شناسهٔ خبر: 64764 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

زندگی محمد مصدق در دوران سلطنت قاجار/ پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پر بحث‌ترین نخست‌وزیر ایران

«زندگی محمد مصدق در دوران سلطنت قاجار» به قلم دکتر ناصر تکمیل همایون از سوی انتشارات نگارستان اندیشه روانه بازار کتاب شد. این کتاب بیانگر زندگی دکتر محمد مصدق از آغاز تولد او تا پایان دوره سلطنت قاجاریه است.

فرهنگ امروز: «زندگی محمد مصدق در دوران سلطنت قاجار» به قلم دکتر ناصر تکمیل همایون از سوی انتشارات نگارستان اندیشه روانه بازار کتاب شد. این کتاب بیانگر زندگی دکتر محمد مصدق از آغاز تولد او تا پایان دوره سلطنت قاجاریه است. درباره این شخصیت مبارز و برجسته سیاسی ایران و مقالات و کتاب‌های بسیاری به زبان‌های گوناگون به رشته تحریر درآمده است. درباره هیچ یک از رجال ایران، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در دوره معاصر به اندازه وی قلم‌فرسایی و تحقیق و تبیین انجام نشده است.

دوره اول زندگی دکتر مصدق در عصر سلطنت قاجاریه شکل گرفته است، این دوره با ویژگی‌های خود با دوره‌های پیشین تاریخ ایران همانندی زیادی ندارد و شناخت آن با پیچیدگی‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی متعدد بیانگیر است و محققان را با دشواری‌های زیادی رویرو می‌سازد. 

وسعت منابع و ماخذ قاجاری را (فراهم آورده تا کنون) و بررسی‌های گوناگون از نظرگاه‌های چندگانه دورن جامعه‌ای و برون جامعه‌ای، گاه پژوهشگران را در مسیرهایی قرار داده که به واقعیت‌ها و امرهای مستمر تاریخی آشنایی کامل پیدا نمی‌کنند، این دریافت و حالت مطالعاتی از زمان تالیف کتاب‌های «زینت التواریخ» و «ناسخ التواریخ» و «روضه المصفا» و ملک‌زاده و همانند آن مشهود است و در میان آثار مولفان خارجی، همچون «تاریخ ایران» سر جان ملکم تا انتشار کتاب «ایران و قضیه ایران» کرزن و تالیفات بسیار دیگر از ایران‌شناسان، به روشنی کامل قضیه ایران دیده می‌شود. 

کتاب محمد مصدق (1285- 1345 خورشیدی) مشهور به دکتر مصدق و ملقب به مصدق‌السلطنه سیاستمدار، حقوقدان، نماینده دوره چهارم دوره مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود. او موافقان و مخالفان پرشوری دارد و در کتاب‌هایی که درباره‌اش نوشته شده، همیشه بین یک قهرمان ملی استقلال‌طلب با روحیاتی دموکرات و آزاداندیش با سیاستمداری دیکتاتورمنش و تندخو سرگردان است.

«خاستگاه تاریخی و اجتماعی خاندان محمد مصدق»، «ولادت مصدق و فرایند نخستین آموزش‌ها»، «تنها منصب دیوانی دکتر محمد مصدق پیش از نظام مشروطیت»، «تلاش مصدق در استقرار نظام مشروطیت»، «تکلمه‌ای بر بند «تلاش مصدق در استقرار نظام مشروطیت»، «تحصیلات عالیه در فرنگستان (پاریس)»، «ادامه تحصیل در دانشگاه نوشاتل سوئیس»، «بازگشت به وطن و خدمات فرهنگی و اجتماعی»، «دکتر محمد مصدق ریاست کمیسیون تطبیق حوالجات مالیه»، «دکتر مصدق در مقام معاونت وزارت مالیه»، «قرارداد وثوق الدوله و موضع‌گیری دکتر محمد مصدق»، «والی‌گری دکتر محمدخان مصدق‌السلطنه در ایالت فارس»، «دکتر مصدق در مسند وزارت مالیه»، «دکتر مصدق والی آذربایجان»، «دکتر مصدق، نماینده مجلس پنجم در مسند وزارت امورخارجه»، «شکل‌گیری قدرت مطلقه در مجلس پنجم»، «ماجرای جمهوری‌خواهی»، «تلاش‌های کارساز دارالشورای ملی»، «نقش دکتر مصدق در مجلس فرمایشی خلع قاجاریه»، «در تدارک سلطنت جدید» و «فرجام سخن، آغاز فرمانروایی مطلق رضاشاه» سرفصل‌های کتاب هستند که زندگی نخست‌وزریر ملی شدن نفت را در دوره قاجار مرور کرده است.  

کتاب «دکتر محمد مصدق در دوران سلطنت قاجار» به قلم دکتر ناصر تکمیل همایون در 439 صفحه به بهای صد و هفتاد و پنج هزار از سوی نگارستان اندیشه به چاپ رسید.

نظر شما