شناسهٔ خبر: 62758 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات کاهش و واقعی شدن شهریه دروس در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد با تشریح جزئیات محاسبه شهریه دانشجویان در ترم تحصیلی آینده، گفت: در مدل جدیدی که طراحی شده، شهریه پایه دانشجویان در سرجمع کاهش می یابد.

جزئیات کاهش و واقعی شدن شهریه دروس در دانشگاه آزاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد مهدی طهرانچی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در ترم آینده، اتفاقات جدی را در بخش شهریه دانشجویان رقم خواهد زد. شهریه دانشگاه‌های غیردولتی کشور اصولاً بر اساس حوزه تخصصی بسته می‌شود؛ به طور مثال شهریه در گروه علوم انسانی ۵۵۰ هزار تومان، گروه علوم پایه ۹۸۰ هزار تومان و یا گروه کشاورزی یک میلیون و ۲۰۰ در نظر گرفته می‌شود ولی ما اساساً در تلاش هستیم که این نگاه و شیوه را از ترم آینده تغییر دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با ایجاد این تغییر، به نوعی شهریه پایه در سرجمع، کاهش یافته و ضمن مجزا شدن شهریه پایه پزشکی در حوزه دکتری حرفه‌ای و پیراپزشکی، شهریه سایر رشته‌ها نیز در ۳ سطح بسته به واحد محل تحصیل دانشجو، تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، مثلاً شهریه یک رشته در دانشگاه آزاد تهران مرکز بالاتر از شهریه همان رشته در واحد حاشیه تهران (مثلاً شهر قدس) خواهد بود، ادامه داد: تاکنون رویه به این شکل بوده که مثلاً شهریه دانشجویی که در ورامین و شهر قدس که از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر است، زندگی و تحصیل می‌کند، برابر با فردی است که در خود شهر تهران زندگی و تحصیل می‌کند اما اکنون ما به دنبال اصلاح آن هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه واحدهای دانشگاه آزاد در اخذ شهریه به ۳ سطح طبقه بندی خواهند شد، گفت: به عنوان مثال توصیه شده که به علوم پایه در کشور بیشتر اهمیت داده شود، لذا از آنجا که در این حوزه ظرفیت ما خالی است، تصمیم داریم شهریه علوم پایه را که تا پیش از این تقریباً دو برابر رشته‌های علوم انسانی بوده است، کاهش دهیم.

طهرانچی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای اصلاحات در شیوه دریافت شهریه، نزدیک شدن حداکثری به عدالت است، ادامه داد: در این راستا ۲ فاکتور اصلی برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده است؛ اولی عرضه و تقاضا و دیگری هم موقعیت واحد دانشگاهی از لحاظ جغرافیایی و وضعیت اقتصادی -اجتماعی منطقه.

وی افزود: مثلاً رشته‌های پرمتقاضی در مراکز استان‌ها، نسبت به رشته‌ای که در واحدهای حاشیه‌ای وجود دارد، گران‌تر خواهد بود و یا اینکه شهریه رشته حقوق در واحد تهران مرکز، در مقایسه با رشته حقوق در واحد شهر قدس، متفاوت خواهد شد. البته برای شهریه‌ها کف و سقف تعیین شده و اعداد و ارقام آن طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی در ترم تحصیلی آینده حتی اگر به صورت مجازی هم برگزار شود، کاهش نخواهد داشت، اظهار کرد: اکنون در حال بررسی شهریه دروس نظری و محاسبه در این خصوص هستیم؛ بحث دانشجویان در این رابطه این است که اگر قیمت تمام شده برای دروس نظری که به صورت مجازی پایین بود، این مورد لحاظ شود و گرنه شهریه پایه و دروس عملی و آزمایشگاهی فرقی نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت حقوق و دستمزد اساتید دانشگاه آزاد در آموزش مجازی و آموزش حضوری، تفاوتی با یکدیگر ندارد، گفت: در حال حاضر کارگروهی بر روی این موضوع کار می‌کند که قیمت تمام شده شهریه متغیر دروس نظری را که به صورت مجازی ارائه می‌شود، محاسبه کند.

طهرانچی در ادامه افزود: ما باید در دو حالت آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری، قیمت تمام شده را محاسبه کنیم؛ واقعیت این است که ما ترم گذشته غافلگیر شدیم و اکنون می‌پذیریم این ۲ شیوه (آموزش حضوری و غیرحضوری) با یکدیگر متفاوت هستند. ولی باید کارشناسان به ما بگویند که قیمت تمام شده دروس نظری به صورت مجازی و حضوری چقدر و تفاوتش چه میزان است؟

وی بیان کرد: اگر قیمت تمام شده در «دروس متغیر نظری» پایین بیاید، در کاهش قیمت شهریه تجدید نظر خواهیم کرد و این قول را به دانشجویان می‌دهیم که ان‌شاءالله قیمت‌ها را در ترم آینده واقعی کنیم.

نظر شما