شناسهٔ خبر: 62996 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بهترین راهنما خرید تشک

با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که ما نزدیک به یک سوم از عمر خود را می‌خوابیم. پس به همان اندازه که در انتخاب مبلمان، لباس و کفش حساسیت داریم باید به فکر یک تشک مناسب و استاندارد برای یک خواب راحت باشیم.

بسیاری از ما به دلیل اینکه تا به حال تجربه یا توجهی به خرید تشک نداشته‌ایم با ابهامات فراوانی روبه‌رو هستیم که ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا حد امکان پاسخی مناسب برای آنها پیدا کنیم. در ادامه این مقاله از فروشگاه خوابکو همراه ما باشید.

چرا باید تشک خود را عوض کنید

بی‌شک پیش از خرید یک تشک جدید باید برای این سؤال یک پاسخ اساسی پیدا کنیم. در حقیقت ما اغلب هنگامی اقدام به خرید تشک جدید می‌کنیم که به امراض مختلفی نظیر دردهای مفصلی یا انحراف ستون مهره‌ها دچار شده باشیم.

بیشتر: تشک رویا

اگرچه در این زمان نیز خرید تشک جدید و استاندارد لازم و ضروری است اما ممکن است به رفع دائمی مشکلات شما دیگر کمک نکند. از این رو بد نیست بدانید که چرا باید تشک خود را عوض کنید؟

تغییر شرایط فیزیکی بدن شما نخستین دلیل برای خرید تشک جدید است. در واقع بدن شما احتمالاً نسبت به زمانی که تشک خود را خریداری کرده‌اید تغییرات زیادی همچون چاقی، لاغری یا افزایش قد را به خود می‌بیند. این در حالی است که شما روز نخست با توجه شرایط فیزیکی متفاوتی اقدام به خرید تشک کرده‌اید. با این وصف، حتی اگر یک تشک باکیفیت خریداری کرده باشید پس گذشت چند سال، باز هم نیاز دارید تا تشک خود را تعویض کنید.

تغییرات در سبک زندگی نیز ممکن است شما را وادار به خرید تشک جدید کند. برای مثال ممکن است تشکی که امروز روی آن می‌خوابید پیش از این متعلق به همسر یا یکی دیگر از اعضای خانواده شما بوده باشد. در نتیجه این تشک نمی‌تواند به طور کامل از بدن شما و نیازهای آن پشتیبانی کند. همچنین اگر از یک تشک به طور مشترک استفاده می‌کنید، مهم است که تشکی انتخاب کنید که مناسب هر دو شما باشد.

تجمع عوامل ناشناخته متعدد همچون سلول‌های مرده پوست، مایعات بدن، گرد و غبار و موی حیوانات از دیگر دلایل خرید تشک محسوب می‌شوند. در واقع ممکن است تشک شما پس از گذشت ۱۰ سال در اثر تجمع این مواد، وزنی معادل دو برابر وزن اولیه خود پیدا کنند. با این وصف، حتی اگر خوش‌شانس باشید به انواع حساسیت و بیماری‌های پوستی دچار نشوید، بی‌شک تشک شما عملکردی همانند روز نخست نخواهد داشت.

دردهای عضلانی، بی‌حسی دست و پا، احساس خستگی حتی پس از خواب طولانی مدت یا بروز حساسیت‌های پوستی همگی نشانه‌هایی برای تعویض تشک هستند. به عنوان مثال ممکن است تشک شما به لحاظ فیزیکی نیازهای شما را تأمین کند اما به دلیل استفاده از مواد حساسیت‌زا در آن موجب تعرق بدن شما شود. با این وصف، شما نیاز به یک تشک ضد تعرق خواهید داشت. همچنین تشک‌های آنتی آلرژی، محافظ ضد آب، ارتوپودیک و طبی نیز از دیگر محصولات موجود در بازار هستند.

انواع تشک

هنگامی‌که تصمیم به تعویض تشک می‌گیرید با تنوع گسترده‌ای از محصولات مواجه می‌شوید که انتخاب را برای شما مشکل می‌کنند. امروزه با توجه به تنوع نیازهای کاربران، تشک‌ها نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای افرادی با مشخصات خاص عملکرد بهتری دارند؛ بنابراین، بهتر است پیش از خرید کمی درباره انواع تشک‌ها بدانید.

