگر بهره گرفت.

نظر شما