شناسهٔ خبر: 65902 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه چیز درباره آکواریوم آب شور

آکواریوم در خانه و یا محل کار و سایر محیط ها از جمله تزییناتی است که طرفداران زیادی دارد. آکواریوم آب شور به دلیل وجود ویژگی های بیشترش، قابلیت نگهداری گونه های بیشتری از آبزیان را دارد. این آکواریوم همانطور که گفته می شود، دارای آب شور است که مناسب نگهداری آبزیان آب شور می باشد.

آکواریوم آب شور چیست؟

شما توانایی نگهداری آبزیان معمولی را در آب شیرین دارید اما ماهی ها و آبزیان اقیانوسی و دریایی برای پرورش و نگهداری نیاز به آب شور دارند که تنوع این گونه از جانداران دریایی نسبت به آبزیان آب شیرین بیشتر است. آکواریوم آب شور نسبت به سایر آکواریوم ها نیاز به تجهیزات بیشتر و متفاوت تری دارد. مجموعه مرغابی با ارائه تمام این تجهیزات و سایر وسایل لازم به شما این امکان را می دهد تا بهترین آکواریوم را تاسیس کنید. در ادامه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره آکواریوم آب شور

هزینه راه اندازی آکواریوم آب شور

در ابتدا بهتر است بدانید که راه اندازی آکواریوم آب شور هزینه بیشتری نسبت به سایر آکواریوم ها نیاز دارد. به طور معمول بیشتر این هزینه ها صرف تجهیزات مورد نیاز می شود. خریدن تجهیزاتی چون تانک شیشه ای مناسب، نورها، فیلترها و سایر موارد به دقت و برآورد بیشتری نیاز دارند. چرا که داشتن خریدی مناسب شما را از خرید مجدد باز می دارد. پس به طور دقیق نمی توان گفت هزینه راه اندازی این آکواریوم چقدر است. تمام این هزینه ها مطابق با سلیقه، ابعاد و دیگر موارد مورد نیاز متفاوت می باشد.

ماهی ها و سایر آبزیان مناسب برای آکواریوم آب شور نیز قیمت هایی متفاوت دارند. از آنجایی که تنوع آن ها نسبت به جانداران آبزی آب شیرین بیشتر است، پس گونه هایی نادر و خاص نیز دارند که گران قیمت هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که هنگام محاسبه ابعاد آکواریوم، رشد جانداران را نیز در نظر بگیرید. هزینه هایی چون مصرف انرژی نیز حائز اهمیت می باشد.

فرق آکواریوم آب شور با آب شیرین

به طور کلی تفاوت آکواریوم آب شور با آب شیرین در تجهیزات، نگهداری، جانداران آبزی و هزینه است. بدون هیچ شکی، آبزیان آب‌ شور نسبت به آب ‌شیرین، حساسیت بیشتری از خود نشان می ‌دهند و این امر نیازمند مراقبت ویژه تر از آنها می‌ شود. این گونه از ماهی‌ ها به زندگی با کیفیت و نگهداری در شرایط محیطی مناسب مستلزم هستند. می‌ توان اظهار داشت که بسیاری از ماهی ‌های آب‌ شیرین در برابر محیط های مختلف تحمل و انعطاف ‌پذیری بیشتری دارند و تنها در مواقع بحرانی به خطر می ‌افتند. از سوی دیگر، ماهی ‌های آب‌ شور بسیار حساس به عواملی مانند دما، نور، pH و ... هستند و به سرعت ممکن است بدون رعایت شرایط سلامتیشان به خطر افتد.

همه چیز درباره آکواریوم آب شور

در هر دو آکواریوم یعنی هم آب شور و هم آب شیرین، حتما باید مواد خطرناک و ناخالص آب مانند آمونیاک و کلر از آکواریوم حذف شوند. سپس لازم است تا هر دو آب را به طور کامل تصفیه نمایید. در صورتی که در آکواریوم آب شور مرجان های دریایی و نرم ‌تنان وجود داشته باشند، نیاز به یک پروتئین اسکیمر خاص حس می ‌شود که این ماده معمولا در آکواریوم ‌های آب شیرین به کار نمی ‌رود. میزان کیفیت PH آب یک تفاوت مهم دیگر این دو نوع آب به شمار می آید. pH آب شیرین حدود 7 و pH آب شور حدود 8 است. از این رو می توان گفت که تنظیم pH در آکواریوم آب شیرین به راحتی‌ انجام می ‌شود. از دیگر تفاوت هایی که بین این دو نوع آب وجود دارد این است که نمک آکواریوم آب شور باید مطابق با شرایط ماهی و غلظت مورد نظر افزوده شود. درحالی که در آب شیرین این اقدام لازم نیست.