بیشتر: تشک داتیس

تشک فنری متصل

تشک‌های فنری سال‌هاست که در حال تولید هستند و از قدیمی‌ترین انواع تشک‌ها محسوب می‌شوند. در بدنه این تشک‌ها از فنر استفاده شده که موجب انعطاف قابل توجه آنها می‌شود، به‌گونه‌ای که معمولاً تشک فنری را به عنوان یک تشک نرم و طبی می‌شناسند.

در این نوع تشک‌ها، فنرها به دو صورت متصل یا منفصل به کار می‌روند. در تشک فنری متصل، فنرها در سراسر تخت به یکدیگر متصل هستند.

این اتصال موجب نرمی زیاد تشک می‌شود به طوری که برای کودکان یا کسانی که هیچ عارضه مفصلی و استخوانی نداشته باشند خوابیدن روی آنها لذت‌بخش است. همچنین تشک فنری متصل نسبت به انواع دیگر از قیمت کمتری برخوردار است.

با این حال، این تشک‌ها معایبی نیز با خود به همراه دارند.

از جمله نکات منفی تشک فنری متصل، احتمال تولید صدا به دلیل انحراف فنرها و اصطکاک آنها با یکدیگر است. البته این مورد بستگی به کیفیت تشک دارد و احتمال بروز آن حتمی نیست. همچنین به دلیل اتصال سیم‌پیچ‌ها در تشک فنری متصل، فشار ناشی از وزن کاربر در سراسر تخت خواب پخش می‌شود.

این مورد ممکن است در تشک‌های دو نفره تبدیل به یک معضل بزرگ شود چرا که با حرکت یکی از کاربران، کاربر دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. افزون بر این، نرمی بیش از حد تشک فنری متصل موجب می‌شود تا گاهی پشتیبانی مناسبی از ستون فقرات صورت نگیرد زیرا به دلیل فشار وزن کاربر در قسمت باسن و شانه‌ها، بخش میانی تشک نیز فرو می‌رود و زیر کمر و ستون مهره‌ها خالی می‌شود.

از جمله شرکت‌های داخلی که سال‌هاست به تولید تشک فنری متصل می‌پردازند می‌توان به برند رویا، برند دنلپ و ویستر اشاره کرد که محصولات خود را از طریق سایت‌های فروشگاهی نظیر خوابکو  به فروش می‌گذارند.

تشک فنری منفصل ( پاکت اسپرینگ )

سال‌ها پس از آن که معایب تشک فنری متصل آشکار شد، طراحان به این نتیجه رسیدند که انفصال فنرها از یکدیگر بخشی از مشکلات این تشک‌ها را حل می‌کند. در تشک فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ سیم‌پیچ‌ها درون پاکت‌هایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این چینش مجزا موجب می‌شود تا هر یک از فنرها به صورت جداگانه عمل کند و روی یکدیگر تأثیر نگذارند. نتیجه آن که در تشک فنری منفصل سر و صدای ناشی از اصطکاک وجود ندارد و به دلیل عملکرد جداگانه فنرها پشتیبانی بهتری از کمر و ستون فقرات می‌شود.

همچنین برای تخت‌های دو نفره نیز تشک فنری منفصل نسبت نمونه‌های فنر متصل آرامش بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند و حالت ارتجاعی ناشی از غلت زدن را به نفر کناری انتقال نمی‌دهد.

افزون بر موارد فوق، تشک فنری منفصل به دلیل تنفس بهتر لایه‌های زیرین، از خواص طبی و آنتی باکتریال و ضد حساسیت بهتری نسبت به تشک فنر متصل برخوردار است. در حال حاضر، برندهای رویا و دنلپ از جمله شرکت‌هایی هستند که در ایران به تولید تشک‌های فنری منفصل می‌پردازند و محصولات آنها در وب سایت فروشگاهی خوابکو قابل خریداری هستند.

تشک مموری فوم

فوم حافظه‌دار یا مموری فوم از جمله موادی است که اگرچه به‌تازگی در تشک‌های خوش‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیش از نیم قرن است که در صنایع فضایی به کار می‌رود. مموری فوم ماده‌ای است که به تناسب فشار و حرارت دریافتی تغییر شکل می‌دهد؛ بنابراین با همین تعریف ساده می‌توان دریافت که تشک مموری فوم با توجه به وزن، شکل عضلات و حرارت بدن کاربران عملکرد کاملاً متفاوتی خواهد داشت.

در تشک مموری فوم میزان فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است که این ویژگی موجب خون‌رسانی بهتر به اندام‌ها، پشتیبانی کامل کمر و ستون مهره‌ها و جلوگیری از دردهای عضلانی می‌شود.

