شناسهٔ خبر: 63336 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» چاپ شد

کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» نوشته مایکل رایان با ترجمه محسن فخری توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شد.

ترجمه کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» نوشته مایکل رایان به‌تازگی با ترجمه محسن فخری و مقدمه امیرعلی نجومیان توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مایکل رایان نویسنده این‌کتاب استاد مطالعات ادبی و سینمایی دانشگاه تمپل آمریکاست. او مؤلف آثار فراوانی از جمله کتاب «جُنگ نظریه ادبی» (۲۰۰۷) همراه جولی روکین و ویلی بلک‌ول، نظریه ادبی: مقدمه‌ای کاربردی (۲۰۰۷) همراه ویلی بلک‌ول و «مطالعات فرهنگی: مقدمه‌ای کاربردی» (۲۰۱۰) همراه ویلی بلک‌ول است.

«ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» گام به گام به‌سمت کسب مهارت در نقد می‌رود و به خواننده می‌آموزد که چه‌طور به‌شیوه‌ای نقادانه به دنیا بیندیشد و از مفروضات، ارزش‌ها و ایده‌های فرهنگی که بر آن‌ها متکی‌ست بیشتر مطلع شود. این‌کتاب به مدد مثال‌های ارائه‌شده، تمرکز بر استدلال و ایجاد ترکیبی بدیع از مطالعات ادبی، فرهنگی و سینمایی منبعی مهم و ضروری برای دانشجویان و خوانندگان تازه‌کار در عرصه نقد فرهنگی به‌شمار می‌رود.

این‌کتاب شامل اصول و مبانی به‌روز نقد معاصر است، و به‌جز فصول فرمالیسم، ساخت‌گرایی، نقد روانشناختی و تاریخی، نقدهای جدیدتر و پیشرویی مثل نظریه تکامل، مطالعات شناختی و نقد اخلاقی و نقد بومی را هم پوشش می‌دهد.

امیرعلی نجومیان، پیش‌گفتار کتاب پیش‌رو را با عنوان «گفت‌وگوی با دیگری» نوشته که در بخشی از آن آمده است:

«کتاب پیش رو نقد و نظریه را در بستری میان‌رشته‌ای با زبانی روان و گویا در برابر خواننده قرار داده است. در این راه، مایکل رایان، استاد بازنشسته دانشگاه تمپل، از تحلیل آثار ادبی، سینمایی و پدیده‌های فرهنگی بهره گرفته تا نه تنها نظریه و نقد را کنشی در فضای آکادمیک معرفی کند، بلکه آن را به تجربه زیسته هر روزه ما پیوند زند. خواندن این کتاب لذتی وصف‌ناشدنی به همراه دارد چراکه می‌تواند با چابکی و جسارت قلمروهای مختلف را درنوردد و نسبتی میان متن‌های متفاوت بوجود آورد. همچنین خواننده با خواندن این کتاب در می‌یابد که می‌تواند از این شیوه‌های متفاوت خواندن برای تحلیل و درک تجربه زیسته هر روزه خود استفاده کند.»

محسن فخری مترجم این‌کتاب هم در معرفی آن نوشته است:

«کتاب حاضر ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر آثار حوزه نقد و نظریه متمایز می‌کند. پیش از همه، زبان ساده و روان کتاب است و در آن از پیچیدگی‌های معمول در نوشته‌های مشابه خبری نیست. رایان در ابتدای هر فصل مهمترین آثار نظریه مورد بحث (اعم از کتاب و مقاله) را فهرست می‌کند، اصلی‌ترین مبانی آن نظریه را در پاراگراف‌های مجزا توضیح می‌دهد و به دنبال آن تعریف‌هایی صریح و کوتاه از اصطلاحات کلیدی آن حوزه در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

او پس از توضیح اصلی‌ترین عقاید هر رویکرد، مثال‌هایی ادبی، سینمایی و فرهنگی ارائه می‌کند تا خوانندگان نحوه اعمال رویکردها را بر متون مختلف فراگیرند. این‌نظام چندوجهی کتاب به مخاطبان امکان می‌دهد تا ارتباط نظری و معنایی آثار را با توجه به مثال‌های ارائه‌شده درک کنند و روش و منش نقد را در بستر این مثال‌ها مشاهده کرده و بیاموزند. از جمله متن‌های انتخابی برای تفسیر و تشریحْ اثر برجسته و کلاسیک داغ ننگ به قلم هاثورن و فیلم برجسته تاریخ سینما همشهری کین ساخته اورسن ولز است. اما رایان خود را به این دو اثر بزرگ محدود نکرده و از آثار شاعرانی همچون ویلیام وردزورث و الیزابیت بیشاپ و نویسندگانی چون جیمز جویس، ویلیام فاکنر، ارنست همینگوی و مباحثات فرهنگی_سیاسی بهره می‌برد تا مفاهیم نظری را برای خواننده تبیین کند و مثال‌هایی عملی به دانشجویان و علاقه‌مندان نقد ارائه دهد.

دانشجویان رشته‌های ادبیات فارسی و انگلیسی، سینما، هنر و مطالعات فرهنگی و همچنین علاقه‌مندان به فراگیری نقد و شیفتگان آثار و نمودهای مختلف ادبیات، هنر و فرهنگ مخاطبان اصلی این کتاب هستند. هرچند در منظری عمومی اثر حاضر می‌تواند یاری‌دهنده دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی و فلسفه نیز باشد.»

این‌کتاب با ۳۰۴ صفحه و قیمت ۵۹ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما