شناسهٔ خبر: 64010 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در خصوص رای دیوان عدالت اداری بزرگ‌نمایی شد

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در باره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف چاپ مقاله مستخرج از رساله دکتری توضیحاتی داد.

در خصوص رای دیوان عدالت اداری بزرگ‌نمایی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا نقی زاده در گفتگویی درباره رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه اظهار کرد: موضوعی که مطرح شده از سوی رسانه‌ها خیلی بزرگنمایی شد؛ معمولاً یک فاصله زمانی بین پذیرش و چاپ مقاله وجود دارد و حکمی که در حال حاضر صادر شده این است که صرفاً اکسپت مقاله توسط ژورنال‌ها کفایت می‌کند و نیازی به چاپ کاغذی آن نیست و نباید دفاع دانشجویان را تا زمان چاپ کاغذی مقاله به تعویق انداخت؛ بنابراین موضوع انتشار مقاله پابرجاست.

برخی دانشگاه‌ها یک مقاله را برای پذیرش قبول دارند

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌های ما در حال حاضر به این صورت عمل می‌کنند که یک مقاله را به عنوان حداقل شرایط لازم برای دفاع قبول می‌کنند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره اصرار برخی دانشگاه‌ها برای چاپ دو مقاله گفت: ما باید انعطاف در چاپ مقالات را به خود دانشگاه‌ها واگذار کنیم که این موضوع در همه دنیا به همین صورت است. مثلاً کیفیت دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه‌های برتر با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. احتمال دارد حتی یک استاد بگوید یک پایان نامه از نظر من زمانی کفایت علمی دارد که سطح مشخصی از دستاوردهای علمی همچون مقاله را داشته باشد.

نقی زاده خاطرنشان کرد: در مقابل دانشگاه‌هایی داریم که دانشجوی دکتری می‌گیرند که سطح این دانشجو با دانشجویان طراز اول در دانشگاه‌های سطح یک قابل مقایسه نیست و بالطبع استانداردها در این نوع دانشگاه‌ها متفاوت و ممکن است در استانداردها تعدیلی داشته باشند.

کیفیت نگارش پایان نامه در دانشگاه‌ها متفاوت است

وی ضمن بیان این مطلب که وزارت علوم حداقل‌هایی را در این خصوص اعلام کرده اما اختیار اصلی دست دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: این دانشگاه است که با توجه به کیفیت دانشجویی که قرار است از آن مجموعه فارغ التحصیل شود یک سری دستاوردهای علمی تعریف می‌کند. نه تنها در موضوع مقالات بلکه در کیفیت نگارش پایان نامه نیز به همین صورت است و مثلاً یک دانشگاه دقت بیشتری دارد و اساتید آن نمی‌گذارند دانشجو با کیفیت پایین فارغ التحصیل شود و در مقابل دانشگاه دیگری چندان به دانشجو سخت نمی‌گیرد.

فرایند انتشار مقاله در مجلات بین المللی سخت‌تر است

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره فرایند چاپ مقالات در نشریات داخلی و ژورنال‌های خارجی و اینکه برخی‌ها می‌گویند فرایند چاپ مقاله در نشریات خارجی آسان‌تر است، توضیح داد و گفت: حتماً انتشار مقاله در مجلات بین المللی سخت‌تر است البته ممکن است در موارد خیلی خاص و انگشت شماری اینگونه نباشد.

نظر شما