شناسهٔ خبر: 64338 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه تشخیص بهترین فرش ماشینی در هنگام خرید

فرش از سنت زیبای ما ایرانی‌هاست. خانه های  ایرانی بدون فرش‌های زیبا و هنرمندانه انگار چیزی کم دارند. فرش های ایرانی خوشبختانه در سرتاسر دنیا هم به عنوان یک کالای با ارزش و گرانبها با کیفیت بالا شناخته شده است . خوشبختانه ما در ایران زندگی می‌کنیم و این شانس را داریم که بهترین برند فرش ماشینی یا دستباف را با مناسب‌ترین قیمت و بدون واسطه تهیه کنیم. 

با توجه به شرایط اقتصادی از آنجایی که خرید فرش‌ دستباف از توان مالی بسیاری از ما خارج است در این مقاله قصد داریم روش ها و نکات لازم برای تشخیص بهترین فرش ماشینی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن خودتان به راحتی بتوانید بهترین کیفیت و برند فرش ماشینی ایرانی را بشناسید.

     ۱. جنس نخ خاب را بررسی کنید.

مهمترین عامل در تعیین کیفیت فرش ماشینی جنس نخ خاب فرش است، چرا که بیش نرمی و لطافت فرش و ماتدگاری ، ضد حساسیت بودن و پرزدهی فرش رابطه مستقیمی به جنس نخ خاب دارد که ۷۰% وزن یک فرش را تشکیل می‌دهد و تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی فرش خواهدد داشت.

بهترین فرش ماشینی، فرشی است که با الیاف 100 اکریلیک هیت ست تهیه شده باشد. این الیاف مصنوعی، گرم و سبک هستند و حالتی شبیه به پشم دارند.

استحکام متوسط، ثبات رنگ بالا، جذب رطوبت بسیار کم و مقاومت بالا در برابر نور و حرارت و حفظ ظاهر و زیبایی فرش در طول زمان از دیگر از ویژگی های مهم این الیاف بشمار می باشد. از طرفی این نوع فرش‌ها قابلیت شستشو بالایی داشته و آلودگی‌ها به راحتی از روی آن‌ها پاک می‌شوند.

رنگهای اکریلیک بوی پلاستیک و مواد نفتی نمیدهد و و زمانیکه روی آن دست میکشید حالت چسبندگی ندارد و خاب فرش به صورت دانه اناری مشخص است . هر چه درصد استفاده از الیاف اکریلیک پایین‌تر باشد به همان میزان کیفیت و قیمت فرش هم کاهش پیدا می‌کند.

       ۲.در مورد هیت ست شدن فرش اطمینان حاصل کنید.

هیت ست فرآیندی است که قبل از بافت یک فرش ماشینی و بر روی الیاف آن صورت می‌گیرد. در این فرآیند الیاف فرش با بخار آب گرمادهی می‌شوند. از مزایای الیاف هیت ست میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

الف) با  بهبود کیفیّت الیاف، پرزدهی فرش به شدت کاهش می‌یابد که باعث کاهش بروز حساسیتهای احتمالی گردد.

ب) سرنخ‌ها در فرش بافت شده با این نخها کاملا به صورت دانه دانه مشخص است و اصطلاحا دانه اناری است.

ج) این عملیات حرارتی باعث حجیم یا به اصطلاح پفکی شدن نخ میشه که ‌پوشش بهتری داشته و پرتر به نظر می‌رسد.

د) فرش بافته شده با این نخ خواص بازگشت پذیری بالاتری دارد و اصطلاحا پاخور فرش نرم‌تر خواهد بود و ماندگاری بیشتر دارد.

ه) این فرایند استحکام نخ را بالاتر میبرد و لذا پارگی نخ در فرایند بافت کاهش می‌یابد. همچنین فرش پایداری بالاتری در مقابل حرارت از خود نشان دهد.

و) مقاومت بالایی در مقابل جذب گرد و خاک و آلودگی الباف هیت ست در سلامت و بهداشت فرش تاثیر بسزایی دارد.

ز) در نخهای هیت ست رنگ الیاف بهتر تثبیت شده و به همین دلیل، احتمال کاهش رنگ پس از شستشو نیز به حداقل میرسد.