افزون بر این، در تشک مموری فوم دو نفره انرژی ناشی از غلت زدن به کاربر کناری منتقل نمی‌شود. با توجه به ویژگی‌های فوق تشک مموری فوم از خاصیت طبی بیشتری در قیاس با مدل‌های فنری برخوردار است. هرچند قیمت این تشک‌ها نیز در مقایسه با نمونه‌های دیگر گران‌تر است. شرکت‌های تولید کننده تشک مانند تشک داتیس، تشک دنلپ، تشک دانلوپیلو، تشک ویستر و تشک رویا از جمله برندهای داخلی هستند که به تولید تشک‌های استاندارد مموری فوم با قیمت‌های مناسب می‌پردازند.

تشک بادی

اولین نمونه‌های تشک بادی، محصولاتی ساده، کم‌حجم و قابل جابه‌جایی بودند که با هوا پر می‌شدند و شکلی شبیه به تشک به خود می‌گرفتند. تشک‌های بادی اولیه عمدتاً برای مقاصد گردشگری یا به عنوان یک وسیله تفریحی در استخرها مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما تشک‌های بادی امروزی عمدتاً از یک محفظه داخلی برخوردارند که با هوا پر می‌شود و روی آن روکشی از فوم و الیاف دیگر قرار می‌گیرد.

همچنین فشار هوای داخل تشک بادی نیز معمولاً توسط یک پمپ برقی تأمین می‌شود.

از جمله مزیت‌های تشک بادی تغییر میزان نرمی یا سفتی آن با کاهش یا افزایش فشار هواست که این موضوع در نوع خود بی‌نظیر است. این تغییر فشار موجب می‌شود تا شما بتوانید بهترین حالت ممکن را برای خوابیدن خود انتخاب کنید.

افزون بر این، تشک بادی از تهویه بسیار مناسبی برخوردارند و مشکل گرم شدن تشک که در فصول گرم سال موجب برهم خوردن آرامش افراد در هنگام خواب می‌شود در تشک بادی مشاهده نمی‌شود.

تشک آبی

احتمالاً پیش آمده که روی قسمتی از بدن خود که دچار گرفتگی شده است یک حوله یا کیسه آب گرم قرار دهید و اندکی احساس آرامش کنید. تشک‌های آبی دقیقه همین کار را در ابعادی بزرگ‌تر انجام می‌دهند.

در تشک آبی در کنار فوم و سایر الیاف از آب نیز استفاده شده که می‌توان دمای آن را به صورت دلخواه تغییر داد. با این وصف، تشک آبی یک گزینه ایده‌آل برای کسانی است که از کمردرد و گرفتگی عضلات رنج می‌برند. همچنین می‌توان در فصول گرم سال نیز با کاهش دمای تشک از خوابیدن روی یک تخت خواب خنک لذت ببرید.

تشک لاتکس

شاید تصور کنید که تشک لاتکس از یک روکش پلاستیکی و حساسیت‌زا برخوردار باشد اما در واقع این تشک‌ها ظاهری شبیه به مدل‌های دیگر دارند و لاتکس داخل آنها استفاده شده است. در واقع لاتکس نسبت به مموری فوم از انعطاف بیشتری برخوردار است و به دلیل ضخامت کمتر وزن تشک را کاهش می‌دهد. تشک‌های لاتکس همانند مموری فوم می‌توانند از قسمت‌های مختلف بدن شما پشتیبانی کنند و فشار ناشی از غلت زدن را به دیگر نقاط منتقل نمی‌کنند.

افزون بر این، تشک لاتکس نسبت به مدل‌های مموری فوم از انعطاف بیشتری برخوردار است که موجب طول عمر بالای این محصول می‌شود. در میان شرکت‌های ایرانی برند دانلوپیکو و برند داتیس به تولید تشک لاتکس می‌پردازند که محصولات آنها از طریق سایت‌های فروشگاه اینترنتی همچون خوابکو قابل خریداری هستند.

ابعاد تشک

تشک‌ها امروزه در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که متناسب با سنین و وزن‌های گوناگون هستند. به بیان ساده تشک‌ها در رده‌های سنی مختلف از ساختارهای متفاوتی برخوردارند و درصد الیاف و مواد به کار رفته در آنها با توجه به نیازهای کاربرانشان تغییر می‌کند. از این رو، یکی از اشتباهات رایج در هنگام خرید تشک عدم توجه به تناسب وزن و رده سنی با محصول مورد نظر است.

