شناسهٔ خبر: 65836 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چرا سگ ها مدفوع می خورند و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

چرا سگ ها مدفوع می خورند و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

چرا برخی از سگ ها مدفوع می خورند؟ خوردن مدفوع یکی از منزجر کننده ترین عادات سگ هاست. کوپروفاژی عمل خوردن مدفوع است و در سگ ها نسبتاً شایع است. چگونه می توانید سگ خود را از خوردن مدفوع جلوگیری کنید؟

چرا سگ ها مدفوع می خورند؟

دلایلی که برخی سگ ها مدفوع می خورند به طور کامل مشخص نیست، اما چندین نظریه وجود دارد. خوردن مدفوع توسط سگ ها به دلایلی مانند غریزه، گرسنگی، استرس یا بیماری امکان پذیر است.

غریزه

سگ های مادر به طور غریزی توله های خود را با لیس زدن تمیز می کنند که شامل بلعیدن مدفوع توله ها می شود. این رفتار طبیعی مادر، بچه گربه ها و محیط اطرافشان را تمیز نگه می دارد. بسیاری از توله ها در سنین پایین شروع به خوردن مدفوع می کنند . برخی از توله ها از این رفتار طبیعی رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را تا بزرگسالی ادامه می دهند.

خوردن مدفوع گونه های دیگر نیز رفتار طبیعی محسوب می شود. اگر گربه دارید، ممکن است متوجه شوید که سگ شما نمی تواند از جعبه زباله دور بماند. بیشتر سگ ها طعم مدفوع گربه را دوست دارند. شاید این به دلیل رژیم غذایی پر پروتئین گربه ها باشد.

گرسنگی و وسواس غذایی

سگی که از گرسنگی یا سوءتغذیه شدید رنج می برد، ممکن است هر چیزی را که پیدا کند بخورد. برخی از سگ ها با وجود تغذیه خوب، همیشه گرسنه می مانند (این می تواند نشانه ای از بیماری یا فقط شخصیت سگ باشد). بسیاری از سگ ها به طور کامل در مورد غذا وسواس دارند و هر چیزی را که برایشان حس خوبی داشته باشد را می بلعند.

متأسفانه، به نظر می رسد که بسیاری از سگ ها طعم مدفوع (به ویژه مدفوع گربه) را دوست دارند. برخی از مردم بر این باورند که سگ ها زمانی مدفوع می خورند که چیزی در رژیم غذایی آنها وجود نداشته باشد. اکثر دامپزشکان می گویند که این در واقع علت کوپروفاژی نیست.

اضطراب، ترس و استرس

در برخی موارد، این می تواند نوعی مکانیسم خود تسکین دهنده باشد. با این حال، اگر سگی به دلیل اجابت مزاج نامناسب یا سایر اعمال مربوط به مدفوع مجازات شود، ممکن است مجازات را با وجود مدفوع مرتبط کند. او برای اجتناب از مجازات با خوردن فضولات، «شواهد» را حذف می کند.

بیماری

برخی از بیماری های سگ می تواند باعث شود سگ مدفوع بخورد. یکی از علائم برخی از بیماری ها افزایش اشتها یا مصرف مواد نامناسب (به نام پیکا) است. بیماری که قوام یا بوی مدفوع را تغییر می‌دهد می‌تواند سگ را به خوردن مدفوع خود تشویق کند. شروع ناگهانی کوپروفاژی نیاز به بررسی دامپزشکی دارد.

برخی از سگ های مبتلا به زوال عقل و سایر بیماری های مغزی شروع به خوردن مدفوع می کنند. این ممکن است به دلیل سردرگمی و سردرگمی ناشی از بیماری باشد.

خطرات خوردن مدفوع سگ چیست؟

معمولاً خطر کمی وجود دارد که سگ مدفوع خود را بخورد. با این حال، باکتری ها و انگل های موجود در این مدفوع ممکن است از طریق تماس با دهان و بزاق سگ به انسان و سایر حیوانات منتقل شوند. اگر نمی توانید از خوردن مدفوع سگ خود جلوگیری کنید، در صورت تماس با دهان یا تف سگ، حتما دست های خود را کاملا بشویید.

وقتی سگی مدفوع حیوان دیگری (به ویژه سگ یا گربه دیگر) را می خورد، در خطر بلع تخم های انگل های روده و باکتری های بالقوه مضر است که به راحتی می تواند منجر به بیماری شود . سگی که مدفوع حیوانات دیگر را می خورد باید توسط دامپزشک به طور مکرر مورد تجزیه و تحلیل مدفوع قرار گیرد.

شاید بدترین اثر مدفوع خوردن سگ، بوی بدی باشد که باید بو کنید. مراقبت از دندان در منزل می تواند به تنفس کمک کند، اما بهتر است به طور کلی از خوردن مدفوع خودداری کنید.

چگونه می توانم سگم را از خوردن مدفوع جلوگیری کنم؟

چرا سگ ها مدفوع می خورند و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

هنگامی که مسائل پزشکی را به عنوان علت کوپروفاژی رد کردید، با رسیدگی به این رفتار تنها می‌مانید. معکوس خوردن مدفوع ممکن است دشوار باشد، زیرا این یک رفتار خود پاداش تلقی می شود.

ابتدا مطمئن شوید که زباله های حیوانی در حیاط خود ندارید. مدفوع سگ خود را در اسرع وقت پس از اجابت مزاج خارج کنید. مراقب باشید اگر سگ شما تمایل دارد مدفوع خود را در حین یا بلافاصله پس از اجابت مزاج بخورد. سگ خود را در هنگام اجابت مزاج بر روی بند نگه دارید. اگر توجه او به چهارپایه است، فوراً آن را به سمت خود بچرخانید ( فرمان "نگاه" را آموزش دهید برای این کار میتوانید از مربی تربیت سگ کمک بگیرید). برای ابراز علاقه به شما با یک خوراکی خوشمزه به او پاداش دهید، سپس فوراً فضولات را جمع آوری کرده و دور بریزید. یکی دیگر از دستورهای مفیدی که در حال حاضر استفاده می‌شود، گفتن « افت » است.

راه دیگر برای جلوگیری از کوپروفاژی اضافه کردن چیزی به رژیم غذایی سگ است که باعث بد مزه شدن مدفوع شود. این محصولات روی همه سگ‌ ها کار نمی‌کنند، اما معمولا امتحان کردن به سگ شما آسیبی نمی‌زند (مگر اینکه سگ شما به هر یک از مواد تشکیل دهنده آلرژی داشته باشد).

از دامپزشک خود در مورد ایمن ترین و موثرترین محصولات برای جلوگیری از مدفوع خوار سگ ها بپرسید یا از کارشناسان پت شاپ دناپت کمک بگیرید.

برچسب‌ها:

نظر شما