    ۳.تراکم طولی و عرضی فرش

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین قیمت و انتخاب بهترین فرش ماشینی تراکم آن است. منظور از تراکم تعداد گره‌های بافته شده یک فرش است. حالا ما دو نوع تراکم داریم:

تراکم عرضی (یا شانه فرش)

به تعداد گره های فرش در یک متر عرض فرش  شانه فرش میگویند. برای مثال در فرش 700 شانه درهر متر عرض فرش 700 ریشه یا گره وجو دارد. هر چه میزان شانه فرش بیشتر باشد طرح فرش نقوش ریزتر به نظر رسیده و حالتی دستباف‌گونه‌تر دارند.

تراکم طولی  (تراکم فرش)

تراکم طولی یک فرش که به تعداد گره‌های موجود در طول فرش گفته می شود.  هر چه یک فرش تراکم طولی بیشتری داشته باشد، بافت آن فشرده‌تر می‌شود تراکم بالاتر میرود و فرش بسیار نرم و لطیف تر میشود. مسلما هر چه تراکم افزایش پیدا کند کیفیت و قیمت هم بالاتر می‌رود اگر به دنبال خرید بهترین فرش ماشینی هستید به شما توصیه میکنیم فرش های ۱۲۰۰ با تراکم 3600  خرید نمایید.

نکات مهم در خرید بهترین فرش ماشینی

     ۱.فریب طرح فرش را نخورید!

فرش‌هایی که با عنوان طرح 700  یا طرح 100  در بازار یافت می‌شوند و متاسفانه با اختلاف قیمت بسیار ناچیز از قیمت فرش های 700 و 1000 شانه به فروش میرسد در صورتیکه بین کیفیت فرش های طرح با فرش های واقعی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. طرح فرش ها در واقع همان فرش‌های ۵۰۰ شانه هستند، با این تفاوت که طرح آن‌ها  جدیدتر از فرش های  ۵۰۰ شانه‌های معمولی است.

    ۲.فرش های تبدیلی خرید نکنید!

بعضی از تولیدکنندگان داخلی، دستگاه‌های ۵۰۰ شانه را با اعمال تغییراتی تبدیل به انواع ۷۰۰ شانه می‌کنند. این دستگاه‌های تبدیلی فقط می‌توانند دقت شانه را رعایت کنند ولی در تراکم طولی نمی توانند همانند دستگاه های مدرن شرکت های وندویل و شونهر عمل کنند.

و برای بافت فرش‌های ماشینی با تراکم بالا نیاز به استفاده از دستگاه‌های مدرن با تکنولوژی‌های پیشرفته دارند. برخی از فروشندگان فرش با تراکم غیر واقعی را به جای فرش فرش با تراکم واقعی به مشتری معرفی میکنند. همانطور که برای شما توضیح دادیم تراکم طولی هم تاثیر مهمی در کیفیت و بافت فرش شما دارد، پس دقت نمایید فرش خود را  با تراکم واقعی و از مکان های قابل اعتماد خرید نمایید.

     ۳.هر فرش اکریلیکی خوب نیست!

درست که در ابندا گفتبم الیاف اکریلیک جز بهترین الیاف هستند اما این را هم در نظر بگیرید که الیاف اکریلیک هم مثل همۀ اجناس دیگر کیفیت‌های متفاوتی دارند. مثلاً بهترین فرش‌های ماشینی معمولاً از الیاف ساخت آلمان و ترک استفاده می‌کنند.

تا کنون دربارۀ همۀ نکات مهم هنگام خرید فرش ماشینی صحبت کردیم ولی در نهایت اگر از یک فروشگاه معتبر خرید کنید که محصولاتشان دارای ضمانت نامه باشد تا بتوانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

اگر به دنبال خرید بهترین فرش ماشینی ایرانی با قیمت مناسب هستید و از طرفی نمی‌خواهید درگیر واسطه‌های بازار نشوید، همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت فرش امیران ، فرش خود را مستقیماً از کارخانۀ فرش امیران همراه با 60 ماه ضمانت نامه ثبتی سفارش دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما