شناسهٔ خبر: 63975 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل ساخت‌گرایانه غزل‌های سعدی و حافظ در «زبان غزل» چاپ شد

کتاب «زبان غزل: تحلیل زبان غنایی غزلیات سعدی و حافظ بر بنیاد نظریه ساخت‌گرایی» نوشته پونه ناشر توسط انتشارات روشن‌اندیشان منتشر و راهی بازار نشر شد.

تحلیل ساخت‌گرایانه غزل‌های سعدی و حافظ در «زبان غزل» چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «زبان غزل: تحلیل زبان غنایی غزلیات سعدی و حافظ بر بنیاد نظریه ساخت‌گرایی» نوشته پونه ناشر به‌تازگی توسط انتشارات روشن‌اندیشان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مولف این‌کتاب معتقد است بلندای اندیشه و زیبایی کلام سعدی و حافظ آن‌قدر وسوسه‌برانگیز است که جذابیت آن تنها شامل حال علاقه‌مندان به ادبیات نمی‌شود. طوری که می‌توان گفت کمتر کسی است که با اشعار این بزرگان مأنوس یا آشنا نباشد. او در کتاب پیش‌رو تلاش کرده بر مبنای نظریه ساخت‌گرایی و شیوه‌های نظری مخاطب‌محور زیبایی این اشعار را بیشتر به خواننده بنماید.

پونه ناشر می‌گوید در حقیقت، تحلیل زبان غنایی رهیافتی به ادبیات غنایی است که به بررسی ارتباط صورت و معنا در این گونه آثار می‌‏پردازد. کتاب «زبان غزل» در پی آن است که با به‌کارگیری اصولی از نظریه ساخت‏گرا که قابل انطباق بر ساختار زبان فارسی باشد، الگویی تحلیلی فراهم آورد تا بتوان به کمک آن متون شعری غنایی را تحلیل و تفسیر کرد. زبان‌‏شناسان مکتب ساخت‏‌گرایی معتقدند که زبان را می‌‏توان، مانند هر پدیده فیزیکی دیگر، با روشی علمی مطالعه کرد، اما به مرور متوجه شدند نمی‌‏توان از جنبه هنری زبان غفلت کرد. بنابراین ترجیح دادند داده‏‌های فراهم‌‏آمده را در قالب مؤلفه‌‏های آوایی، نحوی و معنایی بررسی کنند.

تحلیل زبان شعر غنایی حافظ و سعدی در سطح آوایی با بررسی عناصری چون وزن و تکرارهای آوایی کامل و ناقص در میان یک صورت زبانی، و در صورت زبانی آغاز و حوزه معنا، با بررسی دو سطح معناساز واژگان، و صور خیال (بلاغت) و در حوزه نحو با بررسی ساختار نحوی و نشانه‌‏های زبانی که عاطفه‌‏محورند، از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب «زبان غزل» به آن‌ها پرداخته شده است. به این‌ترتیب نویسنده اثر، با واکاوی گزیده‌غزل‌های حافظ و سعدی به‌عنوان نمونه‌های شعر غنایی، تلاش کرده موارد مثالی را پیش روی مخاطبش بگذارد که در تحلیل زبان شعر غنایی مفید باشد.

این‌کتاب با ۳۰۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما