شناسهٔ خبر: 65184 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله دکتر محقق داماد: جنگ و آدم کشی در خاورمیانه به نام «دین» شعله ور شده است

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم بیان کرد که با تفسیر غیر واقعی و برداشت غلط و کج اندیشی های دینی متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام دین یا دیگری جنگیده است. امروز در خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما به نام و در سایه «دین».

فرهنگ امروز: کنفرانس مطبوعاتی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح ایران در سطح بین الملل و با عنوان «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت ها و چالش ها» عصر روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با حضور و سخنرانی آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد در محل فرهنگستان علوم برگزار شد.

آیت الله محقق داماد ذر این نشست بیان کرد: مطالعه در ادیان ابراهیمی و توحیدی ما را به این نتیجه می رساند که هدف اصلی ادیان الهی تحقق صلح، آرامش و دوستی در میان بشریت بوده است و اگر ما بخواهیم رسالت انبیای الهی در این جهان را خلاصه کنیم، بعد از آموزش توحید، ایجاد صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: حتی به نظر من این دو مطلب به یکدیگر مرتبط است یعنی توحید با صلح و دوستی انسان ها با یکدیگر مرتبط است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد که اولین جنگ میان انسان ها ناشی از شرک بوده است، گفت: اینکه هر کسی به یک خدایی ایمان داشته باشد و خدای دیگری را نفی کند، آغازی برای درگیری و خونریزی است و لذا نظر شخصی من این است که ما اگر آرمان مان صلح و آرامش بشریت باشد، باید سعی در تحقق مفهوم توحید داشته باشیم و توحید را به بشریت معرفی کنیم.

وی ادامه داد: تحقق صلح و آرامش و دوستی در میان انسان هدف اصلی انبیای الهی بود، اما ما می بینیم که با تفسیر غیر واقعی و برداشت های غلط و کج اندیشی های دینی، متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام «دین» با دیگری جنگیده است.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد: در زمان ما، در منطقه ما یعنی خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما متأسفانه به نام دین و در سایه دین و همه اینها ناشی از کج اندیشی و تفسیر غلط و نادرست فهمی دین است.

وی اظهار کرد: من به طور کلی به ادیان الهی از جمله مسیحیت، یهود و اسلام اشاره کردم و با این بیانی که عرض کردم، چون هر سه دین ابراهیمی برای تحقق توحید بوده و برای این آرمان مقدس از روز نخست، ابراهیم(ع) برای تحقق توحید فریاد زد و سه دینی ابراهیمی خود را دنباله رو ابراهیم(ع) دانستند، انتظار نبود که هرگز میانشان جنگ و خونریزی برقرار شود، اما متأسفانه ما می بینیم در اثر عدم فهم صحیح از همین ادیان سه گانه چه جنگ ها و خونریزی ها که در طول تاریخ رخ نداده است.

آیت الله محقق داماد با بیان اینکه امروز «ترس از دین» همه ناشی از کج اندیشی های دینی است، عنوان کرد: دین صحیح جاذبه ایجاد می کند، فهم صحیح از دین قلب بشریت را جذب می کند، قلب سلیم به طرف دین صحیح می رود و کشانده می شود.

وی افزود: قرآن مجید خدای بزرگ را دارای اسماء حسنی معرفی می کند یعنی خداوند دارای نام های زیباست، ولی می دانید زیباترین نام خدا چه نامی است؟ در سوره حشر می فرماید، یکی از نام های خدا که از نام های زیبای الهی است، نام «صلح» است. همه صفات خداوند در سایه «سلام» است و سلام یعنی صلح، دوستی و آرامش.

آیت الله محقق داماد گفت: اسلام؛ یک اسلام خاص است که اسلام محمدی است و یک اسلام عام است که اسلام ابراهیمی است. قرآن مجید ابراهیم(ع) را «مُسلم» معرفی کرده است. ابراهیم(ع)، اسلام را دین خود معرفی کرد و پیغمبراسلام خود را پیرو ابراهیم(ع) معرفی کرد یعنی اسلام، دین آرامش، دوستی، صلح، برادری است.

آیت الله محقق داماد تحقق صلح و دوستی در جامعه بشری امروز را وظیفه ای مهم و سنگین دانست و اظهار کرد: امروز وظیفه هر انسان اهل قلم، اهل بیان و اهل فرهنگ این است که در میان جامعه ای که زیست می کند، صلح را اندیشه ورزی کند و صلح را متحقق کند، آموزش بدهد و در دل جامعه ای که زندگی می کند تفکر علاقه و گرایش به صلاح را گسترش دهد. ارزش باید صلح و دوستی شود چرا که قرآن مجید فرموده است که صلح از سوی خداست و مقابل آن شیطان است. إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم افزود: شیطان عداوت و دشمنی می آورد و خداوند یعنی صلح و دوستی؛ منشأ عداوت شیطان است و منشأ صلح و دوستی خداوند است؛ اگر چنین است همه ما وظیفه سنگینی داریم، اگر اهل قلم هستیم و می نویسیم، اگر اهل بیان هستیم و می گوییم، باید جامعه خود را به سوی صلح، دوستی، آشتی، مودّت سوق دهیم.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد که هم اندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامه‌های جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دین پژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای همزیستی مسالمت‌جویانه میان جوامع در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورد و از سوی دیگر می‌تواند زمینه دست یابی به راه‌حل‌های مشترک در برابر تهدیدات و ناامنی‌های جهانی را فراهم آوردند.

دبیر علمی ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران، گفت: انجمن علمی مطالعات صلح ایران، که در سال‌های اخیر نهادی پیشگام در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب برای گفتگو و اندیشه‌ورزی میان دین پژوهان و نیز نخبگان فکری از ادیان گوناگون با هدف صلح آفرینی بوده، ششمین همایش سالانه خود را با موضوع «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» با حضور اندیشمندانی از هشت کشور گوناگون در ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این همایش، تولید ادبیات علمی درباره رویکرد ادیان نسبت به صلح پایدار، دعوت از دین‌پژوهان و اندیشمندان دینی به تأمل در موضوعات صلح و ناصلح در جهان امروز، آشناسازی و برپایی ارتباط میان اندیشمندان مطالعات دینی در کشورهای گوناگون و یافتن راهکارهایی برای صلح آفرینی در جوامع امروزی بر پایه آموزه‌های دینی است.

منبع: فرهنگستان علوم

نظر شما