شناسهٔ خبر: 6637 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

میثم نیلی در گفت‎وگو با فرهنگ امروز:

متهم اصلی مهجوریت کتب گفتمان انقلاب، خودمان هستیم

میثم نیلی علت این که کتاب‎های ارزشی در ویترین کتابفروشی‌ها نیستند، بیش از مافیای پخش، مشکل متوجه خودمان است. مهم‎ترین مسئله این است که سطح و کیفیت تولید کتاب‎های ارزشی و انقلابی و اسلامی باید بیش از استانداردهای متداول موجود باشد.

فرهنگ امروز: میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب در مورد مافیای پخش کتاب اظهار کرد: امر پخش و توزیع کتابها دچار مسئله و معضلات زیرساختی است و این مسئله هیچ گونه ارتباطی به کتابهای راسته خیابان انقلاب و خیابانهای وابسته به آن و راستههای دیگر ندارد. به طور کلی توزیع، باید زیر ساخت‌هایش تقویت شود.

 

وی ادامه داد: بهتر است متولیان امر توزیع و تولید کتاب و ناشرها بیشتر به کیفیت تولید خود بپردازند تا دغدغههایی که پیرامون توزیع کتابشان وجود دارد.

 

مدیر مجمع ناشران انقلاب در رابطه با نقطه آسیب این امر اشاره کرد: مهمترین نقطه آسیب؛ نبود زیر ساخت و توزیع مناسب و نبود ویترین‌های قابل توجه و قابل اعتنا برای مردم است. این خود به تنهایی یکی از این مشکلات اصلی است.

 

نیلی افزود؛ کتاب‌های ارزشی و به قول ما گفتمان و جریان انقلاب اسلامی ممکن است، در این زمینه مظلومتر واقع شده باشند. به دلیل اینکه زیر ساختهای قوی و محکمی بعد انقلاب برای آنها تدارک دیده نشده است. خیلی از این زیر ساختها مربوط به گذشته و در حوزه‌ی نشر و توزیع کتاب است.

 

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب تصریح کرد؛ بنده فکر می‌کنم، علت این که کتابهای ارزشی در ویترین کتابفروشی‌ها نیستند، باید یک انگشت اتهامی هم به سوی خودمان بلند کنیم. مهمترین امر این است که سطح و کیفیت تولید کتابهای ارزشمند و انقلابی و اسلامی باید بیش از استانداردهای متداول موجود باشد. برای اینکه بتواند بر آن اینرسی و ارادههایی که نمی‌خواهند، کتابهای گفتمان انقلاب و ارزشی در راسته‌های متداول و مهم نشر کتاب در کشور باشد؛ غلبه کند.

 

وی ضمن اشاره به نهاد متولی که باید این مسئله را پیگیری کند، اذعان داشت؛ طبیعتا مسئولیت این گونه مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارتخانه مسئول پیگیری و تدبیر و برنامهریزی برای حل زیر ساختهای حوزه فرهنگ و هنر کشور است. مجموعههای دستگاههای دیگر هم باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کنند از جمله تشکلهای نشری، تشکلهای حوزه توزیع، خود دست‌اندرکاران حوزه‌ی نشر هم باید دست به دست هم دهند تا کمک کار وزراتخانه، جهت انجام این ماموریت باشند.

 

وی در انتهای صحبتهای خود ادامه داد؛ پیشنهاد اصلی که میتوانم ارائه کنم این است که حمایت و پرداخت یارانههای جدی و حمایتهای بسیار از توسعه ویترین‌های کتاب‌فروشی است. به طوری‎که توسعه ویترینهای کتاب هم دسترسی عموم رو به کتاب آسان میکند هم استقبال کتاب از انبارهای ناشران را افزایش میدهد. این مسئله به تنهایی به افزایش بازارهای کتاب نیز کمک میکند.

نظر شما