شناسهٔ خبر: 64872 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

انتشار جلد ۲۵ دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در سال ۱۴۰۱

رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در نشستِ آغاز سالِ نو با استادان و پژوهشگران این مرکز از انتشار جلد ۲۵ دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

فرهنگ امروز: نشست صمیمانه ریاست مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) با استادان، پژوهشگران و کارکنان این نهاد علمی و پژوهشی به‌مناسبت آغاز سال نو برگزار شد. کاظم موسوی بجنوردی طی این دیدار، در سخنانی کوتاه، ضمن تبریک سال نو، از انتشار جلد ۲۵ دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

در ادامه، احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام مرکز، از دوسه‌سال‌ سختِ گذشته گفت و از همه استادان، پژوهشگران و کارکنان مرکز که ماندند و ایستادند، قدردانی کرد. 

مسجدجامعی اما درباره اهمیت هماهنگی نظام علمی و اجرایی اظهار کرد: کار علمی وقتی گسترده و بزرگ باشد، حتماً ساختار و نظام اداری و اجراییِ منظم می‌خواهد که مانندِ ساعت کار ‌کند و باید با هماهنگی با بخش علمی باشد وگرنه کار با شخصِ پژوهشگر به نتیجه نمی‌رسد.

او افزود: در فراز و فرودی که پشت سر گذاشتیم، کرونا البته مؤثرترین عامل بود. در این دوره مرکز بسیار آسیب دید اما مسائل و مشکلات پیشین در حال رفع است. چون اگر به لحاظ پشتیبانی گسست رخ دهد، کار سخت‌تر خواهد شد.

او با اشاره به لزوم تعیینِ تکلیف برای پرونده‌های علمی که بعضاً ۱۵ سال است که ناتمام مانده، گفت: باید چشم‌انداز بلندتری هم داشت و کار را به جوانان سپرد. اصلاً یکی از وظایف یک مجموعه علمی مانند مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، تعلیم و تربیت پژوهشگرانِ نسلِ آینده است تا باشند و چراغ‌داری کنند.

مسجدجامعی در پایان خاطرنشان‌ کرد: امسال، سال بهتری پیش ‌رو خواهد بود. وضعیت اعتبارات تثبیت و جلد ۲۵ در سال جاری منتشر خواهد شد تا در آستانه ۴۰ سالگی که نماد پختگی است، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی نمونه بنیادِ ریشه‌دارِ ایرانیِ در بخش خصوصی باشد که از تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و ادبیات و مردم‌شناسی این سرزمین دفاع می‌کند.

سپس علی بهرامیان، معاون علمی مرکز نیز ضمن توجه به پشت سر گذاشتن بحران‌های سخت، از فقدان نسل نخست استادان و پژوهشگران مرکز گفت که از نظر علمی و عملی، وجودشان مغتنم بود و بنیانی که گذاشتند همچنان‌ پابرجاست اما باید به تربیت نسل جدید توجه کرد.

بهرامیان در ادامه بیان کرد: مراکز علمی همچون مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، برای آینده خود، آدم تربیت می‌کنند زیرا تولید کتابِ مرجع استانداردِ قابل توجهی را می‌طلبد و در این راستا یافتن مؤلف، نگارش مقاله و انتشار آن بسیار سخت است و اگر مدخل‌نویسانی تربیت ندیده باشند، در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد. ارتباط با نسل جوان مهم است و چه‌بسا پرورش نسل جدید از خودِ دائرة‌المعارف‌نویسی مهم‌تر است.

او در پایان یادآور شد: بعد از عبور از بحران‌ها، باید با سرعت مطمئنه کار کنیم و اگرچه انتشارِ برخطِ مداخل و مقالات مهم است اما نباید از انتشار کاغذی برکنار ماند. مشکلات و مسائل را دست‌دردست هم مرتفع می‌کنیم و پیش می‌رویم.

نظر شما