یک آکواریوم آب شیرین، شامل انواع گیاهان و جانورانی است که معمولا در دریاچه ‌ها و رودخانه ‌ها پیدا می ‌شوند. این موجودات شامل حلزون، میگو و سایر گونه ‌های زنده آب شیرین می باشد. به طوری که در آکواریوم‌ آب شور می توان از گونه هایی چون ماهیان دریایی، شقایق ها، مرجان ‌ها و سایر گونه ‌های آب شور استفاده کرد. همچنین اغلب ماهی ‌های آب ‌شور دارای رنگ ‌های چشم نواز و جذابی هستند و جنب و جوش و حرکات زیادی دارند. از این رو آکواریوم های آب شور تصویری از زندگی در اقیانوس را در خود به نمایش می گذارند.

درمورد هزینه نیز می توان گفت که هزینه‌ خدمات و سرویس دهی آکواریوم آب شور، در مقایسه با آکواریوم آب‌ شیرین، بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، نیاز به استفاده از فیلترهای مخصوص تر و در نتیجه هزینه‌ بالاتر، یکی از عوامل این اختلاف می ‌باشد. همچنین، هزینه‌ خرید آبزیان آب شور نیز به طور عمده بیشتر از آبزیان آب‌ شیرین می ‌باشد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی آکواریوم آب شور

برای راه اندازی آکواریوم نیاز به وسایل و تجهیزاتی دارد. شما می توانید تمامی این وسایل را در کیفیتی بسیار عالی با قیمتی مناسب از مجموعه مرغابی تهیه کنید. در ادامه تجهیزات آکواریوم آب شور را شرح داده ایم.

همه چیز درباره آکواریوم آب شور

  • بخاری و چیلر: بخاری‌های اکواریومی برای نگهداری درجه حرارت مناسب در آب و پایداری سیستم آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرند. از چیلر ها نیز برای خنک نگه داشتن آب اکواریوم در تابستان و کاهش دما استفاده می شود.
  • شوری‌ سنج: با استفاده از این ابزار میزان شوری سطح آب اندازه گیری می شود.
  • دنیتراتور: این دستگاه میزان نیترات در آب را کاهش می دهد.
  • واتر پمپ: این دستگاه برای بقای زندگی آبزیان در آکواریوم واجب است. چرا که ایجاد گردش و پمپ کردن آب آکواریوم را به عهده دارد.
  • بیوبال: بیوبال توپ های کوچک و پلاستیکی است که روی آب شناور می ماند و کمک به فیلتراسیون می کند.
  • اسکیمر: این دستگاه آلودگی های روی سطح آب را جمع می کند و باعث می شود تا شفافیت و کیفیت آب افزایش یابد.
  • فیلترهای مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی: این فیلترها آلودگی آب را تصفیه می کنند و کثیفی آب را از بین می برند.
  • دماسنج: با استفاده از دماسنج، دمای آکواریوم جهت نگهداری بهترین شرایط برای آبزیان را تنظیم می نمایید.
  • پمپ هوا    
  • موج ساز
  • سیستم روشنایی
  • نمک مخصوص

آکواریوم آب شور بهتر است یا آب شیرین

شاید برایتان سوال پیش آید که آکواریوم آب شور بهتر است یا آب شیرین؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نگهداری آبزیان آب های شور کمی دشوارتر است و نیاز به نگهداری و تجربه بیشتری دارد. برخی معتقدند اگر تجربه ای از نگهداری آبزیان ندارید، بهتر است آکواریوم آب شیرین تاسیس کنید. اما شما می توانید با گرفتن مشاوره از متخصص این زمینه و فراهم کردن شرایط ایده آل و همچنین نگهداری مناسب، آکواریوم آب شور را راه اندازی نمایید.

همه چیز درباره آکواریوم آب شور

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که آکواریوم آب شور مناسب آبزیان آب های شور است. همچنین دانستید که نگهداری این آبزیان به شرایط خاص تری نیاز دارد. علاوه بر این ها با تجهیزات لازم جهت فراهم سازی شرایطی مناسب برای نگهداری آبزیان آب های شور آشنا شدید. مجموعه مرغابی با ارائه بهترین و باکیفیت ترین محصولات و تجهیزات و همچنین غذای آبزیان به شما کمک می کند تا آکواریومی که مدنظرتان است را راه اندازی نمایید. همچنین این مجموعه با نصب و راه اندازی آکواریوم، خدمات خود را کامل تر می کند. شما نیز می توانید از تیم متخصص و با تجربه ای که این مجموعه دارد، سوالات خود را بپرسید.

برچسب‌ها:

نظر شما