شناسهٔ خبر: 62828 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

درب آکاردئونی را کجا می‌توان نصب کرد؟

آکاردونی

درب آکاردئونی یا به عبارت بهتر حفاظ آکاردئونی نقش مهمی در افزایش امنیت ساختمان‌ها دارد. امروزه در بسیاری از ورودی‌ها درب آکاردئونی نصب‌شده است و با یک تحلیل آماری شاید بتوان گفت بیش از نیمی از ورودی‌ها به حفاظ آکاردئونی مجهز هستند.

درب آکاردئونی چیست؟

درب آکاردئونی از تسمه‌های فلزی که به‌وسیله پینهای فلزی به هم وصل شده‌اند، تشکیل می‌شود که در قابی فلزی قرار گرفته و میتواند به‌صورت ریلی در محور عرض خود باز و بسته شود. درب آکاردئونی یک حرکت کشویی دارد و می‌تواند باز و بسته شود. در واقع مزیت اصلی این درب‌ها همین باز و بسته شدن کامل است.

در زمان بسته بودن، تسمه‌های درب روی هم جمع می‌شوند و فضای کوچکی را اشغال می‌کنند که جلوی درب را نمی‌گیرد و از یک سو زیبایی درب زیر آن دیده می‌شود و از سوی دیگر مانعی در سر رفت‌وآمد افراد ایجاد نمی‌کند.

کاربردهای حفاظ آکاردئونی

حفاظ آکاردئونی قابلیت نصب در نقاط مختلفی را دارد و می‌توان از آن در کاربردهای فراوانی بهره گرفت. در ادامه برخی از کاربردهای این سازه را تشریح خواهیم کرد.

ورودی آپارتمان‌ها

مهم‌ترین مورد استفاده حفاظ آکاردئونی برای تقویت امنیت ورودی آپارتمان‌ها است. این درب‌ها می‌توانند به صورت‌های مختلفی در ورودی آپارتمان‌ها نصب شوند. این درب را بیشتر به سنگ یا سیمان اطراف درب ورودی وصل می‌کنند. زبانه‌های درب در اطراف درب فرو می‌روند و به‌وسیله سیمان محکم میشوند. همچنین گاهی درب آکاردئونی به تیرآهن یا هر نوع سازه فلزی محکم اطراف درب جوش داده میشود، ولی با توجه به این که در ساختمان‌های جدید چنین بخش‌هایی کمتر دیده میشود، از همان روش اول برای ثابت کردن حفاظ آکاردئونی استفاده میشود.

دربهای آکاردئونی به دلایل ویژگیهای خاص خود تأثیر زیادی در امنیت آپارتمان دارند. این دربها می‌توانند از تسمه‌های ضخیم ساخته شوند تا امکان بریدن آن‌ها کمتر باشد. همچنین هر چه تعداد شاخه درب بیشتر باشد، فاصله بین تیغهها کمتر میشود و امکان هر نوع عبور از بین تیغهها از بین میرود. از سوی دیگر می‌توان تعداد جاقفلیهای بیشتری بر روی درب تعبیه کرد تا امکان نصب قفلهای بیشتری بر روی درب وجود داشته باشد. همچنین کار دیگری که می‌توان انجام داد، قرار دادن زبانه‌های جاقفلی در طرف دیگر درب آکاردئونی است تا بتوان قفل را پشت درب نصب کرد. این کار گرچه باز کردن درب را سخت‌تر میکند اما امنیت درب را بسیار بالا خواهد برد؛ چرا که باز کردن قفل بدون کلید را خیلی دشوار میکند و باز کردن قفل از سوی سارقان نیازمند صرف زمان زیادی است.

ورودی خانههای ویلایی

 امروزه بسیاری از خانههای ویلایی به دربهای ضد سرقت مجهز شده‌اند. بسیاری از ویلاهای خارج شهر به جای استفاده از دربهای ضد سرقت از دربهای تمام فلزی بهره میگیرند. همچنین به‌تازگی بسیاری از افراد از خانه پیش ساخته استفاده می‌کنند. برای تقویت درب همه این سازهها می‌توان از درب آکاردئونی استفاده کرد. حفاظ‌های آکاردئونی که برای این گونه خانهها استفاده میشود، معمولاً تیغه‌های قوی‌تری دارند و زبانه‌های جاقفلی بیشتری هم روی آن‌ها سوار میشود. به‌طوری‌که گاهی تا 4 قفل هم‌زمان روی این دربها نصب میشود.

در خانه‌های ویلایی موضوع امنیت بسیار مهم است، به‌ویژه برای خانه‌های پیش‌ساخته که در خارج شهر و در مناطق کم‌جمعیت قرار دارند، این موضوع پررنگ‌تر خواهد بود. ازاین‌رو می‌بایست درب‌های آکاردئونی به‌خوبی در دیوار و کف زمین ثابت شوند تا امکان کنده‌شده آن‌ها نباشد.

ورودی مجتمع‌های تجاری-اداری

 مجتمع‌های اداری یا تجاری معمولاً دارای درب‌هایی فانتزی و لوکس هستند و زیبایی آن‌ها عامل مهم‌تری نسبت به استحکام به حساب میآید. به‌طور مثال، بسیاری از مجتمع‌های تجاری از دربهای شیشه‌ای استفاده می‌کنند تا داخل مجتمع مشخص بوده و به نوع تبلیغ مجتمع به حساب آید.

ازاین‌رو لازم است از یک عامل مکمل برای امنیت مجتمع استفاده شود. بسیاری از مجتمع‌ها از کرکره برقی استفاده می‌کنند، اما درب آکاردئونی هم گزینه مناسبی برای این کار است. با نصب حفاظ آکاردئونی به موازات درب اصلی، امنیت ورودی ساختمان بسیار بالاتر خواهد رفت. همان‌طور که گفته شد این حفاظ روزها کاملاً جمع شده و مزاحمتی برای زیبایی درب اصلی به وجود نخواهد آمد.

ورودی فروشگاه

برای افزایش امنیت فروشگاه‌ها هم می‌توان از درب آکاردئونی استفاده کرد. این درب روی درب اصلی فروشگاه قرار میگیرد و باعث میشود شب‌ها امنیت مغازه تأمین شود. از مزایای استفاده از حفاظ آکاردئونی به‌جای کرکره این است که در صورت روشن بودن چراغهای مغازه، همچنان امکان مشاهده محصولهای موجود در فروشگاه فراهم است که این کار به جذب مشتری بیشتر کمک خواهد کرد.

نظر شما