شناسهٔ خبر: 64258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجیدی: برای معضل کودکان کار منتظر دولت‌ها نمانید/چالش‌های«خورشید»

مجید مجیدی که در جدیدترین فیلمش «خورشید» معضل کودکان کار را در مرکز توجه قرار داده و با این فیلم در ردیف فیلم‌های رقیب برای اسکار ۲۰۲۱ جای گرفته، از نقش مردم در رفع این معضل جهانی سخن گفت.

مجیدی: برای معضل کودکان کار منتظر دولت‌ها نمانید/چالش‌های«خورشید»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  در آستانه معرفی اسامی منتخبان اسکار برای حضور در رقابت ۲۰۲۱ مجید مجیدی در مصاحبه‌ای از فیلم جدیدش سخن گفت.

وی در مقام نویسنده و کارگردان «خورشید» درباره انگیزه‌اش برای ساختن فیلم گفت: «خورشید» فیلمی درباره و برای کودکان کار است. امروز حدود ۱۵۲ میلیون کودک کار در سراسر دنیا وجود دارند و به نظرم این بحران جهانی و از مسایل مهمی است که همه با آن روبه‌رو هستند. امید ما این است که با ایجاد کمپینی بتوان برای کودکان کار زندگی بهتری فراهم کرد و بدون در نظر گرفتن محل زندگی آنها از هند تا اروپا و آمریکا و در ایران، به آنها توجه نشان داد.

مجیدی افزود: کودکان کار موضوعی است که من سال‌ها از نزدیک دنبال می‌کردم و در ایران به مدرسه‌ای برخوردم که با هدف بیرون آوردن این کودکان از خیابان‌ها ایجاد شده تا بتواند آنها را آموزش دهد. در عین حال شمار زیادی از این کودکان مهاجران افغان هستند که سختی‌های کشور خودشان آنها را به ایران کشانده است.

وی افزود: آنچه من از این مدرسه یاد گرفتم این بود که آموزش برای این بچه‌ها چقدر ضرورت دارد و می‌تواند به بهبودی وضعیت آنها کمک کند و برای آینده‌شان پایه‌ریزی کند.

مجیدی درباره اینکه چه عاملی وی را به این موضوع علاقه‌مند ساخت و فیلم «بچه‌های آسمان» وی نیز با تمرکز بر موضوع کودکان ساخته شد گفت: آسیب‌پذیری کودکان موجب این توجه شد زیرا آنها نمی‌توانند از خود دفاع کنند و بیشترین نیاز به حمایت را دارند. من ماموریت خودم را دفاع از این کودکان می‌دانم. اینکه بتوانم به هر طریقی توجه دیگران را به حقوق آنها جلب کنم.

وی درباره بچه‌های فیلم هم گفت: همه بچه‌های این فیلم از قبل بچه‌های کار بودند. روح الله زمانی، ابوالفضل شیرزاد و شمیلا شیرزاد که در نقش خواهر و برادر بازی کرده‌اند همه در خیابان‌ها کار می‌کردند. این خواهر و برادر از ۶ یا ۷ سالگی در مترو کار می‌کردند.

وی از دریافت جایزه مارچلو ماسترویانی توسط روح‌الله زمانی نیز یاد کرد و اینکه اطمینان دارد اگر استعداد وی پرورش یابد می‌تواند به یک سوپر استار در دنیای بازیگری بدل شود.

مجیدی تاکید کرد نباید فقط در انتظار دولت‌ها بود و مردم باید مسئولیت‌پذیر باشند و به این بچه‌ها کمک کنند.

این کارگردان درباره جایگاه کودکان افغان اظهار کرد: تقریباً ۶۰ تا ۶۵ درصد کودکان کار ایران از افغانستان هستند و بسیاری از آنها در ایران متولد شده‌اند و به دلیل مشکلات مالی خانواده‌هایشان مجبور به کار شده‌اند. این در حالی است که کشورهای پیرامون ایران یعنی افغانستان، پاکستان و عراق همه از بحران سیاسی و اقتصادی در فشار هستند و همین یک بحران انسانی برای ایران فراهم کرده است. تحریم‌ها نیز فشار اقتصادی عظیمی به ایران وارد کرده و به همین دلیل آسیب‌پذیرترین شهروندان ما، بیشترین آسیب‌ها را متقبل می‌شوند.

مجیدی درباره چالش‌هایی که هنگام ساخت فیلم «خورشید» با آن روبه‌رو بود نیز گفت: در این فیلم با کودکانی کار کردیم که هرگز جلوی دوربین نرفته بودند و ابتدا همه این‌ها برایشان هیجان‌انگیز بود ولی بعد خسته شدند و دیگر نمی‌خواستند ادامه بدهند. در عین حال این بچه‌ها خیلی غیرقابل کنترل بودند و روح‌الله در روز اول کار پایش را شکست و بعد کتفش در رفت. در صحنه‌های کندن تونل باید چهار دست و پا حرکت می‌کرد که به همین دلیل ممکن نشد و حتی نمی‌توانست راحت بایستد. ابوالفضل هم دو بار پایش شکست و همه اینها موجب شد تا ساخت پروژه دو ماه و نیم بیشتر زمان ببرد.

نظر شما