شناسهٔ خبر: 64596 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درس‌هایی برای ایران» برگزار می‌شود

مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و برنامه آفاق نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درس‌هایی برای ایران» را برگزار می کند

به گزارش فرهنگ امروز؛ جذب دانشجویان بین­ الملل برای کشورهای دنیا از جهات مختلفی حائز اهمیت است. ناگفته پیداست از آن­جایی که علم پدیده­ای بدون مرز است، رشد و تعالی علم و فن­آوری در هر کشوری از خلال همکاری­‌های علمی با دانشمندان و پژوهشگران سایر کشورها محقق می­شود که بخش مهمی از آنان دانشجویان بین المللی هستند. از سوی دیگر ابعاد اقتصادی بازار دانشجویان بین­الملل تا حدود 300 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است. همچنین باید توجه کرد که کشورهای مختلف از حضور دانشجویان بین‌­الملل در کشورشان برای گسترش فرهنگ و زبان خود و ارتباط مستمر با اقشار نخبه سایر ملل نیز بهره می­برند.

یکی از مهم­ترین موضوعات در جذب دانشجویان بین­الملل بحث زبان آموزشی است. بازخوانی تجربه سایر کشورها نشان می­دهد که در بیشتر کشورهای عمده دانشجو­پذیر در سطح جهان، آموزش ارایه شده به زبان انگلیسی می­باشد. در کشورهایی نیز که زبان رسمی به غیر از زبان انگلیسی است، در دو دهه گذشته توسعه برنامه‌های درسی دررشته‌های مختلف به زبان انگلیسی چشم‌گیر بوده است. به‌طور مثال کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که زبان رسمی کشورشان انگلیسی نیست، دوره­های تحصیلی را هم به زبان کشورشان و هم به زبان انگلیسی ارایه می­دهند و برای ترغیب دانشجویان بین­الملل به فراگیری زبان کشورشان از سیاست­های تشویقی مانند تخفیف در شهریه دوره تحصیلی استفاده می­کنند. ایران جزو معدود کشورهایی در جهان است که دوره­های آموزشی خود را برای دانشجویان بین­المللی شاغل به تحصیل در ایران را تنها به زبان رسمی کشور یعنی فارسی ارایه می­دهد.

برنامه آفاق که ذیل پزوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف به صورت تخصصی به بررسی سیاست­گذاری حوزه دانشجویان بین‌الملل می­پردازد قصد دارد با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشستی کارشناسی با حضور دانشجویان و پژوهشگران علاقه­مند به بررسی این موضوع با محوریت سوالات زیر بپردازد.

سوالات:

  1. چه الزاماتی سایر کشورهای پیشرو در جذب دانشجویان بین‌المللی را به سمت گسترش دوره‌های انگلیسی زبان هدایت کرد؟
  2. سایر کشورهای پیشرو در جذب دانشجویان بین‌المللی چه سیاست‌هایی را برای فراگیری زبان بومی خود توسط دانشجویان بین‌المللی در پیش گرفته‌اند؟
  3. دوره‌های آموش زبان فاسی به غیرفارسی زبانان در مورد دانشجویان بین‌الملل تا چه میزان اثربخشی داشته است؟
  4. آیا آموزش به زبان فارسی باعث حفظ ارتباطات فرهنگی این افراد با ایران پس از فارغ‌التحصیلی و بازگشت به کشورشان می­شود؟
  5. پیشنهاد شما به سیاست‌گذاران برای پیشرفت هم‌زمان جذب دانشجویان بین‌المللی و گسترش تکلم به زبان فارسی در بین غیرفارسی‌زبانان به‌خصوص دانشجویان بین‌المللی چیست؟

سخنرانان

دکتر احمد پاکتچی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو)

دکتر ماندانا تیشه‌یار (عضو هیات علمی و مدیر همکاری‌های علمی بین‌‏المللی دانشگاه علامه طباطبایی)

دکتر مقصود فراستخواه (عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی)

دکتر نسرین اصغرزاده (نویسنده کتاب زبان واسط آموزش و بین‌المللی شدن آموزش عالی)

شنبه 24 مهر 1400 ساعت 16 الی 18:30

لینک نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-deq-0eu-qdy

نظر شما