شناسهٔ خبر: 63519 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۸ سیاست برای ساماندهی کنکور تدوین شد/ تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آماده شدن ۸ سیاست در این ستاد، برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو خبرداد.

۸ سیاست برای ساماندهی کنکور تدوین شد/ تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از طریق سابقه تحصیلی و آزمون‌های امور تخصصی انجام شود و به برخی دانشگاه‌های منتخب اجازه برگزاری آزمون‌های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با توجه به شرایط موجود در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست.

سوزنچی گفت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است.

سوزنچی افزود: اولین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تأکید شود و تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش را به‌عنوان گام اول در این فضای سیاست‌گذاری انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر کنکور خیلی حفظ‌محور است و عمق بالای یادگیری را نمی‌سنجد و ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمون‌های عمومی، تخصصی و حتی آزمون‌های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه‌ها اضافه شود.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون‌های مهارتی و هوش و هم کنکور انجام شود و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.

وی ادامه داد: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه‌ها برای تعدادی از دروس در نظر گرفته شده است به‌عنوان مثال اگر قرار است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری در مورد روش اجرای این مدل پیشنهادی گفت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به‌صورت سالیانه و کنکور سراسری به‌صورت حداقل دو بار در سال برگزار می‌شود و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.

نظر شما