شناسهٔ خبر: 65035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود

حمید سلیمی گفت: مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود. متاسفانه همیشه مردم را متهم می‌کنیم. هر زمانی که کتاب مناسبی تولید شده پاداش خود را از مخاطب گرفته است.

فرهنگ امروز: چهارمین نشست «مسئله خواندن در ایران» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی حمید سلیمی (نویسنده)، دوشنبه (بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه) به صورت حضوری در فرهنگسرای کتاب برگزار شد.
 
حمید سلیمی در ابتدا این نشست درباره حضور مردم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مساله اقتصادی ممکن است روی حضور مردم تاثیرگذار باشد. نمایشگاه مجازی دو سال به مردم یاد داد که چگونه با محیط مجازی ارتباط برقرار کنند و به سختی خود را با آن تطبیق دادند؛ بنابراین در حال حاضر به راحتی به نمایشگاه حضوری نمی‌روند. متاسفانه ما درباره هر چیزی مردم را مقصر می‌دانیم در صورتی که باید بدانیم کتاب‌هایی که هر سال چاپ می‌شود با مردم ارتباط برقرار می‌کند.

 مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود
وی در ادامه افزود: به عقیده من بحران به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ بحران اول، فقدان کتاب و بحران دوم، جدا افتادن نویسنده از کتاب است. تنها اتفاق مثبتی که برای کتاب می‌تواند بیفتد، ترویج و تعریف هر شخص به شخص دیگر است. علاوه بر این، بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند کتاب‌های خاص بخوانند بنابراین کمتر کتاب ایرانی می‌خوانند. اما به صورت کلی، مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود. متاسفانه همیشه مردم را متهم می‌کنیم. هر زمانی که کتاب مناسبی تولید شده پاداش خود را از مخاطب گرفته است. همیشه مردم کتاب خوب را خریدند، خواندند و معرفی کردند. مشکل جدی ما در مرحله عرضه است.
 
سلیمی درباره نحوه انتخاب کتاب مناسب گفت: چند راه اصلی وجود دارد؛ در ابتدا خیلی ساده می‌توانیم خود را در معرض اخبار تبلیغاتی قرار دهیم و اطلاعات پیدا کنیم. در مرحله بعد از آدم‌هایی که کتابخوان هستند، کمک بگیریم و به عنوان مشاور از آن‌ها مشورت بگیریم؛ به سلیقه آن‌ها اعتماد کنیم. به جای اینکه از سلیقه آدم‌های معروف استفاده کنیم، بیشتر از آدم‌های کتابخوان کمک بگیریم. یکی از مسائلی که در انتخاب کتاب مناسب به ما کمک می‌کند، انتخاب نویسنده است؛ بنابراین وقتی با سبک نوشته یک نویسنده ارتباط برقرار می‌کنیم، کتاب‌های بعدی آن را بخوانیم. به صورت کلی، آدمی که دنبال کیفیت می‌گردد باید جستجوگر باشد.
 
سلیمی در پایان برای نحوه شروع به کار پیشنهاد کرد: پدرم را خدا رحمت کند؛ اولین چیزی که در خانه دیدم، کتابخانه پدرم بود؛ اسم خودش را به سختی می نوشت اما به شدت کتاب می‌خواند. من در کودکی خیلی کنجکاو بودم و اولین کتاب را در پنج سالگی به کمک مادرم خواندم. به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم با کتاب‌های ساده و جذاب کتابخوانی را شروع کنند. در ابتدا با کتاب‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند، شروع کنند. همچنین آثار کلاسیک خیلی کتاب خواندن را آموزش می‌دهد، آن‌ها را مطالعه کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

نظر شما