شناسهٔ خبر: 65591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوشاد رکنی: شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی می‌کنیم

عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سطح بالای استانداردهای نگهداری از نسخ خطی در کتابخانه ملی گفت: سعی می‌کنیم شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی ایران کنیم. متناسب با مواد تشکیل دهنده نسخ خطی و اطلاعات و استانداردهای جهانی، استانداردها را به روز نگه می‌داریم.

فرهنگ امروز: نوشاد رکنی درباره نحوه فعالیت کمیته ارزیابی نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه توضیح داد: این کمیته نسخی را که برای فروش یا اهدا به کتابخانه ملی ارائه می‌شود بررسی و اعلام می‌کند، آیا ارزش خرید دارند یا نه. اگر نسخه ارزش خرید داشته‌باشد، برای آن تقویم و قیمت‌گذاری می‌شود تا نسخه با قیمت مناسب خریداری شود.

رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه نگهداری از نسخ خطی نیاز به فضا و هزینه برای تامین استانداردهای نگهداری دارد، گفت: در موزه ملک هر کتابی را برای اهدا  نمی‌پذیریم. این را قبول داریم که همه نسخه‌های خطی با ارزش هستند؛ اما هر نسخه‌ای را نمی‌پذیریم و حتی اگر نسخه خطی برای اهدا به کتابخانه ملی ارائه شده‌باشد،  نسخه‌هایی را که ارزش خاصی داشته‌باشند قبول می‌کنیم، باقی نسخ را به کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی دیگر مانند بنیاد ایران‌شناسی که بخش نسخ خطی دارد، دانشگاه تهران و دیگر مراکز ارجاع می‌دهیم.

این نسخه‌شناس و عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، روند فعالیت در کتابخانه ملی را متفاوت اعلام کرد و افزود: کتابخانه ملی مرکز و مادر همه کتابخانه‌ها است و بسیاری از این نسخ که هر کدام منحصر به فرد هستند، ارزش نگهداری در فضایی استاندارد را دارد. به همین دلیل مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید بتوانند فضا و بودجه کافی برای نگهداری نسخ خطی داشته‌باشد.

همه کتابخانه‌ها به‌نوعی از کتابخانه ملی الگو می‌گیرند

به گفته رکنی برخی از استانداردها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بهتر از دیگر مراکز است، در حالی که برخی از استانداردها حتی در این سازمان هنوز جای پیشرفت و گسترش دارد.

رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک با اعلام اینکه مسئولان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی همواره تلاش دارند تا استانداردها را به‌روز نگهدارند، درباره تجربه پنج سال پیش که رئیس موزه لوور بازدیدی از کتابخانه ملی داشت گفت: حدود پنج سال پیش رئیس موزه لوور گفته بود امیدوارم استانداردهای موزه لور در نگهداری به کتابخانه ملی برسد.

عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام اینکه این کتابخانه شیوه‌های خاصی در نگهداری نسخ خطی دارد، افزود: سعی می‌کنیم شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی ایران کنیم. متناسب با مواد تشکیل دهنده نسخ خطی و متناسب با اطلاعات و استانداردهای جهانی، استانداردها را به روز نگه می‌داریم. همچنین کتابخانه ملی، استانداردها را از مراکز مختلف در سطح جهان جمع می‌کند، زیرا کتابخانه مادر است و همه کتابخانه‌ها به‌نوعی از کتابخانه ملی الگو می‌گیرند پس باید بهترین باشد که هست.

نظر شما