شناسهٔ خبر: 65856 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

گفتمان پیشرفت دهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از پروفسور حمید مولانا چهره شناخته شده جهانی دانش ارتباطات بر روی جلد در 228 صفحه منتشر شد.

فرهنگ امروز:تازه‌ترین شماره این مجله گفتگوی اصلی خود در این شماره را با پروفسور حمید مولانا انجام داده است. چهره ای شناخته شده که پس از مدت‌ها در کانون توجه یک رسانه مکتوب قرار گرفته است. حمید مولانا در این گفتگوی خواندنی علاوه بر تبیین مکتب انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی، نقدهای جالب توجهی به علوم اجتماعی غربی هم انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و ایام پرشور و شعف معنوی راهپیمایی اربعین گفتمان پیشرفت در طی چند مطلب ابتدایی خود به مسئله انسانی بودن قیام عاشورا پرداخته است که مصاحبه با محمدحسین رجبی دوانی در همین راستا انجام شده است و همین طور در گفتگو با آیت الله حسینی بوشهری از حیث معنوی، آثار و برکات عزاداری بر امام حسین(ع) را بررسی کرده است.

از دیگر مطالب مهم این شماره می توان به دو گفتگو با مهدی فضائلی درباره مسئله امید در جامعه و ضرورت تقویت آن، و همین طور گفتگو با علی ذوعلم درباره تفسیر ایشان از چارچوب های انضمامی پیشرفت، اشاره کرد.

فصل «نقد» این شماره دارای دو محور اساسی است. نخست به بهانه بررسی و تدوین لایحه عفاف و حجاب سه گفتگو با جلیل محبی، حسین بستان نجفی و ابوالفضل اقبالی انجام شده است که طی آن نکات جالبی از منظر قانونگذاری، روانشناختی، فقهی و سیاسی درباره مسئله حجاب مطرح شده است. محور دوم نقادی نظام آموزش عالی و مصائب موجود این نهاد عالی علم در ایران است که در همین راستا گفتمان پیشرفت دو گفتار خواندنی و تفصیلی از نعمت الله فاضلی و خسرو باقری منتشر کرده است.

دهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

به بهانه شکل گیری مباحث داغ پیرامون هوش مصنوعی در ماه های اخیر بخش «آینده» مطلبی به بررسی رابطه هوش مصنوعی و سیاست تخصیص داده است. همین طور این بخش دربرگیرنده مطلبی سورئال درباره اضمحلال غرب و فروپاشی تمدن غرب منتشر کرده است که نگاهی از آینده به تاریخ است و وضعیت تمدن غربی طی دهه های آتی در این متن پیش بینی شده است.

این شماره گفتمان پیشرفت دارای یک پرونده موضوعی جذاب است. مسئله رفاه، عدالت و تامین اجتماعی دستاویز تولید پرونده ای تحت عنوان «عدالت و رفاه» شده است که طی آن تلاش می شود نقش حاکمیت در اجرای عدالت از طریق ابزار تامین اجتماعی مورد مداقه قرار گیرد. در این پرونده آثاری از حسین راغفر، محمد توحیدفام، کریس دی نوبرگ، سیدرضا حسینی و ... منتشر شده است.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین به انتشار دو مطلب خواندنی درباره برآمدن فرهنگ سلبریتی در غرب و نقدی بر آثار مقصود فراستخواه اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

دهمین شماره این مجله با قیمت 185 هزار تومان و در 228 صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است.

نظر شما