شناسهٔ خبر: 63079 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصنیف‌های ابوالحسن صبا گردآوری و آوانگاری شدند

کتاب «تصنیف‌های ابوالحسن صبا» با گردآوری و آوانگاری رامتین نظری‌جو توسط نشر ماهور منتشر شد.

تصنیف‌های ابوالحسن صبا گردآوری و آوانگاری شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مؤسسه فرهنگی‌هنری ماهور کتاب «تصنیف‌های ابوالحسن صبا» را با گردآوری و آوانگاری رامتین نظری جو به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد. این انتشارات پیشتر کتاب‌های پژوهشی دیگری نیز از آثار زنده یاد صبا را نیز منتشر کرده که از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: «آثار استاد ابوالحسن صبا برای سنتور» و «هم‌ساز» اشاره کرد.

نظری‌جو درباره این کتاب نوشته است:

نام ابوالحسن صبا، چهره شاخص و تأثیرگذار موسیقی کلاسیک ایرانی در سده گذشته، بیش از هر چیزی با تسلط و احاطه کم‌نظیرش در نوازندگی سه‌تار و ویلن، تهیه و تدوین ردیف برای سازهای گوناگون، تربیت نسلی از موسیقیدانان اثرگذار نسل‌های بعدی و خلق آثاری مهم و زیبا در موسیقی کلاسیک ایرانی گره خورده است. اما در این میان شاید کمتر کسی بداند که او علاوه بر اینها، در تصنیف‌سازی، در دو حیطه مختلف موسیقی «کلاسیک» ِ ایرانی و «فکاهی (کُمیک)» نیز فعالیت قابل توجهی داشته است.

در این‌مجموعه ابتدا به توضیح این تصنیف‌ها پرداخته شده و سپس از روی نسخه‌های شنیداری باقیمانده از آنها، این آثار آوانگاری شده‌اند. امید که این مجموعه بتواند به علاقه‌مندان در دستیابی به چشم‌اندازی روشن‌تر از فعالیت‌های موسیقایی ابوالحسن صبا یاری کند.

نظر شما