شناسهٔ خبر: 63303 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی دانشگاه اسلاویانی در بیشکک؛ نهادی آکادمیک با نام یلتسین؛ دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد

دانشگاه اسلاویانی در بیشکک که مرکز ایرانشناسی مهمی هم دارد از سال ۲۰۰۴ نام بوریس یلتسین را به خود گرفت.

نهادی آکادمیک با نام یلتسین؛ دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، یکی از فعال‌ترین رایزنی‌های فرهنگی ایران در سطح جهان است. این رایزنی در زمینه رصد وضعیت فعلی فرهنگ در قرقیزستان موثر نشان داده و عمده اخبار و گزارش‌هایی که در موضوع شناخت فرهنگی قرقیزستان در رسانه‌های ایران منتشر شده از تولیدات این رایزنی است. این رایزنی در تازه‌ترین گزارش ارسالی خود به مهر یکی از دانشگاه‌های موثر کشور قرقیزستان را معرفی کرده است که در ادامه آن را خواهید خواند:

دانشگاه قرقیزی - روسی اسلاویانی موسوم به بوریس یلتسین؛ دانشگاه مشترک جمهوری قرقیزستان و روسیه است. این دانشگاه در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان واقع شده و عضو اتحادیه دانشگاه‌های روسیه است.

این دانشگاه به سال ۱۹۹۳ میلادی و در چارچوب موافقت نامه دوستی، همکاری و کمک‌های متقابل فیمابین جمهوری قرقیزستان و روسیه که مورخ ۱۰ ژوئن سال ۱۹۹۲ به امضا رسید، تاسیس شده است. در سال ۱۹۹۳ میلادی نخستین بار ۲۰۰ دانشجو برای تحصیل در این  دانشگاه پذیرش شدند. نخستین دفاع از پایان نامه در این دانشگاه در سال ۱۹۹۷ میلادی برگزار شده است.

سال ۲۰۰۴ میلادی طبق دستور ریاست جمهوری قرقیزستان و به نشانه سپاسگزاری و ادای احترام به سهم و نقش شخص یلتسین در تاسیس این دانشگاه؛ نام  این مرکز آموزش عالی در قرقیزستان به نام نخستین رئیس جمهور روسیه یعنی بوریس یلتسین نامگذاری شد.

دانشگاه قرقیزی - روسی اسلاویانی در طول سال‌ها فعالیت؛ روابط نزدیکی با بنیاد یلتسین در روسیه دارد و به نوبت خود این بنیاد همه ساله ۵۰ دانشجوی برتر این دانشگاه  را مورد حمایت قرار می‌دهد. به همت بنیاد یلتسین المپیادهای زبان روسی دانشجویی و دانش آموزی و  کنفرانس‌های بین‌المللی علمی در دانشگاه اسلاویانی قرقیزستان  برگزار می‌شود. دانشگاه با حمایت بنیاد یلتسین با اینترنت پرسرعت تامین شده است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی روزهای جشن پانزدهمین سال تاسیس دانشگاه روسی-  قرقیزی اسلاویانی برگزار  و در چارچوب آن در حیاط  همین دانشگاه مجسمه بوریس یلتسین رئیس جمهور سابق روسیه رونمایی و نصب شد. به سال ۲۰۱۴ میلادی آژانس «اکسپرت را»  دانشگاه مذکور را  در لیست بهترین دانشگاه‌های کشورهای مشترک المنافع وارد کرد.

دانشگاه اسلاویانی شامل ۱۴ ساختمان آموزشی، ۴۳ آزمایشگاه، کتابخانه و ۷ سالن کتابخوانی است. رئیس فعلی این دانشگاه ولادیمیر ایواناویچ نیفادیف، پروفسور، آکادمیک آکادمی ملی علوم قرقیزستان است.

در حال حاضر در دانشگاه ۸ رشته، ۸۰  گروه آموزشی، ۶ انستیتوی علمی و تحلیلی، ۱۵ مرکز آموزشی و علمی، ۴ آزمایشگاه، مرکز حقوقی، مرکز پزشکی و ۲۵ استودیوی تربیت اخلاقی دانشجویان به فعالیت اشتغال دارند.

در انستیتو شرقشناسی و روابط بین الملل این دانشگاه مرکز ایرانشناسی وجود دارد. این مرکز در سال ۱۹۹۷ میلادی  با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک و رایزنی فرهنگی تاسیس شده است. تعداد دانشجویان دانشگاه  اسلاویانی قرقیزستان به بیش از ۱۱ هزار نفر می‌رسد.

نظر شما