به عنوان مثال برخی والدین عادت دارند که تشک‌هایی بزرگ را برای کودکان خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند در بزرگسالی نیز از آنها استفاده کنند اما حقیقت آن است که تشک‌های بزرگسال برای وزن کودکان طراحی نشده‌اند و پشتیبانی مناسبی از عضلات و ستون مهره کودکان به عمل نمی‌آورند. تشک کودک و نوجوان محصولی است که به طور ویژه برای فیزیک و اسکلت‌بندی بدن کودکان طراحی شده و مانع از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر استخوانی نظیر انحراف ستون مهره‌ها می‌شود.

نرمی یا سختی تشک

برای بسیاری از خریداران تشک این سؤال مطرح است که تشک‌های نرم استانداردتر هستند یا تشک‌های سخت؟ نرمی بیش از حد یا سختی زیاد تشک به هیچ وجه تضمین‌کننده سلامتی و راحتی شما در هنگام خواب نیست.

در واقع آنچه بیش از نرمی یا سختی تشک باید مد نظر قرار گیرد پشتیبانی کامل از بدن شما در هنگام خوابیدن است. به بیان ساده بدن ما در هنگام خواب نقاط فشاری دارد که از طریق آنها به تشک نیرو وارد می‌کند. از مهم‌ترین نقاط فشار می‌توان به باسن، سر و کتف‌ها اشاره کرد. میزان نرمی یا سختی تشک باید به‌اندازه‌ای باشد که این نقاط فشار در وضعیت صحیح خود قرار گیرند و بالاتر یا پایین‌تر از حالت عالی نباشند.

افزون بر این، قسمت‌هایی از بدن همچون کمر و پشت ساق و ران پا نیز از نقاطی هستند که به طور طبیعی از انحنا برخوردارند که در صورت خوابیدن روی یک تشک سخت از حالت عادی خود خارج می‌شوند؛ بنابراین، ساختار تشک باید به شکلی باشد که نیروی وارد شده از نقاط فشار را به سایر قسمت‌ها انتقال ندهد و زیر انحنای کمر و پای کاربران را خالی نکند.

نظافت تشک

تشک‌ها مکان مستعدی برای تجمع انواع باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا هستند. سلول‌های مرده پوست، مایعات بدن، کپک، گرد و غبار و موی حیوانات تنها بخشی از آلودگی‌هایی هستند که تاکنون روی تشک‌ها مشاهده شده است. این آلودگی‌ها می‌توانند بر سلامت پوست و موی شما تأثیر بگذارند و خواب آرام شما را مختل کنند. همچنین ترشحاتی مانند عرق بدن نیز با گذشت زمان بوی نامطبوعی به تخت خواب و اتاق شما می‌دهند.

در هر حال، به‌منظور نظافت راحت‌تر تشک‌ها بهتر است یک روکش قابل شست‌وشو برای آنها تهیه کنید. البته اغلب تشک‌هایی که از بازار خریداری می‌کنید از یک روکش برخوردارند.

به این روکش‌ها اغلب برچسبی دوخته شده که دمای آب، سیستم و ماده شوینده مناسب روی آن نوشته شده است. رعایت این موارد نقش مؤثری در از بین رفتن باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا دارند.

افزون بر این، می‌توانید برای از بین بردن بوی بد تشک مقداری جوش شیرین روی آن بپاشید و با استفاده از یک برس یا دستمال مرطوب آن را در تمام سطح تشک پخش کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و به وسیله جاروبرقی جوش شیرین‌ها را جمع‌آوری کنید. جوش شیرین در جذب رطوبت و ترشحات به‌جامانده روی تشک مؤثر است.

تشک ایرانی بخریم یا خارجی؟

اگرچه شرکت‌های خارجی سابقه‌ای طولانی در تولید و طراحی تشک دارند اما بیش از یک دهه است که شرکت‌های داخلی همچون تشک رویا، تشک کم جاتشک، تشک دنلپ، تشک رویال و تشک داتیس به تولید این محصول می‌پردازند.

این محصولات با تنوع بالا و با وجود کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی، قیمت‌های مقرون‌ به‌ صرفه‌تری دارند و از همه مهم‌تر دارای خدمات پس از فروش هستند.

منبع: خرید تشک

برچسب‌ها:

نظر شما