شناسهٔ خبر: 62974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنکور ۱۴۰۰ براساس نظام جدید متوسطه برگزار می شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با توجه به میزان شرکت کنندگان در کنکور و پوشش محتوای دروس نظام جدید متوسطه، کنکور ۱۴۰۰ بر اساس نظام جدید متوسطه برگزار شده و سئوالی از نظام قدیم طرح نمی شود.

کنکور ۱۴۰۰ براساس نظام جدید متوسطه برگزار می شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر ابراهیم خدایی در گفتگویی درباره تقاضای تمدید نظام قدیم آموزش متوسطه در طرح سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که افرادی متقاضی تمدید نظام قدیم در کنکور هستند که تاکنون حداقل سه بار در کنکور با سوالات نظام قدیم امتحان داده اند. برخی از این افراد بیش از ۴ یا ۵ بار بیشتر در کنکور شرکت کرده اند.

سال ۹۹ آخرین سال طراحی دو نوع سوال برای کنکور بود

وی تاکید کرد: سال ۹۷ آخرین سال کنکور برای نظام قدیم آموزش متوسطه بود اما شورای سنجش و پذیرش دانشجو آن را برای سال ۹۸ تمدید کرد. سال ۹۸ نیز شورا استثناً طراحی دو نوع سوال را برای دو نظام آموزش متوسطه برای کنکور سال ۹۹ تمدید کرد و اعلام شد که آخرین سال طراحی دو نوع سوال برای کنکور خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به آمار داوطلبان کنکور سراسری از دو نظام آموزش متوسطه و تأثیر این موضوع در طراحی دو نوع سوال گفت: امسال از حدود یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر داوطلب کنکور سراسری در مجموع گروه‌های آزمایشی ۱۹۶ هزار نفر از نظام قدیم و ۹۶۹ هزار نفر از نظام جدید در آزمون شرکت کردند و درصدهای اعلام شده در رسانه‌ها از قبیل ۶۰۰ هزار نفر نظام قدیم صحیح نیست. در مجموع امسال ۸۳.۲ درصد داوطلبان نظام جدید و ۱۶.۸ درصد نظام قدیم بوده اند.

۱۳ درصد داوطلبان بیش از ۴ سال پشت کنکور هستند

وی افزود: در واقع توزیع داوطلبی به این صورت است که ۵۶ درصد داوطلب سال جاری، ۲۳ درصد داوطلب سال قبل، ۸ درصد داوطلب سال ماقبل و ۱۳ درصد داوطلب چهار سال و بیشتر پشت کنکوری هستند.

خدایی یادآور شد: براساس توزیع های آماری داوطلبان طی سالهای گذشته پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ از ۱۶ درصد فعلی کم می‌شود و ۹۲ درصد داوطلبان از نظام جدید آموزش متوسطه باشند. امسال توزیع نظام آموزش متوسطه نیز به این ترتیب بود که در گروه ریاضی ۹۰ درصد، در گروه علوم انسانی ۸۸ درصد، در گروه هنر ۹۰ درصد، در گروه زبان ۸۸ درصد و در گروه تجربی ۷۷ درصد داوطلب نظام جدید بودند.

سال آینده زیر ۸ درصد کل داوطلبان از نظام قدیم آموزش متوسطه هستند

وی خاطرنشان کرد: بیشترین داوطلب نظام قدیم آموزش متوسطه ۱۱۷ هزار نفر در گروه تجربی بودند و در بقیه گروه‌های آزمایشی تعداد اندکی نظام قدیم بودند. در نهایت ممکن است سال آینده زیر ۸ درصد کل داوطلبان از نظام قدیم باشند که اکثریت این افراد در گروه تجربی خواهند بود لذا براساس توزیع های آماری پیش بینی می‌شود در سال آینده حدود ۸۰ هزار نفر نظام قدیم داشته باشیم که حدود ۶۰ هزار نفر از این تعداد در تجربی خواهند بود.

محتوای دروس نظام جدید آموزش متوسطه باید به صورت کامل پوشش داده شود

رئیس سازمان سنجش درباره تأثیر طراحی دو نوع سوال بر اساس تفاوت نظام آموزش متوسطه یادآور شد: زمانی که دو نوع سوال طراحی می‌شود برای اینکه سطح دشواری و سختی و همترازی هر دو نظام آموزشی رعایت شود بخش عمده ایی از سوالات از مباحث مشترک دو نظام انجام می‌گیرد و این در حالی است که نظام آموزش متوسطه حدود ۶ سال است که عوض شده است و طراحی بخشی از آن نمی‌تواند نظام جدید آموزش متوسطه را به صورت کامل پوشش دهد و از نظر تأثیر محتوای دروس این موضوع با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: افرادی هستند که به دلیل رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی سه یا چهار بار در کنکور شرکت کرده اند و نمی‌توان کل نظام آموزشی متوسطه را معطل این بحث کرد. به هر حال از میان یک میلیون داوطلب کنکوری حدود ۱۰ هزار معترض برای طراحی سوال از نظام قدیم آموزش متوسطه طبیعی است.

خدایی اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی توضیح داده شد و بعید است که شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم دیگری برای کنکور ۱۴۰۰ اتخاذ کند.

نظر شما