شناسهٔ خبر: 64594 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برای کنترل نگهبانان از چه سیستمی باید استفاده گردد؟

برای کنترل نگهبانان از چه سیستمی باید استفاده گردد؟

در بسیاری از شرکت ها و کارخانه های بزرگ، نگهبان یا نگهبانانی جهت حفاظت و حراست فیزیکی فعالیت می کنند. در بسیاری از موارد این اتفاق می افتد که یک نگهبان به دلایل مختلف (از جمله خواب ماندن یا مشغول کار دیگر شدن) فراموش می کند که به نقطه ای سرکشی کرده یا وظایف نگهبانی خود را به خوبی انجام دهد.

همین عدم توجه  و همین طور حواس پرتی می تواند اثرات بسیار مخربی و غیر قابل جبرانی برای یک شرکت ایجاد کند.

حفظ امنیت و محافظت کامل از یک شرکت بزرگ، دغدغه اصلی هر مدیری می باشد که می باید مجموعه ای با مساحت بزرگ را اداره کند.

این مساله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که تعداد نگهبانان، زیاد نیز باشد. به همین دلیل، مدیران و سرپرست های بخش مختلف، به راحتی نمی توانند از نحوه عملکرد کارمندان خود مطلع شوند.

در طی سال های گذشته، روش های متفاوتی برای کنترل نگهبان ها در یک مجموعه، مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، گذاشتن دوربین در نواحی مختلف یکی از این موارد بود. در واقع مدیر می توانست با چک کردن دوربین در ساعت های خاصی که به نگهبان گفته شده بود، مطمئن شود که نگهبان به آن منطقه سر زده است یا خیر.

مشکل اصلی این مورد، این بود که هربار شما می باید دوربین های مختلف را چک می کردید تا از نحوه عملکرد نگهبان مطلع می شدید. این امر حتی برای یک نگهبان هم، کاری بسیاری سخت و فرآیند زمان بری می باشد.

حال فرض کنید که تعداد نقاط بازرسی و همین طور تعداد نگهبان ها، بیشتر گردد. قطعا باید چند نفر را استخدام کنید تا بتوانند فقط فرآیند کنترل و نظارت به نگهبان ها را انجام دهند. آیا به نظرتان این روش درست و منطقی است؟ قطعا جواب خیر است.

به همین دلیل بود که سعی شد تا به جای چک کردن توسط نیروی انسانی، از فرآیندی مکانیزه برای این امر استفاده شود. اینجا بود که دستگاه گشت زنی نگهبانی توانست جایگزینی بسیار مناسب برای همه این موارد بسیار سخت و مشکل گردد.

در واقع تمامی مواردی که به عنوان مشکل  در سایر سیستم ها وجود داشت، توسط یک سامانه گشت زنی، به راحتی قابل رفع و حل می باشد.

شما با استفاده از یک دستگاه گشت زنی می توانید به راحتی نظارت و کنترل کاملی بر فرآیند نگهبان های خود داشته باشید.

برای اینکه بدانید این تجهیزات چگونه می توانند کار کنند، در ابتدا باید با نحوه و طرز کار آن آشنا شوید.

  • یک سامانه گشت زنی چگونه کار می کند؟

یک سامانه گشت و کنترل نگهبان، می تواند از چند جز اصلی تشکیل شده باشد. اولین بخش آن، خود دستگاه می باشد که به یک نگهبان داده می شود تا برای سر کشی به نقاط مختلف، از آن برای ثبت جایگاه خود استفاده کند.

دومین بخش آن، برچسب هایی است که در محل سرکشی نصب می شود. این برچسب ها (که در واقع به انگلیسی به آن TAG گفته می شود) در محل های بازرسی گذاشته می شوند.

در واقع یک نگهبان زمانی که به یک نقطه برای بازرسی و کنترل می رسد، می باید دستگاه را به تگی که در محل گذاشته شده، نزدیک نماید. به این وسیله محل بازرسی خود را در دستگاه ثبت نماید.

به این ترتیب دستگاه می تواند به هر تعداد نگهبان و هر تعداد نقطه بازرسی را، در خود نگهداری نماید. نکته بسیار عالی این می باشد که شما می توانید چک کنید که هر کدام از نگهبان ها، دقیقا در چه زمانی به کدام نقطه سرکشی کرده است.

عملا با وجود این دستگاه، هیچ خطایی در کار و عملکرد نگهبان ها، باقی نخواهد ماند. بنابراین شما می توانید با خیال راحت، مطمئن باشید که کار سرکشی و کنترل حفاظتی شرکت یا کارخانه شما، به درستی انجام می پذیرد.

برای ثبت شدن هر بازدید، تگ ها از تکنولوژی RFID استفاده می کنند. در واقع با استفاده از این تکنولوژی، در نقطه مورد نظر دستگاه با نزدیک شدن به تگ و با استفاده از امواج RFID، می تواند محل مورد نظر و همین طور زمان دقیق حضور نگهبان را، ثبت نمود.

برای ثبت، دو روش کلی عموما موجود می باشد. اولین روش، استفاده فقط با فشار دکمه بر روی دستگاه می باشد. با این روش به راحتی نقطه مورد بر روی حافظه دستگاه ثبت خواهد شد.

مشکل این روش این می باشد که شخصی که کار کنترل و سرکشی را انجام داده است، مشخص نیست. عموما برای رفع این مشکل، بر روی دستگاه ها، امکانات مختلفی قرار داده می شود.

