شناسهٔ خبر: 64138 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجله فرهنگی بخارا با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌کند؛ شب «کتاب تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی

پانصد و نود و نهمین شب از شب‌های بخارا به بررسی کتاب «تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی و معرفی چاپ دوم ترجمه منوچهر صدوقی سها از این کتاب اختصاص یافته است.


شب «کتاب تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این مراسم ساعت ۱۷:۰۰ روز پنجشنبه نهم بهمن ماه ۱۳۹۹با همکاری انجمن آثارو مفاخر فرهنگی به صورت مجازی پخش خواهد شد. 

در این مراسم مهدی محقق رئیس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران – مک گیل، منوچهر صدوقی سها استاد وپژوهشگرحکمت و عرفان اسلامی، غلامرضا اعوانی رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حسن بلخاری قهی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، برزو قادری هند پژوه و مدیر انتشارات «سورا» و علی دهباشی سردبیر مجله فرهنگی «بخارا» سخن خواهند گفت.


همچنین در این برنامه، چاپ دوم جلد اول ترجمه تحقیق ماللهند اثر منوچهر صدوقی سها که از سوی انتشارات «سورا» منتشر شده است نیز معرفی و رونمایی خواهد خواهد شد. 

ابوریحان بیرونی دانشمند برجسته ایرانی در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است. او حکیم و دانشمندی جامع الاطراف و صاحب آثار پرشماری در ریاضیات، نجوم، دارو شناسی، کانی شناسی، جغرافیا و هند شناسی است.

از جمله مهمترین آثار بیرونی، کتاب تحقیق ماللهند است که مشتمل بر ۸۰ فصل است؛این کتاب که عنوان کامل آن «فی تحقیق ماللهند من مقوله مقبوله او مرذوله»  است، بی شک از شاهکارهای مهم در زمینه فلسفه علوم و ادیان تطبیقی است و نخستین اثر دقیق علمی است که در تاریخ فرهنگ و تمدن هند در باره آن کشور نوشته شده است.

این کتاب به زبان‌های: فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی ترجمه شده است و هنوز از منابع درجه اول هند شناسی به شمار  می‌رود. وسعت اطلاع، دقت نظر، ژرف بینی و کنجکاوی و مشاهدات بسیار عمیق و دقیق ابوریحان، خواننده بی غرض را به تحسین و شگفتی وا می دارد، دانشمندی که در اواخر قرن چهارم در آغاز قرن پنجم، برای آشنائی با علوم ومعارف هندیان بهره ای از عمر خود را در آن دیار گذرانید و حتی برای شناخت بهتر آنان از آموختن زبان دشوار سانسکریت فروگذار نکرد.



شب کتاب تحقیق ماللهند در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
Telegram.me/bukharamag
Instagram.com/bukharamag
www.bukharamag.com
facebook.com/bukharamagzine
aparat.com/bukharamag

نظر شما