شناسهٔ خبر: 64532 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

انواع ویلاها را بشناسید

ویلا

 

خرید مسکن کار ساده‌ای نیست. داشتن ویلا در یکی از شهرهای شمالی آرزوی خیلی‌هاست. جایی بزرگ‌تر از خانه و آپارتمان تا در آن وقت بگذرانی و برای چند روز و چند ساعت هم که شده از شلوغی شهر و آلودگی دور شوی. مکانی که در منطقهٔ سرسبز یا رو به دریا واقع شده و ما را با زیبایی‌های طبیعت بیشتر و بهتر آشنا می‌کند. اگر نوار مرزی دریا و شهرهای ساحلی شمالی از شهر بابلسر تا سلمانشهر و نوشهر را دنبال کنیم، هر کدام از این شهرها زیبایی خاص خود را دارند. حتی اگر در دوره کرونا از بازدید حضوری و شهر به شهر می‌ترسید، بهتر است به صورت آنلاین به سایت دیوار سر بزنید و ویلای مورد نظر خود را از این طریق انتخاب کنید. بعد از تحقیق دربارهٔ سازوکار قانونی ویلایی که قصد خرید آن را دارید، به بازدید حضوری از آن بپردازید. ویلاها تنوع زیادی دارند و هر قدر که امکانات آن‌ها بیشتر باشد، قیمت ویلا هم به طبع آن افزایش می‌یابد. کاری که ما به عنوان خریدار باید انجام دهیم این است که در قدم اول باید به جیب خود نگاه کنیم. بعد در میان انواع ویلاها به انتخاب ویلایی که با بودجه‌مان همخوانی دارد، بپردازیم. در ادامه شما را با انواع و اقسام ویلاها و امکاناتشان، آشنا می‌کنیم.

ویلای فلت یا یک طبقه

این نوع ویلاها در بیشتر شهرک‌های شمالی دیده می‌شوند. بیشتر یک طبقه بوده و با سطح زمین برابرند و در ساختمان‌سازی با نام‌های هم سطح و همکف هم شناخته می‌شوند. مصالح به کار رفته در آن بسیار کمتر از دیگر ویلاها است. مساحت این ویلاها کم است و به طور کل این نمونه از ویلاها نمونهٔ شهرکی و قدیمی از ویلاست که در شمال ساخته می‌شود. برخی از این ویلاها معمولا در فضای بیرونی خود از امکاناتی نظیر استخر برخوردارند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت زمین در شمال، صاحبان ویلاهای فلت و یک طبقه به ساخت ویلاهای دوبلکس روی آورده‌اند.

ویلای نیم پیلوت یا نیمه دوبلکس

حتما ویلاهای فلت همراه با نیم طبقه نظر شما را به خود جلب کرده است. به این ویلاها، ویلای نیم پیلوت یا نیمه دوبلکس گفته می‌شود. در این ویلاها معمولا بنای اصلی ساختمان به صورت همسطح با زمین است و  یک نیم طبقه به آن اضافه شده است. ارتفاع این ویلاها نسبت به ویلاهای فلت بیشتر و نسبت به ویلاهای دوبلکس کمتر است. سقف این ویلاها به دلیل وجود نیم طبقه، معمولا بلندتر از ویلاهای فلت است. در فضای داخلی ساختمان برای رسیدن به نیم طبقه باید چند پله را طی کنید. این نیم طبقه معمولا هم از داخل هم از فضای بیرون نمای بسیار زیبایی را به ویلا می‌دهد. نیم طبقه‌ای که در این ویلاها ساخته می‌شود، امکان بهره‌برداری بهتر از فضای ویلا را به افراد حاضر در آن می‌دهد؛ چرا که با این نیم طبقه هم اتاق اضافه دارند و هم فضای خالی زیر اتاق را به پارکینگ و یا انباری اختصاص می‌دهند. قیمت این نوع از ویلا معمولا نسبت به ویلای فلت بیشتر است.

ویلای دوبلکس

به ویلاهای دو طبقه که برای رسیدن به طبقه روی همکف باید پله‌هایی را که در داخل بنا طراحی شده، طی کنید، ویلای دوبلکس گفته می‌شود. این گونه از ویلاها از نمای بیرونی دو طبقه محسوب می‌شوند. در طبقهٔ همکف این ویلا معمولا آشپزخانه، لابی، حمام و سرویس بهداشتی قرار دارد. البته اگر مساحت زمین زیاد باشد، در طبقهٔ همکف هم معمولا اتاق گنجانده می‌شود. در طبقه‌ٔ بالا معمولا اتاق خواب‌ها قرار دارند و البته در کنار اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی هم تعبیه شده است. موضوعی که منجر به زیبایی ویلاهای دوبلکس می‌شود، طراحی پله‌های آن است. پله‌ها نقش کلیدی در طراحی ویلاهای دوبلکس دارند و به همین دلیل هم سازندگان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. این ویلاها یکی از محبوب‌ترین ویلاها در نظر خریداران هستند و نسبت به دو نوع فلت و نیم پیلوت، قیمت بالاتری دارند.

ویلای تریبلکس

این ویلاها از نمای بیرونی و داخلی، دو یا سه طبقه دارند. برای رسیدن به طبقه‌های بالایی این ویلاها باید پله‌های زیادتری را نسبت به ویلاهای دوبلکس طی کرد. سقف این ویلاها بلند است و گاهی برای رسیدن به طبقه‌های بالا از بیرون پله می‌خورد. مصالح به کار رفته در ویلاهای تریبلکس بیشتر از دیگر ویلاهاست و البته قیمت آن هم بیشتر است. این ویلاها معمولا امکانات بسیار زیادی از جمله سونا، جکوزی، استخر، تعداد بیشتر اتاق خواب و سرویس بهداشتی و حمام را در خود جای داده‌اند. ویلاهای تریبلکس به دلیل داشتن طبقات، نمای بهتری از مناظر پیش رو را به شما خواهند داد و استفادهٔ بهتری از فضا دارند.

سخن آخر

آنچه که از ویلاها در گذشته‌های دور در ذهن‌ها جا خوش کرده، یک ساختمان با مساحت زیاد در مناطق خوش آب‌وهوا بود که باغچه و گاهی استخر اختصاصی داشت. اما با گذشت زمان شکل و شمایل ویلاها نسبت به گذشته تغییر کرده و همان ویلاهای قدیمی هم در حال تغییر شکل هستند. با مرور زمان نیاز بشر به داشتن ویلاهای لوکس و چند طبقه به وجود آمد و به همین دلیل هم انواع و اقسام ویلاها در بازار ساختمان‌سازی به وجود آمدند. از انواع این ویلاها می‌توان به ویلاهای نیم پیلوت، دوبلکس و تریبلکس اشاره کرد.

 

نظر شما