یکی از بهترین این موارد، استفاده از سنسور تشخیص اثر انگشت می باشد. در واقع با استفاده از اثر انگشت نگهبان، فرآیند ثبت انجام می پذیرد. به همین دلیل کاملا مشخص است که چه فردی و در چه زمانی در کدام نقطه بازرسی قرار داشته است.

عموما دستگاه، می تواند امکانات دیگری نیز از نظر سخت افزاری داشته باشد. به عنوان مثال دستگاه گشت و نگهبانی WM5000X1 که شرکت ژیوان نماینده انحصاری آن در ایران می باشد، دارای یک چراغ قوه بسیار قوی می باشد که نگهبان می تواند از آن برای دید بهتر در شب هنگام استفاده کند.

از آنجایی که بیشتر سرکشی ها در شب انجام می شود، این یک مزیت بسیار رقابتی برای این دستگاه می باشد.

با توجه به نوع استفاده نگهبان های مختلف از دستگاه، این دستگاه باید بتواند به خوبی شارژ را در خود ذخیره نماید. این دستگاه می تواند با استفاده کامل، تا حداقل 20 روز، باتری را برای استفاده در اختیار کاربر قرار دهد.

از دیگر نکات مهم این دستگاه، همان طور که پیش تر هم بیان شد، سنسور خازنی اثر انگشت بسیار قوی این دستگاه می باشد. شرکت سازنده آن، این ادعا را در مورد دستگاه دارد که این دستگاه می تواند به راحتی انگشت هایی که بسیار هم مورد آسیب قرار گرفته اند، مورد شناسایی قرار دهد.

مورد دیگر، که در مورد این سیستم بسیار اهمیت دارد، این است که تگ ها باید بتوانند از جنسی باشند که در دمای بالا و همین طور رطوبت، بتوانند بدون داشتن مشکل با RFID کار نمایند. این مورد را می توانید از فروشنده دستگاه پیش از اطمینان از خرید، سوال کنید.

از دیگر نکات مهمی که می توان نام برد، این می باشد که دستگاه باید خودش، در برابر انواع عوامل محیطی مثل گرد خاک و یا شرایط آب و هوایی غیر عادی، بسیار مقاوم باشد. دلیل این امر این می باشد که دستگاه همواره توسط نگهبان ها در محیط های مختلف و شرایط آب و هوایی مختلف، به جاهای مختلف برده می شود. لذا می باید از استاندارد های لازم برای شرایط سخت برخوردار باشد.

  • چگونه می توان از نحوه کار نگهبان ها گزارش تهیه کرد؟

حال که با نحوه عملکرد دستگاه گشت، آشنا شدید، ممکن است این سوال را از خود بپرسید که چگونه باید بفهمید که نگهبان یا نگهبان ها، عملکرد خود را به درستی انجام دادند.

برای این منظور قبل از هر چیز باید بدانید که برای تعریف نگهبان ها و همین طور اثر انگشت آن ها، عملا باید سخت افزار دستگاه برای انجام تنظیمات به یک نرم افزار متصل گردد.

در بسیاری از موارد، شرکت های سازنده خودشان دارای نرم افزار گشت زنی و نگهبانی اختصاصی خود می باشند. عموما برای تنظیمات اولیه دستگاه و همین طور تعریف تگ ها و همین طور نگهبان ها و اثر انگشت آن ها، از این نرم افزار استفاده می شود.

نکته مهم، زبان این نرم افزار می باشد. به دلیل اینکه اکثر شرکت های تولید کننده، از شرکت های خارجی می باشند، لذا نرم افزار های آن ها نیز، عموما به زبان انگلیسی می باشد. به همین دلیل در صورتی که با زبان انگلیسی راحت نباشید، این امر ممکن است باعث شود که کار با دستگاه برای شما بسیار سخت باشد.

به همین دلیل بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که نرم افزار آن فارسی باشد تا بتواند به راحتی و سادگی با آن کار کنید.

در بسیار از موارد، امکان گزارش گیری بر روی این نرم افزار ها وجود ندارد. بنابراین شاید نتوانید به راحتی از نوع عملکرد نگهبان خود مطلع شوید.

شرکت های محدودی هستند که روی نرم افزار خود، امکان انواع گزارش گیری را ارائه می دهند. در واقع با داشتن این امکان، عملا کار شما برای بررسی عملکرد کاری کارمندان، بسیار راحت خواهد بود.

کافی است تا بر مبنای نگهبان یا زمان خاص یا بخش مورد، گزارش خود را تهیه کنید و با بررسی آن، می توانید تشخیص دهید که آیا وظایف محوله به نگهبان ها، به درستی انجام شده اند یا خیر.

به نظر می رسد با خواندن این مقاله، تصمیم خواهید گرفت که برای کنترل نگهبان های خود، شما نیز یک دستگاه گشت زنی و نگهبانی خریداری کنید.

بنابراین حتما نکاتی مانند اثر انگشتی بودن یا مقاومت دستگاه در برابر شرایط آب و هوایی را در هنگام خرید خود، فراموش نکنید.

ضمن اینکه در مورد نرم افزار فارسی آن و انواع گزارش هایی که نیاز دارید، حتما پیش از خرید تحقیق های لازم را انجام دهید و با دید باز دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما